Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015
- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
Sinds een paar weken heb ik een DS5 BlueHDI 150 uit 2015.
Auto rijdt lekker, motor is enorm soepel.
Het valt me op dat het koppelingspedaal trilt als je deze indrukt.
Trilfrequentie is ongeveer 100 Hz, en niet afhankelijk van de snelheid. Mate van trilling is wel enigszins afhankelijk van de snelheid, en het sterkst bij ongeveer 70 km/h. Ook stationair in de vrij is het aanwezig.
Als de koppeling helemaal ingedrukt is, is de trilling weg. Soms voel je de trilling ook in de auto, maar heel minimaal.
Herkent iemand deze trilling?
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-2015
- DS 5 163 manueel sport chic
- C4 (2004-heden) 90pk manueel
- C4 (2004-heden) 110 pk gerobotiseerde bak
- C5 110pk business break manueel
Volgens mij is dat een onbalans in je koppeling. Heb dat ooit voorgehad met een andere wagen en de enige oplossing was een nieuwe koppeling.
Hoeveel kilometers op de teller?
Zou dubbelmassa vliegwiel kunnen zijn of krukasriemschijf.
Die gaan niet zomaar kapot, vaak door één of meer slecht werkende verstuivers.
Trilling is afhankelijk van de snelheid, en als je op bvb. die 70 km/h naar een andere versnelling schakeld is de trilling dan anders?
Meestal is die trilling het sterks bij het max. koppel.
Is dat plots gekomen of langzaamaan erger geworden?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015
- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
De DS5 heeft 82 duizend gelopen, lang niet de vervangingstermijn van dit soort onderdelen.
Trilling is niet het sterkst bij max koppel, als ik van 2000 naar 3000rpm ga, wordt het veel sterker. Afhankelijkheid van versnelling is er denk ik niet zo, wat wel opvalt is dat het pedaal harder trilt als ie in de vrij staat, dan in de versnelling, beide gevallen koppeling ingetrapt. Overigens is de trilling niet zo sterk bij stationair, je voelt het wel. Bij 3000rpm voel je ook de zijwanden van het voetenruim meetrillen.
De mate van trilling is dus duidelijk afhankelijk van het toerental, maar de frequentie van het trillen blijft redelijk constant.
Ben nog op zoek naar patronen, maar ik rij niet zo veel over rustige wegen. Meestal wil ik m’n aandacht volledig op het verkeer kunnen richten. In ieder geval is 50 rijden in de 2 een goede manier om het op te wekken, dan loopt ie 3000 rpm.
Trilfrequentie die ik noemde is trouwens per minuut, niet per seconde.
Ik heb de auto pas een paar weken, het is me tijdens de proefrit niet opgevallen, maar wel in de eerste paar dagen. Of het langzaam erger wordt weet ik dus niet. Er zit nog een jaar garantie op, dus als het erger kan worden, wil ik wel dat er wat aan gedaan wordt.
Los van de trilling doet de koppeling het overigens normaal, je kan de auto soepel laten kruipen zonder dat de auto gaat hobbelen.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015
- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
Vanochtend niet via de snelweg naar m’n werk gegaan, om wat te testen met toerentallen etc.
- Trillen is sterker bij hoge toerentallen (ben niet over de 3000 gekomen)
- Trillen is veel sterker onder last dan bij constante snelheid of uitrollen