Beste Citroën liefhebbers,
ben sinds enkele weken (stuk of 6 ondertussen..) bezig aan een gti waar de motor jaren geleden van gedemonteerd is geweest. Ook de blok lag helemaal uit elkaar.
Nu, desondanks ik geen psa kenner ben is het me toch aardig gelukt om de motor op te bouwen.
Het betreft een DKZ blok.
De motor zit nu weer in de wagen , volledig opgebouwd
Alles lijkt te werken
Tot we overgingen tot de eerste startpoging
De bdp of krukassensor leek wat kuren te vertonen dus die hebben we vernieuwd maar zonder enig succes.
Symptomen blijven hetzelfde.
Bij de eerste startpoging krijg je zwakke tot heel zwakke vonk.
Bij de 2de poging vonkt ie enkel de moment je de sleutel weer omdraait om de startmotor te stoppen, dan vonkt ie heel even net voor alles stopt met draaien.
Probeer je daarna nog krijg je geen vonk meer of enkel wanneer je het contact aan of af zet?
We hebben al goed gezocht maar zitten wel ver op het eind van ons Latijn..
Massa contacten nagekeken , alle stekkers proper gemaakt , bdp sensor vernieuwd, andere bobine geprobeerd. Relais contacten proper gemaakt (eentje onder het dash (blauwe) en eentje (rood) in de motorruimte werken ook voor zover ik kan horen)
De verdeler en rotor én kabels zijn nieuw.
En er hangt nog wel 1 bruine stekker te bengelen onder het thermostaathuis waarvan ik niet weet waar die op zou moeten? er zit nog geen 10cm draad aan dus ver kan het niet zitten maar kan het maar niet vinden waar die op moet. Me al suf gezocht achter dat ding
Het is een enkel polige stekker die negatief geschakeld is geloof ik?
Dus heren, om het nog eens even duidelijk te stellen; ik heb deze wagen & motor niet gedemonteerd en helaas nooit een psa gti in het bezit gehad, wat het dus allemaal erg vaag maakt op bepaalde punten.
Desondanks ben ik wel aan die zooi begonnen, daar waar een ander niet wou of kon.
Je ziet ze niet meer; die BX-en en zeker een 8v gti niet !
Dus het is een ware eer geweest om ze op te mogen maken van de eigenaar.
Maar de lol is er wel af na 2 dagen te zoeken achter een fout in de ontsteking.
Er is ook niet veel info online te vinden dat relevant is helaas
Hoop dat er één of meerdere specialisten me verder kunnnen helpen want de moed staat me momenteel even in de schoenen
Heb er zoveel uren in steken, zoveel uitgezocht en onvindbare stukken gezocht én gevonden…
Ben het beetje beu en dat is dan weer sneu dat ding moet starten zodat ze weer de baan op kan !!!
Alvast bedankt voor mijn post te lezen en je mogelijke bijdrage
Once you go French..
Mmm, heb een soortelijk probleem gehad met m’n voormalige GTi: toen was het de LMM.
De onstekingsmodule kan ook voor problemen zorgen deze dient ook gekoeld te worden. Als je ‘m al eens getest hebt zonder koeling kan het ook wezen dat hij doorgefikt is…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Heb nog wel een andere LMM die ik eens kan proberen maar is dat relevant voor ontsteking?
Weet ook niet of dat een Citroën of Peugeot onderdeel is want alles lag door elkaar maar dat is allicht wel hetzelfde
Weet je hoe ik die ontstekingsmodule kan testen?
Al wat ik weet is dat ze draaide 3jr geleden dus voor mij is het een heus mysterie dusver..
Geen ontsteking heb ik al vaker meegemaakt maar deze resultaten is de eerste keer voor me.
Once you go French..
Citroën23 bedankt voor de tip !
Dankzij jou en het forum ben ik erachter gekomen dat er 2 types 8v gti’s zijn
“Motorcode D6A is vuile GTI 8V en DKZ is schone GTI 8v.” <—citaat van mpostma
De ene gebruikt L-Jetronic systeem , de andere een Monotronic.
Er zit wel degelijk een verschil in de LMM’s dus!! Morgen eens checken.
De ontstekingsmodule hangt nog steeds op de alu plaat tegen de firewall dus het lijkt me sterk dat die doorgebrand is tenzij de koelpasta vergaan is?
Anderzijds, gezien de kost van een bobijn en ontstekingsmodule zou ik die gwn vervangen maar daar moet de eigenaar akkoord met gaan.
Once you go French..
Invicta schreef:Heb nog wel een andere LMM die ik eens kan proberen maar is dat relevant voor ontsteking?
Ik kon hem van de ene op de andere dag niet meer aan de praat krijgen. Hij draaide wel rond maar aanslaan: ho maar. Na wat metingen kwam ik erachter dat het wel eens aan de LMM kon liggen.
En voila !! Overgens heb ik een jaar later de LMM weer moeten vervangen…........ Om een klein jaar daarna afscheid te nemen en deze gti te vervangen door een 16V
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat lijken wel de zwakke punten de lmm , bobine en ontstekingsmodule.
Ik leer het allemaal nu pas.
Zal 1vd dagen eens pogen om foto’s te posten of linken (ben ik geen held in)
Het is een heel leuke bx in donkergroen metallic met 1 of andere kit op.
Ik ga morgen de LMM’s vergelijken.
Zal ook eens het contactslot kortsluiten want die durven het ook begeven heb ik gelezen.
Als de LMM of het contactslot geen soelaas biedt stel ik voor aan de eigenaar om de bobine en ontstekingsmodule te vervangen.
Ik hou je op de hoogte
Alvast bedankt voor mee te denken !
Ploeter nou al weken aan een stuk en mentaal heeft die bx me totaal leeg gezogen haha maar nu krijg ik weer hoop
Once you go French..
