Wie is er bekend met het verschijnsel van wit-beige “zooi” in een benzinefilter?
Zie foto met de oogst na 220 km rijden.
Dat roestbruine begrijp ik, dat witte spul niet.
Na de ICCCR in Middachten stond ik ermee op de vluchtstrook, Bij de uitvaart van Rob Lageveen moest ik aan het eind lossen, Bij de SS Rotterdam mocht ik de laatste meters duwen…
Dus zie je een scarabee bruine ds met de kap open, grote kans dat…
Zo’n 300 km rijden en dan is het weer tijd voor een nieuw filtertje.
Wat technische details:
Tank 2 jaar terug ontdaan van zo’n 20 jaar oude benzine (soort “barn-find” in eigen schuur…).
Dus nog uit het ethanol-vrije tijdperk.
Tank zag er prima uit aan de binnenzijde, natuurlijk wel gespoeld.
Nylon leiding vervangen, filter in de tank gereinigd, etc.
Zoonlief blij gemaakt met de weeïg zoetruikende benzine, hij is gelukkig heel handig met het herstellen van van haperende brommers….. Zo leren we elke keer toch weer wat bij.
Sindsdien alleen BP Ultimate en laatste tijd Shell V power getankt.
Vanaf het begin (na de reiniging) heb ik het probleem van de witte droesem.
Gek genoeg blijft het filter in de tank nagenoeg schoon, daar vindt ik die witte zooi niet terug.
Is wel vóór de benzinepomp op te vangen, dus geen opgeloste binnenkant van de pomp.
Op het net is er eigenlijk niets terug te vinden van dit verschijnsel, alleen Bardahl vermeld “de witte neerslag van de hedendaagse benzine” en hebben alvast een product voor een nog niet bestaand probleem…. behalve bij mij dan.
Overigens heeft Shell begin dit jaar de samenstelling van de V power aangepast. Is een RON98 geworden.
Je ziet dus nu pompen waar de 95 doorgekrast is en 98 is bijgeplaatst.
Ook opvallend is dat Shell het zeer in het midden laat of er nu ethanol wordt toegevoegd.
Ik krijg de indruk dat dit met de nieuwe samenstelling WEL het geval is.
De witte neerslag had ik al eerder en ook met BP Ultimate.
Zijn er “lotgenoten” met een zelfde ervaring? Wie verlost mij van de witte smurrie?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Brun schreef:Overigens heeft Shell begin dit jaar de samenstelling van de V power aangepast. Is een RON98 geworden.
Je ziet dus nu pompen waar de 95 doorgekrast is en 98 is bijgeplaatst.Ook opvallend is dat Shell het zeer in het midden laat of er nu ethanol wordt toegevoegd.
Ik krijg de indruk dat dit met de nieuwe samenstelling WEL het geval is.
Op een ander autoforum heeft iemand bij Shell doorgevraagd. Het antwoord: in Nederland is V power ethanolvrij.
Wim,
Disciplus Simplex
Bardahl noemt inderdaad witte neerslag als voorkomend bij “hedendaagse” benzine en een stukje verderop ethanol als een toevoeging aan de “huidige” benzine waardoor deze droger wordt, maar stelt, als ik goed lees, niet expliciet dat de witte neerslag dóór de ethanol komt.
https://www.garagestore.nl/webshop/bardahl/benzine-toevoegingen/detail/120/bardahl-fuel-treatment—300ml—12009.html
BP Ultimate geeft net als V-Power witte neerslag, schrijf je. Dan zouden de twee maatschappijen ongeveer tegelijkertijd hun formule hebben gewijzigd, wat natuurlijk kan, maar wel een beetje toevallig is. Zou het probleem niet in jouw tank/pomp/leidingen kunnen zitten? (Als niemand op dit forum zou aangeven hetzelfde probleem te hebben, neemt de kans daarop sterk toe.)
Misschien om te beginnen zo’n flaconnetje Bardahl kopen, een schoon filter monteren en dan eens kijken wat er gebeurt?
