Goedenavond,
Ik ben Michel Verschuur 25 jaar en kom uit Woudrichem.
Lees al een tijdje mee op het form.
2 jaar geleden heb ik een Fiat 242 uit 1977 gekocht met een 2.2 diesel en 4 bak.
Nadat de camper 12 jaar in een schuur had gestaan heb ik hem volledig opgeknapt, nieuwe lak, remmen, verlengt en een laadklep er aan gemaakt voor de motorcross.
Na een half jaar flink klussen was hij eindelijk klaar.
Toen we geladen met 2 motoren en 3 man er in de brug op moesten wist ik het al…. deze motor blijft er niet lang in.
Toen verzinnen… ducato motor?? Nee die draait rechtsom ipv links.
Zit niets anders op dan een originele motor opzoeken en beetje kietelen.
Na een tijdje een 2.5 diesel en 5 bak op de kop getikt.
Motor uit elkaar gehad, compressie verhouding hetzelfde gemaakt als van een ducato en Bosch ve4 brandstofpomp gemonteerd van een ducato.
Ook heb ik een uitlaatspruitstuk in elkaar gelast en het inlaatspruitstuk aangepast.
Turbo er op van een ducato en klaar!
Ik heb helaas geen foto’s meer van de ombouw want mijn telefoon is jammer genoeg gesneuveld.
Vandaag heeft de motor voor het eerst gelopen op een pallet, en hij klinkt helemaal niet slecht!
Ben benieuwd wat hij gaat doen in de camper.
Zal straks wat foto’s posten.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je ook oliesproeiers in de motor gemaakt die de onderkant van de zuigers koelen en de eindoverbrenging van de versnellingsbak aangepast?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oliesproeiers zitten er standaard al in via een kanaal door de drijfstang.
Eind overbrengen is niet aangepast, kan altijd nog grotere banden er om draaien.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, ik bedoelde de extra oliesproeiers die in het blok zijn aangebracht bij de turbo diesels. Die zitten onder de cilinderboringen in het hoofdoliekanaal en sproeien tegen de zuigerbodem aan. Heeft een non-turbo niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die sproeien al onder tegen de zuiger door dat kanaal, Bovenkant van de drijfstang is open.
Kan je ook zien aan de onderkant van een gebruikte zuiger waar de olie komt.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar toch…
Citroën heeft de turbodiesels toch niet helemaal voor niets zo aangepast? Krukas is ook zwaarder met lagers van 67 mm ipv 64, aangepaste drijfstangen, oliepomp met 16% meer debiet, andere cilinderkop. Ik ben erg benieuwd of het heel kan blijven. Zou mooi zijn want dan kan je veel makkelijker een turbodiesel maken van een gewone diesel.
Hoe heb je dat trouwens gedaan met die zuigers? Die zijn de-axiaal geboord en de ducatomotor heeft een andere draairichting.
En de inspuitpomp? Die heeft ook een andere draairichting in de ducato.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Zoals ik kon zien is de motor bijna iedentiek aan de motor uit een c25 met 2.5td, ook de cilinderkop.
Pomp draait gewoon rechtsom want c35 heeft distributie met tandwielen ipv een riem, dus draait de andere kant op dan de krukas.
Oliedruk kan ik nog niets over vertellen… sluit een meter aan als hij ingebouwd is.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gaaf hoor! Ook andere remsysteem ingebouwd???
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Goed gezien!
Heb een rembekrachtiger en rempomp van een vw Transporter gebruikt.
Rest is nog origineel.
Er zit geen dot4 of lhm in maar olie op siliconen basis, dat tast de oude rubbers niet aan.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Staat er een vermogensmeting op de rollenbank gepland?
Nee dat niet
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
als je klaar bent kunnen we en dragrace houden om te zien wat het scheelt
Hahaha jaa dat doen we een keer!
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!
De motor nog eens laten lopen.
Hij krijgt nog te veel diesel, maar dat is af te stellen als hij er in hangt.
Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!