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Invicta schreef:Bij de eerste startpoging krijg je zwakke tot heel zwakke vonk.
Bij de 2de poging vonkt ie enkel de moment je de sleutel weer omdraait om de startmotor te stoppen, dan vonkt ie heel even net voor alles stopt met draaien.
Dit verschijnsel heb ik gehad met mijn AX.
Toen bleek de ontstekingsmodule gevoelig te zijn voor een lage accuspanning, defect dus.
Een nieuwe erop en probleem opgelost.
Je kan dit even proberen d.m.v. een starthulp van een tweede accu, dan dipt de accuspanning tijdens de bekrachtiging van de startmotor minder.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Invicta schreef:Bij de eerste startpoging krijg je zwakke tot heel zwakke vonk.
Bij de 2de poging vonkt ie enkel de moment je de sleutel weer omdraait om de startmotor te stoppen, dan vonkt ie heel even net voor alles stopt met draaien.Dit verschijnsel heb ik gehad met mijn AX.
Toen bleek de ontstekingsmodule gevoelig te zijn voor een lage accuspanning, defect dus
Zal de eigenaar dit laten lezen, kreeg hem niet overtuigd om de stukken te kopen.
Hij wil weten wat er precies defect alvorens te kopen is aangezien er al zoveel geld in steekt.
Zal het eens proberen met een 2e batterij eraan zoals jij voorstelt.
We hebben er nochtans een lader aanhangen die ook een start-stand heeft dus denk niet dat het zal helpen maar kan het wel proberen ! Het is tenslotte wel een oude batterij die erin steekt nu
Desnoods moet ik de batterij van mijn antieke caddy 2 diesel er even insteken, dies enorm dus die zal wel wat meer Ah bezitten dan dat ding dat er nu in zit.
@citroen23 heb de LMM’s bekeken en het zijn 2 min of meer gelijke bosch onderdelen, de ene heeft wel een andere nummer.
Maar het is dus een Motronic systeem ipv een L jetronic. Geloof niet dat de LMM relevant is ivm vonken met dit systeem?
Ik vermoed persoonlijk dat het idd aan die ontstekingsmodule moet liggen en/of de bobine
De ECU’s zijn bulletproof van wat ik heb kunnen lezen.
De elec doet het ook dus er schiet niets meer over dan die 2 onderdelen vd onsteking..
Bedankt voor het meedenken jullie bijdrage wordt zeer zeker gewaardeerd
Once you go French..
De 1e GTI’s tot juli 1990 waren LE3 jetronic. Vanaf juli 1990 waren ze motronic MP3.1.
Mijn GTI was van 87 dus een LE3 jetronic. Deze info komt uit m’n haynes boek.
Die DKZ is zowel in motronic als in jetronic geweest getuige dit tabeletje:
BX 19 MOT.D2A 1905CC 74KW 08-86 t/m 09-88
BX 19 KAT. MOT.D2C 1905CC 70KW 01-88 t/m 12-89
BX 19 TRI INJ.KAT. MOT.DFZ 1905CC 75KW 08-86 t/m 12-89
BX 19 TZI INJ.KAT. MOT.DDZ 1905CC 80KW 01-90 t/m 09-93
BX 19 GTI MOT.D6A 1905CC 93KW 08-86 t/m 03-89
BX 19 GTI KAT. MOT.DKZ 1905CC 88KW 10-88 t/m 12-89
BX 19 GTI KAT. MOT.DKZ 1905CC 88KW 01-90 t/m 09-93
BX 19 4X4 INJ.KAT. MOT.DKZ 1905CC 88KW 01-90 t/m 03-92
BX 19 GTI 16V.KAT. MOT.DFW 1905CC 108KW 01-90 t/m 03-92
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een brakke ontstekingsmodule kan je soms zien aan de toerenteller.
Die zwabbert alle kanten op of valt ineens helemaal terug naar nul.
Moet de motor wel eerst draaien natuurlijk.
Als de module wel werkt beweegt de wijzer geleidelijker.
Maar die modules kunnen inderdaad heel vervelend zijn. soms werkt ie en soms niet of een beetje.
Draadbreuk zou ook nog kunnen.
Of de bobine, zeker als het een model is op de motor.
Voor zover ik weet zit daar de onstekingsmodule in?
Of heb je zo’n tonnetje op het schutbord met de module daarachter?
@citroen23 het is de BX 19 GTI KAT. MOT.DKZ 1905CC 88KW 01-90 t/m 09-93
Weet het niet meer zeker welk jaar precies maar ze is van ‘92 of ‘93
Motronic MP3.1 is het dan thanks man
De LMM’s zijn by the way ook iets anders dan die jij poste op de foto.
Heb de nummers nog niet nagekeken maar deze LMM’s hebben een zwart pvc cover ipv aluminium.
@H@ns de toerenteller doet het enkel wanneer ie ook vonkt.
Dan geeft ze een 500 toeren aan ongeveer.
De naald danst ook bij contact aan en af, ook dan vonkt ze…
Het is idd het type met de bobine op de motor én er zit een module tegen het schutbord op een alu plaat.
Zo eentje :
Once you go French..
Ik heb ook maar een willekeurige site gepakt voor LMM foto’s
https://www.garage80.nl/c-4119012/lucht-en-luchtfilters/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Jep zo eentje is het
Once you go French..
Toch maar proberen één voor één te verwisselen dan…
Beide vervangen, zelfde resultaat
Once you go French..
Zwakke vonk is slechte massa ?? Is het moterblok voorzien van goede massa ??
Je noemde al massa contacten maar nu het dus het blok zelf.
Anders zul je toch moeten meten. Als ik het schema zo bekijk hangt er niet veel aan.
Schema heb ik wel voor je
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.