Waterpomp vervangen
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 23 mei 2018 12:37 PM

Ik ga de lekke waterpomp vervangen van mijn DSuper5 uit 1973 door een gereviseerd exemplaar. Nou lees ik op dit forum dat er te weinig ruimte is om de pomp eraf te halen. De radiator zit in de weg. Maar als ik de plastic schoepen eraf haal - wat heel gemakkelijk gaat - dan heb ik toch voldoende ruimte…?

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Dank en groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 23 mei 2018 12:54 PM
  [ # 1 ]

Voordat je watrerpomp eraf gaat moet je koelsysteem leeg. Als het koelsysteem toch al leeg is, dan is het een kleine moeite om de raditor eraf te halen. Kun je deze meteen even goed doorspoelen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 mei 2018 01:22 PM
  [ # 2 ]

Als je de schoepen eraf haalt heb je genoeg ruimte.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2018 03:28 PM
  [ # 3 ]

die moeten er sowieso af..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 mei 2018 06:17 PM
  [ # 4 ]

Uit een heeeeel ver verleden meen ik mij nog wat te herinneren :

Ik dacht dat je nog een of twee lange draadeinden even eruit moet halen ,

anders kan de pomp niet over de riemschijf passeren !

Walter

nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 mei 2018 06:49 PM
  [ # 5 ]

Radiateur moet er niet uit bij vervangen waterpomp. Die schoepen wel, je maakt hierdoor genoeg ruimte vrij.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 mei 2018 06:53 PM
  [ # 6 ]

De waterpomp passeert nét over de nokkenas poelie. Als het niet lukt, dan is dat teken dat je draadeinde te ver uitsteken. Die kun je nu gelijk goed zetten

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 mei 2018 07:34 PM
  [ # 7 ]

Persoonlijk hou ik helemaal niet van dat gepiel op de vierkante millimeter. Iets meer weghalen bespaart soms netto veel tijd. Bij mij gaat echt de radiator er uit als ik de waterpomp vervang.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 juni 2018 02:57 PM
  [ # 8 ]

Om wat makkelijker de waterpomp eraf te kunnen halen, heb ik de radiator eruit gehaald (kan ik direct de defecte elektrische ‘van’ (fan?) maken.

Ik heb alle vijf moeren (twee tapeinden kwamen vanzelf mee naar buiten) los gehaald, maar ik krijg geen beweging in de pomp. Die moet ik nu toch over de drie tapeinden die er nog in zitten, eraf kunnen schuiven…?

P.S. Zojuist even wat met de houten hamer op het pomphuis geklopt. Komt heel iets beweging in. Probleem is het rechtertapeind. Daar blijft de boel op steken. Nog even wat door kloppen, verhitten? Andere tips?

Alvast bedankt, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 juni 2018 04:35 PM
  [ # 9 ]

Na veel kruipolie, geklop en geruk is de pomp losgekomen. Nu zit alleen nog de poelie in de weg. Ik heb begrepen dat daarvoor de bovenste draadeinden eruit moeten. Dat gaan we dan maar eens proberen.

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 09 juni 2018 06:00 PM
  [ # 10 ]

Gelukt, zonder de draadeinden te verwijderen. Met wat kantelen kon ik hem er helemaal af krijgen. Eén ding is zeker: zonder de radiator eraf te halen, had ik deze klus nooit geklaard. Nu alles weer netjes terugplaatsen. Morgen is er weer een dag.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2018 11:55 AM
  [ # 11 ]

Check ook de rubbers die op de ijzeren bocht zitten ( tussen radiator onder en de pomp).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 20 juli 2018 05:04 PM
  [ # 12 ]

Afgelopen week de waterpomp vervangen evenals de rotte bekabeling van de elektrische koelvan, die het sinds jaren weer prima doet. Zojuist teruggekeerd van een forse proefrit. Geen lekkage meer, operatie geslaagd dus.

Egberts tip om de radiator eruit te halen opgevolgd.. Het vervangen was waarschijnlijk bij nader inzien anders niet gelukt; erg weinig ruimte om de pomp eraf te halen.

Dank voor de tips!
Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 08 juni 2020 09:05 AM
  [ # 13 ]

Heel veel gepiel inderdaad met de radiateur nog op haar plek. Heb toch ook alles maar zoals Egbert al adviseerde eruit gebonsjourd. Werkt veel fijner.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook