Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ik wil graag 123 ontsteking en nieuwe bobine (BOSCH F 000 ZS0 027) aansluiten maar ik durf niet goed bang dat ik iets verkeerd doe:
- als ik stroom zet op de + van de bobine staat er ook 12 volt op de - van de bobine. Is dit normaal?
- in het schemaatje van de 123 ontsteking (zie onder) staat dat ik de - met de massa moet verbinden. Is dat goed?
Graag jullie hulp
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De + wordt verbonden met het contactslot; de - met de 123. Is duidelijk op het plaatje te zien. Die verzameling streepjes met een + en een - is de schematische aanduiding van de accu.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De bobine heeft een plus(of Bat) en een RUp (of min).
Rood op plus en zwart op rup/min.
Maar moest je niet wachten met min tot ie is afgesteld?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Dank voor het snelle antwoord. In de instructie staat inderdaad dat de zwarte draad pas aangesloten wordt als de 123 is afgesteld. Rest me nog de vraag of het normaal is dat er stroom staat op de - van de bobine?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is normaal. Er loopt nog geen stroom dus je meet op de min vrijwel de zelfde spannning als op de plus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volg de cursus DS en elektrische storingen oplossen van DS-TT!
Hierin wordt helder uitgelegd hoe auto elektriciteit werkt en daarna zijn dit soort vragen gesneden koek voor je.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
klinkenbijl schreef:Dank voor het snelle antwoord. In de instructie staat inderdaad dat de zwarte draad pas aangesloten wordt als de 123 is afgesteld. Rest me nog de vraag of het normaal is dat er stroom staat op de - van de bobine?
Hier heb je een schema van de ontsteking. Je ziet dat je de plus accu via de contactschakelaar verbindt met de plus bobine en de onderbreker geeft massa aan de bobine waardoor er een sterk magnetisch veld ontstaat in de kern.
De 123 doet hetzelfde als de onderbreker in dit schema. Je begrijpt dat als je spanning zet op de plus bobine, dan meet je ook spanning op de min van de bobine want de wikkeling waar je die spanning op zet bestaat uit weinig windingen van een dikke draad.
Dit is niet helemaal correct. Zolang de contactpunten gesloten zijn, vloeit er wel een stroom door de primaire maar niet door de secundaire. Pas wanneer de primaire kring onderbroken wordt- dus op het moment dat de contactpunten openen- ontstaat er gedurende een fractie van een seconde een zeer hoge inductiespanning over de secundaire. Via de bougie stroomt die electrische energie naar massa: de vonk.
Rinus
Dat snap ik, maar waar het om gaat is dat hij spanning meet op de minkant van de bobine terwijl daar verder niets op aangesloten zit en ik leg hem uit waarom dat zo is.