De laatste tijd heb ik geregeld pech met de startmotor. De startmotor doet niets, hoor alleen de klik van het relais aan de accu. Op de voltmeter loopt de spanning wel terug van 12,6 naar ongeveer 9 V, dus de boel zit gewoon vast.
De eerste keer was een tegen het huis losgelopen bout op de bendix de oorzaak dat hij niet kon draaien. Het borgplaatje was weggerot. Nieuwe er op en klaar dacht ik… Het ging een paar maanden goed en toen opnieuw dezelfde verschijnselen. De boel weer losgehaald, maar de bout op de bendix zat keurig op z’n plaats en verder kon ik niets vinden. Weer terug geplaatst en het werkte weer. Een week later weer hetzelfde. Uitbouwen, naast de wagen gelegd en met startkabels van stroom voorzien: draaide gewoon! Weer inbouwen, starten prima, maar geen oorzaak. Vandaag weer een dode startmotor, uitbouwen, stroom er op: niks aan de hand. Overigens heeft tikken met een hamer geen effect. De koolborstels zij prima.
Inmiddels ben ik heel handig in het uitbouwen van een startmotor, maar ik zou toch graag de oorzaak willen weten. Wat wel opvalt is dat het tandwiel aan een kant behoorlijk versleten is maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Zie foto’s..
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Mogelijk een 9 tands bendix op een starterkrans bedoeld voor 10 tands?
Ik weet niet of dat problemen geeft vanwege pasvorm of dat het alleen bedoeld is voor het sneller laten ronddraaien van het vliegwiel?
Startmotor is een grote zware lompe Paris Rhone met 10 tanden (zware bevalling iedere keer..). Volgens mij hoort die wel bij mijn DY2 motor, maar je zou haast denken dat het niet klopt. In dat geval zou de starterkrans ook wel de nodige schade hebben.
Maar kan dit de oorzaak zijn van genoemde verschijnselen? Ik hoor geen geratel…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Voor zover ik weet zijn de 9 en 10 tands een beetje willekeurig gebruikt.
En er is mij altijd geadviseerd om bij de nieuwe startmotor hetzelfde aantal tanden te gebruiken.
Maar wat ik mij afvraag is of er dan ook verschil in starterkransen zit.
Het kan zijn dat in het verleden iemand daar mee heeft zitten rommelen bij jouw auto.
Of het is gewoon pech en zijn er een paar tanden beschadigd waardoor hij vastloopt.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Laat hem anders gewoon eens reviseren, onderdelen zijn vaker makkelijker dan een nieuwe startmotor lijkt me,
De tandrn behoren afgeschuind te zijn aan één kant.
Op het relais zit aan achterzijde achter een rubber dop een stelboutje waarmee het relais worxt afgesteld. Na verloop van tijd pakt het relais slecht tot niet en wordt de bendix niet goed in de starterkrans getrokken en/of de motor niet goed bekrachtigd. Deze bout iets indraaien zou kunnen helpen. De exacte afstelling staat volgens mij in het WPH.
Als ik zo kijk op de eerste foto dan is het rondsel behoorlijk beschadigd.
Daar moet sowieso wat aan hersteld worden.
De vraag is: hoe komt dat? gewone slijtage? ik vind het er niet zo uit zien.
Ik weet niet of hier iemand is die weet of een 9 en 10 tands op dezelfde starterkrans kunnen.
Als dat niet zo is en je laat de huidige startmotor reviseren dan bestaat de kans dat je weer een verkeerde bendix hebt.
De geschiedenis van de huidige startmotor weet je waarschijnlijk niet. Misschien ooit eens vervangen door een verkeerde.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zou dat toch graag willen weten voordat er een nieuwe starter ingaat…
Daar heb je gelijk in, ik vind het ook geen normale slijtage, vandaar mijn vragen. Daarbij snap ik niet dat hij een tijd normaal start en dan ineens vast zit zonder dat je geratel of andere onheilspellende geluiden hoort. Misschien had ik de wagen even in de versnelling heen en weer moeten duwen toen de starter vast zat.
Nu heb ik nog een 9-tands Valeo (met bijbehorend vliegwiel) van een donor op de plank liggen, maar die durf ik er niet zomaar in de zetten. Ik heb hem bewaard voor de eerstvolgende koppelingswissel.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Dat is wel even een klusje ja…
Maar ik hoop dat hier een deskundige antwoord op kan geven…
Iemand in de zaal?
j.witkop schreef:
Op het relais zit aan achterzijde achter een rubber dop een stelboutje waarmee het relais wordt afgesteld.
Helaas heb ik die afstelmogelijkheid niet, het startrelais zit aan de pluspool van de accu.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja net zoals witkop al zegt dat die tanden afgevreten zijn, zal het inhaken van de 2 tandwielen niet bevorderen, maar de oorzaak zit dan vakinhoudelijke het relais zelf,
Het relais moet natuurlijk dat tandwiel er wel goed in drukken, is het relais te zwak, dan zal het tandwiel er maar net ophet randje de krans aandrijven, het gevolg dat er iederkeer wat afbrokkelde, zoals je dus ziet, meschien kan je met een dremel het tandwiel van de startmotor weer enig vorm geven, maar daar los je niet de zwakheid van het relais op,
De as is het niet anders zou de startmotor als een gek mee gaan gieren, omdat ie dan op de krans mee blijft draaien, het simpele veertje voor het tandwieltje drukt hem immers terug,
Normaal als je hem activeert moet het ook echt een klapgeven, als ie is uitgebouwd, dus echt klak, en niet plok,
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is een 10 tanden startmotor. Heeft deze al wel de hefboom in de starter? Zo niet, dan is de motor gewoon overleden. Dat tandwieltje van de starter is dat wel al in ieder geval.
Ik zou die valeo erin gaan maken en gelijk de koppeling doen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De startmotor heeft inderdaad geen opgebouwd relais dat met een hevel of vork de bendix naar voren duwt. De beste oplossing is inderdaad de Valeo met vliegwiel te monteren, samen met koppeling, distributieketting en al het andere wat je daarbij tegenkomt. Dat had ik al gepland voor de zomervakantie, maar heb er eerder geen tijd voor. Dus toch maar proberen dit oude bakbeest op te lappen. Alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt, bramen op de beschadigde tanden weg gevijld en alles zorgvuldig weer ingevet en gemonteerd zodat alles heel soepel draait. Ingebouwd, starten, lopen, maar hoelang?
Ik heb de indruk dat als het mis gaat het tandwiel vast slaat in de starterkrans. Dat geeft een tik en daarna hoor ik alleen het tikje van het startrelais op de accu als ik op de startknop druk. De spanning daalt naar 9,7 V dus koolborstels en ander elektrische delen zijn wel oké. In plaats van gelijk de boel uitbouwen zou het heen en weer duwen van de auto in een versnelling misschien ook helpen om het tandwiel terug te laten veren, of tik met de hamer tijdens het starten?
Nog twee maanden met het Twingootje van mijn vrouw naar het werk is ook niet alles, ondanks airco…..
Bedankt allemaal voor het meedenken!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een tik met de hamer moet werken. Niet op het hitteschildje slaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>