Hoi allemaal,
Sinds een paar maanden zijn wij een trotse eigenaar van een DS3 So Red 110 PureTech uit 2015.
Een heerlijke auto met lekker veel pit, zuinig, luxe aangekleed en vooral een bijzondere verschijning.
Nu viel ons laatst het volgende op:
- De remmen piepen de laatste tijd heel erg. De auto heeft nog maar 39.000 gelopen, dus het lijkt mij niet dat er al iets erg versleten is. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
- Bij het indrukken en het op laten komen van het koppelingspedaal horen we een soort piep/gekraak. Het klinkt een beetje als een piepende deur. Het geluid treed op voordat de koppeling aangrijpt. Wat kan dit zijn?
De auto heeft nog een paar maanden garantie, dus willen haar naar de garage brengen, maar ook een beetje een inschatting kunnen maken waarmee ze gaan komen (universele garage).
Alvast dank voor jullie hulp!
Groet,
Erik
is het onderhoud altijd door een Citroen dealer gedaan, of dooreen universele garage ?.
De auto heeft twee beurten gehad bij een Citroen garage, is daarna verkocht en heeft bij aankoop een grote beurt gekregen van de universele garage.
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is er ooit al iets aan de remmen gedaan qua onderhoud? De laatste tijd is het natuurlijk wat warmer en dat zou wel kunnen verklaren waarom de remmen nu wat harder piepen dan eerder. Je zou eens na kunnen vragen of de remblokken al aan vervanging toe zijn en zo ja, of de garage er zachtere blokken in kan zetten. Uiteraard met wat keramische pasta tussen blok en klauw (een bekende oorzaak van piepende remmen).
Koppeling lijkt me een kwestie van smeren van de bediening (kabel, pedaal, vork) en eventueel de drukgroep. Dat zou elke (universele) garage wel voor je kunnen checken.
Overigens zou ik bij een auto van deze jonge leeftijd de iets hogere kosten voor lief nemen en ‘m naar de dealer brengen voor onderhoud, maar dat mag je natuurlijk zelf weten verder
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou ook even checken of de bekende modificaties wel gedaan zijn als de auto maar 2x bij de dealer geweest is. Er zijn volgens mij een paar terugroepdingetjes en aanpassingen geweest voor de puretechmotor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op 39000 krijg je remmen ook gerust op, hangt er gewoon vanaf welk file verkeer bvb. die auto elke dag deed, hoe ze ermee reden, de ene schakelt terug bij het afremmen, de andere doet dit enkel op de remmen.
Laten nakijken dan weet je het.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
2d schreef:Je zou eens na kunnen vragen of de remblokken al aan vervanging toe zijn en zo ja, of de garage er zachtere blokken in kan zetten.
Een DS3 remt behoorlijk snel en krachtig, dat zal mede komen door het “Brake Assist System (BAS)” ?, ik zou voor originele remblokken gaan.
Dank jullie wel voor de reacties. Omdat we nog garantie hebben willen we het liefst de auto naar de universele garage brengen waar de DS3 gekocht is, maar daarna was het plan om gewoon bij de Citroen garage voor onderhoud te gaan. (Evt zaten we zelfs aan de Peugeot garage te denken, aangezien we daar fijne ervaringen mee hebben van onze 207, maar nog niet helemaal de keuze in gemaakt).
Terugroepacties voor de Puretech motor? Daar ga ik eens op googlen.
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De Peugeot-garage is als je er goede ervaringen hebt natuurlijk ook een goede mogelijkheid.
lucky schreef:Een DS3 remt behoorlijk snel en krachtig, dat zal mede komen door het “Brake Assist System (BAS)” ?, ik zou voor originele remblokken gaan.
De remassistent herkent wanneer jij een noodstop maakt en zal dan helpen om zo hard/optimaal mogelijk te remmen. Meestal te herkennen aan knipperende alarmlichten. Heeft dus niets te maken met hoe een remsysteem van een auto aanvoelt bij normaal gebruik. Een DS3 heeft inderdaad prima remmen, dat is zeker waar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zijn er originele Citroen remblokken/schijven gemonteerd ? De combinatie is cruciaal voor een stille gang van zaken.
Hier van afwijken, kan problemen veroorzaken (ik heb daar ervaring mee, met een een ander merk auto n.l.)
Te harde remblokken, is vaak dan het probleem.
DS3, So Chic, VTi-110 Pure Tech, 17” Bellone velgen, eMyWay navigatiesysteem met HiFi. Xenon verlichting en 3D led achterlichten.