Goedemorgen beste leden,
Ik ben in het bezit van een C3 uit 2011, Diesel en handgeschakeld.
Afgelopen week reed mijn zoon, en die vertelde dat de 5e versnelling eruit schoot…. we waren op weg naar huis vanuit Spanje. ik dacht eerst nog, het zal wel, maar he gebeurde 4 keer tijdens de re. Later op de dag gebeurde het mij ook, sterker nog, hij gaat makkelijk IN z’n 5, maar schiet er meteen weer uit.
Nu gaan mijn zoon en ik zaterdag kijken of we iets kunnen vinden, ik heb een aantal vraagjes:
- Wie heeft er tips?
- Wie heeft er een duidelijke foto van de versnellingsbak?
- En hoe bereiken wij de versnellingsbak het makkelijkst?
Ik hoop op de medewerking van dit forum, en daardoor een leuke klusdag zaterdag a.s.
Groetjes Michel
Gisteren de hele dag gesleuteld, ik kom niet verder, deksel eraf gehad, nieuwe olie erin gedaan, er zat maar 600ml in !!!!! nu twee liter schone olie erin gedaan, deksel met vloeibare pakking dicht gedaan, en stukje rijden…………………… 5e versnelling blijft eruit springen…..
Wie oh wie heeft er meer tips wat ik kan nakijken?
Groetjes Michel
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De schakelassen worden in de ingeschakelde standen vastgehouden door zogeheten arreteerkogels. Deze worden door een veer in een kuiltje van de as gedrukt. Mogelijk is de veer van de kogel van de 5 stuk.
Geen idee hoe ver de bak uit elkaar moet om dat te controleren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Deksel van de vijf er af, kijken of de moer en de bout van de vijf vastzitten. Is dat het geval? Dan beiden losnemen en de gehele vijfde versnelling er af pakken en bekijken of er slijtage te zien is aan de schakelmof. Wat rene hier boven zegt ook goed beoordelen. En kijken of er geen speling zit op de vertandingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb zoiets ook ooit eens gehad met mijn BX. Ik heb toen nog een tijd rondgereden met een elastiek aan het dashboard, waarmee ik de pook in de 5e versnelling vast zette . Bij de BX bleek de vijfde versnelling achter een apart deksel te zitten, zodat je er makkelijk bij kon komen nadat je het linker voorwiel had verwijderd. De spiebanen van het tandwiel van de vijfde versnelling wilden nogal eens te veel afslijten. Dat tandwiel werd door velen dan maar vastgelast, naar men mij op het forum later vertelde.
Ik had eerst de bak uit elkaar gehaald, omdat ik ook dacht aan die kogeltjes, waarmee de bepaalde versnellingstanden werden vergrendeld. Maar ik kreeg de bak toen niet meer in elkaar….. er was van alles uit gesprongen. Ik heb toen maar bij de sloop een andere bak gehaald en er op gezet (had ik al van te voren bedacht als het me niet zou lukken). Hij heeft toen nog jaren probleemloos gereden.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)