Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Al wat ervaringen met de nieuwe bluetoothmodule?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nee nog niet, ik hoop komende week tijd te kunnen maken de XM even voor de BMW om te ruilen in de stalling en dan is dat een van de eerste klusjes waar ik mee aan de slag wil.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik lees het graag. In de duitscher hier zit een Dension Gateway, met een 30-pins iPod/iPhonestekker. Daar zit nu een merkloos 30-pin naar Bluetooth dongeltje in. Dat werkt op zich wel, maar hij bromt een beetje en misschien is er een elegantere oplossing te vinden.
Een nieuwe Dension vind ik wat prijzig
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb de BlueMusic module ingebouwd en het werkt geweldig. Afgezien van het microfoontje bij de spiegel is het onzichtbaar. De telefoon maakt elke keer vlot verbinding en de geluidskwaliteit is goed. Het kabeltje van de microfoon was iets te kort dus daar heb ik een verlengkabeltje tussen gezet. Ik denk dat als hij via de linker A-stijl was geleid het misschien wel was gelukt, maar ik had de rechter kant al open om de Parrot te demonteren. Ik had voor de Parrot ook al een ISO tussenkabel en daar heb ik een Pioneer GM-D1004 klasse D versterker tussen gestoken die ik eerder eens voor mijn Jeep had gekocht. Dat geeeft echt een geweldige verbetering in geluidskwaliteit. Om de telefoon goed in het zicht te kunnen monteren heb ik een Pitaka magneethouder die ik nu al een hele poos in mijn auto’s gebruik op een Brodit proclip geplakt met VHB-tape, zit als een huis en het ziet er netjes uit.
Bij het uitlijnen bleek dat de auto rechtsachter lager stond dan links, dat heb ik met de dealersoftware INPA kunnen aanpassen. Het is even pielen, maar hij staat nu op de millimeter nauwkeurig recht. De auto is uitgelijnd, de achterwielen zijn opnieuw gebalanceerd, en de nieuwe banden zijn gemonteerd aan de voorzijde. Hij gaat nu weer trillingsvrij als op rails.
Toen was het tijd om een olielelekkage te verhelpen. Dat bleek niet nodig, want wat ik dacht dat lekte, lekte niet. Ik heb alles maar echt goed schoon gespoten en ga er binnenkort weer even onder liggen om te kijken wat er dan wel lekt. Om er bij te kunnen moest ook de motorsteun links los en dat bleek niet voor niets, want hij was lek. Nieuwe motorsteunen had ik al een tijdje liggen dus die heb ik ook maar meteen gemonteerd.
Hier is de motorsteun zelf gedemonteerd:
De oude en de nieuwe gebroederlijk naast elkaar:
De oude, oliegevulde steun was zo lek als een mandje:
Helaas bleek het draad in het carter voor de olieaftapplug ook gaar. Ik heb het al eens opgetapt en een reparatieplug gebruikt. Dat gaan we niet herhalen dus ik heb maar een nieuw carterpannetje besteld.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed, volgende klusjes:
Een nieuwe carterpan met nieuwe pakking. Geen gedoe met vloeibare pakking zoals bij de XM, maar een pakking van staal en rubber. Het resultaat is in ieder geval het zelfde, het lekt niet.
Voor dat die er op kan eerst even schoonmaken:
Dan het volgende klusje, de pakking van de bovenste distributiedeksel aan de bestuurderskant lekt. Eerst de koelvloeistof er uit, de radiateurslangen moesten er uit en ik wilde de onderste radiatorslang sowieso vervangen.
Hier moet dus een nieuwe rubberen pakking achter:
Hier is er al van alles gedemonteerd. Visco met koelfan weg, bobines er uit, kabelboom opzij en de boutjes van het kleppendeksel zijn er al uit, tijd om het deksel te liften:
Kleppendeksel er ook af:
Het deksel 15 minuten in de ultrasoon met Tickopur R33 op 80 graden, helemaal brandschoon, alle aangekoekte olie is weg:
De oude pakking was zo hard dat het wel bakeliet leek, niet zo gek dat dat niet meer afdicht.