Aanvulling: Bardahl spreekt ook nog over o.a. brandstofvernis, maar dat lijkt me iets anders dan dat witte spul, omdat vernis m.i. kleurloos is.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brun schreef:
Zijn er “lotgenoten” met een zelfde ervaring? Wie verlost mij van de witte smurrie?
Vreemde klacht man. Ik tank met mijn klassiek Duitsch hok zowel V-power als 98 van BP en Total en heb totaal geen problemen. In mijn Nekaf gooi ik alles wat maar enigszins naar benzine ruikt, door elkaar heen, en ook daar geen probleem zoals jij beschrijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zal vandaag eens kijken met een endoscoop en probeer wat plaatjes hiervan op het forum te krijgen.
Wat ik ook aantref, (vele) anderen zouden dezelfde ervaring moeten hebben.
Zelfde gaat ook op ook voor de benzine. Als benzine uitvlokt / neerslag vormt zouden velen dit moeten merken.
Tank, leiding, pomp, alles is origineel (leiding nylon nieuw, het originele materiaal.)
Tank niet gecoat.
Goed om te lezen dat V power nog steeds ethanolvrij is.
Mijn zoon, (brommer weggedaan…) rijdt (dagelijks) met zijn Duitse klassieker uit 1979 ook alleen maar op Ultimate, V-power en af en toe Firestone. Geen enkel probleem met neerslag.
Daarmee nog steeds een puzzel.
Niets afwijkend en toch een effect wat zich alleen bij mij schijnt voor te doen.
Plaatjes van de binnenzijde tank volgen.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
heb je wel goede leidingen geplaatst.
niet dat die langzaam van binnen oplossen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bij diesel kun je hardnekkige bacterie-groei hebben waardoor de filters steeds vollopen, weet niet of dat bij (nieuwe) benzine ook geldt.
Om dit en de tank uit te sluiten zou je een apart tankje of een jerrycan kunnen gebruiken als tijdelijke tank, zo kun je in ieder geval dingen uitsluiten.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Firezone competition is ook Ethanol vrij en heeft zelfs een octaanhoogte van 102 ....
Ik kan het plaatje van het filter natuurlijk niet in stereo zien, maar is het neerlsg in het filter of is het plastic aan het vergaan?
Mij ook onbekend. Ik tank alle auto’s en de grasmaaier bij Firezone HP 102. Ook de moderne Volvo, omdat die standaard op LPG rijdt en alleen start op benzine.
Maar ik heb ook geen extra filter ertussen zitten. Volgens veel geleerden niet nodig.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
heb je wel goede leidingen geplaatst.
niet dat die langzaam van binnen oplossen.
Deels origineel gelaten, 44 jaar oud, deels vernieuwd, Rilsan uit het magazijn (club)
aansluiting naar benzinepomp: 20 cm normale benzineslang.
Oude leiding ook maar op het lijstje zetten voor “inwendig onderzoek”.
Ik kan het plaatje van het filter natuurlijk niet in stereo zien, maar is het neerslag in het filter of is het plastic aan het vergaan?
Filter op de foto is nieuw, 4 dagen geleden geplaatst.
Het spulletje is uit te spoelen met terpentine, na drogen blijft een poeder over.
Bij diesel kun je hardnekkige bacterie-groei hebben waardoor de filters steeds vollopen, weet niet of dat bij (nieuwe) benzine ook geldt.
Nog niet eerder gehoord, weer eens wat anders dan een tijger in je tank…
De tank heb ik helaas vandaag nog niet binnen in bekeken. (door ander probleempje: voorzijde blijft in hoogste stand, maar is voor een ander topic)
Misschien om te beginnen zo’n flaconnetje Bardahl kopen, een schoon filter monteren en dan eens kijken wat er gebeurt?
Zo’n 13 euro per flesje, is te overwegen als reiniger om af en toe te gebruiken maar moet geen standaard benzinetoevoeging gaan worden.
Ben heel benieuwd hoe de tank er nu binnen uit ziet. Schoon geplaatst, maar wat gebeurd daar nu.