Alles weer in elkaar, afvullen met vloeistoffen, geen lekkages meer, fijn!
En voor het zicht ook maar een nieuwe instaplijst, van de originele was het rubber gescheurd, elke keer dat je in- of uitstapt was dat een ergernis.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik merk dat het mij goed doet af en toe ook een cosmetisch klusje te doen en niet alleen dat technische gesleutel. Het oog wil immers ook wat. Voor 42 euro vond ik dit een koopje.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Helemaal mee eens, dat zijn mooie klusjes waar je voldoening uithaalt.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In 2016 heb ik de luidsprekers in de voordeuren al eens vervangen door Audison Prima AP5. Dat is toen goed bevallen en met de recent geplaatste Pioneer versterker komen deze Audison luidsprekers nog beter tot hun recht. De nog originele luidsprekers in de hemel achter bleven echter merkbaar achter. Ik heb daar nu Audison Prima APX5 gemonteerd. Om resonanties tegen te gaan heb ik in de tamelijk grote ruimte in het dak, ik schat een liter of 2, wat dempingsmateriaal aangebracht. Het resultaat is nu ook van achter geen muf geluid meer en ook geen resonanties meer op wat hoger volume.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is weer tijd voor de APK, 1 juli is hij aan de beurt. Er moet een nieuwe accu in, want die is aan het einde van zijn latijn. Verder verwacht ik eigenlijk geen gebreken.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, die nieuwe accu, dat was echt wel nodig:
Er zat een originele BMW accu in, uit 2011, met nog een sticker van een zwitserse dealer. Toch een mooie score, 11 jaar.
In de accubak geen malaise gelukkig, de accu staat rechtsachter in de kofferbak achter het achterwiel.
De nieuwe accu komt niet van de dealer, het is een Bosch S5 013 geworden. Door Accudienst.nl zoals beloofd de volgende dag aan huis geleverd. Het slangetje voor de ontgassing paste er ook precies in, zal wel gestandaardiseerd zijn die maten en posities.
Dan het stuurbekrachtigingssysteem. Ik ben enkele jaren geleden zo dom geweest een vaatje met filter van Febi te monteren. De afwerkingskwaliteit was al matig, maar het was ook continu vettig, de dop sloot niet hermetisch af. Heel irritant. Tegenwoordig ga ik met een grote boog om Febi heen, want daar heb ik dan weer uitsluitend slechte ervaringen mee. Enfin, een Lemförder vaatje besteld dat dan in de praktijk weer een ZF vaatje is, precies als origineel.
Dat ziet er een stuk beter uit:
Volgens BMW zit er geen aftapplug in dit circuit, het is ook ‘sealed for life’, maar die is er gelukkig wel, onder op de pomp:
Een nieuw rubber ringetje er omheen dat BMW vanwege het niet bestaan van deze plug volgens de systemen dan weer niet los levert:
En dan is het weer dicht en kan het weer gevuld worden met ATF:
De olie zat er ook alweer 2 jaar in en die heb ik met het filter ook gewisseld. Net als de vorige keer Shell Helix Ultra 5W40, hij loopt er echt prachtig op. Ik was wel verrast hoeveel donkerder de olie was geworden ondanks dat ik er maar weinig mee heb gereden.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hm, ik heb ook een Febi vaatje gemonteerd en die sluit prima, maar daar zit dan wel een vitron-ring om de dop.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ben met Febi gestopt, alles wat ik er de laatste paar jaar van heb gemonteerd heeft vroegtijdig de geest gegeven of werkte vanaf begin af aan niet optimaal.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik moet me helaas, door schade en schande wijs geworden, aansluiten bij wat Lucas schreef over Febi. Ook hier alleen nog OEM, Lemforder of een ander bewezen kwaliteitsmerk. Febi is verschrikkelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mooie klus weer, echt een strakke beamer! Ik sluit me ook aan bij het negeren van Febi, wat een ontzettende rommel is dat de laatste jaren.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*