Maar ik heb ook geen extra filter ertussen zitten. Volgens veel geleerden niet nodig.
Mee eens, de fabrieksgemonteerde filter moet voldoende zijn. Vreemd genoeg blijft deze schoon of laat het spulletje gewoon door.
Ik zal het spulletje eens drogen en kijken of het op wil lossen in water.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Nee, das nie goe….
Wanden en bodem vd tank wit van de .... vul maar in.
Is met een stokje los te schrapen waarna zich een wolkje in de benzine vormt.
Wie kent dit of weet hier iets over?
Nogmaals: Tank is nooit gecoat, 2 jaar geleden bekeken, zag er goed uit, gespoeld en teruggeplaatst.
Sindsdien alleen BP Ultimate er in gestopt. Laatste tank Shell V-power (BP hier foetsie)
Toch aan de Bahrdal om te reinigen, misschien blijft het weg of blijft symptoom-bestrijding.
Oorzaak??!!?!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Je hebt de tank gespoeld schrijf je, maar waarmee heb je gespoeld?
De kans is heel groot dat de 20 jaar oude benzine is vergomd en dat zich een laagje heeft afgezet overal in het brandstofsysteem. En dat lost langzaam op door de verse benzines en verstopt het systeem.
Spoelen met benzine werkt niet. Forté of ander spu helpt met oplossen , alleen gaan de filters dichtzitten.
Gom lost gped op in spiritus. Ik heb zojuist dezelfde problemen gehad met een auto die 6 jaar stilstond en waarvan de benzine was verdampt. Weinig te zien maar toch gespoeld. Daarna meerdere keren verstopte filters en vooral na een vuiloplosser van Forté.
Uiteindelijk wat flessen spiritus in de tank gedaan en laten weken. Ik heb me verbaasd hoeveel troep eruit kwam!
Daarna geen problemen meer gehad. Filters blijven schoon.
Het zou me niet verbazen als bij jou hetzelfde speelt. Ik ben ben dus benieuwd waarmee joj hebt gespoeld.
Hmm.Wilde je nieuwe benzineslang al gaan verdenken (nieuwe rubbers zijn ook berucht!) maar nu is zeker dat het uit de tank komt. Vreemd. Twee mogelijkheden: het is ontstaan tijdens gebruik na de restauratie en betreft dus residu van nieuwe benzine, of zou het nog kunnen zijn dat er toch ergens een klomp rommel heeft gezeten die jij niet kon zien die na het opnieuw in gebruik nemen langzaam in oplossing is gegaan?
Overigens zat er in mijn tank ook benzine van VOOR 2003. Die heb ik er in 2012 uit gehaald en die was brandschoon en kristalhelder. Bodem, tank idem. Ik heb die benzine (ca 15 liter) met succes opgestookt in m’n grasmaaier. Die benzine rook ook lekkerder dan huidige rommel!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
X
Je hebt de tank gespoeld schrijf je, maar waarmee heb je gespoeld?
Geen idee meer, ik vermoed 2x met een litertje terpentine. Puur gericht op het verwijderen van bezinksel zoals vuil en los roest. Nooit gedacht aan oplossen van stoffen zoals je met de spiritus zou kunnen.
Kortom, wat zich zou kunnen hechten aan de wand is blijven zitten.
Overigens zat er in mijn tank ook benzine van VOOR 2003…...die was brandschoon en kristalhelder.
Zelfde ervaring, lijkt nog prima die benzine. Brommer liep er wel op vast.
Ik weet in ieder geval dat het uit de tank komt, en als het inderdaad oude vervuiling is die nu oplost, lost het probleem zich letterlijk op. Zal veel tijd en filtertjes kosten.
Sneller met een Bardahl of Forté. Probleem van dicht slibben neemt dan sterk toe.
Niveau is nu zo’n 300 km per filtertje, dat is nog handelbaar.
Wat ik me afvraag: Forté, ervaring van Witkop is dat dit middel losweekt (toename van verstopping) maar dus niet of minder het spulletje oplost.
Dat laatste heeft wel mijn voorkeur.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”