Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
“De Duitse specialisten in Rüsselsheim gaan de toekomstige benzinemotoren voor alle PSA-merken bouwen.
De motoren worden geëlektrificeerd en verwacht tegen 2022.”
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik zou zeggen omgekeerd: Ze gaan de pureTech (EP6) doorontwikkelen voor de toekomst. Wat hier eigenlijk staat is dat de originele Opel 4 cilinder motoren ( de Ecotec’s) verdwijnen! Dat is logisch want PSA doet GM een proces aan omdat die motoren veel minder toekomstvast waren als GM had doen voorkomen bij de verkoop van Opel. Dat gaat dan in Russelsheim gebeuren, in Frankrijk concentreren ze zich dan op de EB ( 3 cilinders). Motorontwikkeling is tegenwoordig weer veel belangrijker dan pakweg 20-30 jaar geleden, ook voor PSA en de mensen die dat echt goed kunnen zijn schaars, als je die dus in Russelsheim hebt kun je ze beter gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En in aanvulling daarop denk ik dat er weinig mensen rouwig zullen zijn om het afscheid van de THP’s.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er staat toch echt dat ze de THP gaan doorontwikkelen en niet de Opel/GM EcoTec’s. Blijkbaar zijn die THP’s dan beter dan de EcoTec’s. Het was al bekend dat die EcoTec’s moeite hadden met de doorontwikkeling naar de strengere Euro6 eisen in de komende jaren. We zijn dus nog lang niet van de THP af nu maar hopen dat ze bij het doorontwikkelen de kinderziektes van de THP oplossen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop vooral dat ze nu eens een écht sterke motor gaan bouwen die lekker aanvoelt. Want ook al halen ze 200 of meer pk’s uit die huidige 1600 THP, dat is nooit een motor geweest die ook maar in de buurt kwam van de souplesse die een V6 gaf. Het is gewoon behelpen met die kleine k*tmotortjes met turbo-lag, debiele hoeveelheden torque-steer en vreemde, kunstmatig aanvoelende vermogensopbouw.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, ik denk dat dat min of meer eigen is aan downsize-motoren. Ik vond de THP (156pk) al stukken fijner rijden dan die 1.4 turbo met 140pk van Opel. Want jeumig wat is die traag onder de 4000rpm…en ook turbo-lag heeft die veel meer dan die THP, en hij maakt véél meer herrie. Die nieuwere 1.5 schijnt iets beter te zijn, maar wordt ook nog niet echt geroemd. Best logisch dat PSA dus de THP doorontwikkelt. Maak hem eerst maar eens betrouwbaar, zou ik zeggen…of zijn ze dat inmiddels al?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik ben echt niet Opel minded, nooit gehad dat gevoel. Maar moet zeggen dat de Ecopower in mijn Saab wel een goed blok is, staan nu 412000 km op en eigenlijk zou hij eens binnen moeten, ketting vervangen. 5-600000 km met die blokken is geen rariteit. en er zit power in ook. Zuinig is iets anders als je hem net als ik graag doortrekt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Overigens: Autoweek spreekt expliciet van een nieuw te ontwikkelen (‘hagelnieuwe’) 1.6. Helaas kan ik geen persbericht over dit nieuwtje vinden, dus echt uitsluitsel geven kan ik niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er staat toch echt ” op basis van de huidige aluminium 1.6 PureTech-motoren van PSA” in het artikel van vroom !! Als ze dan ook nog zeggen “directe injectie, drukvoeding en variabele kleppenafstelling”, dat zit allemaal al in de EP6, dat gaan ze echt niet weggooien.
Ik denk wel dat de combinatie met elektromotoren nieuw wordt.
Komt pas in 2022 in de auto, dus tot dan doen we het nog met de huidige THPs’ en de EB’s.
Paso: Die 2.0T is nog een echt Saab blok, geen Opel/GM blok.
Als die “oude” 4 cilinder 2 liters ( Saab, Opel , PSA EW etc) halen maximaal euro 4: Ze zijn wel super robuust maar niet schoon.
Waterman: In de middenklasse vindt je alleen nog 3 en 4 cilinders. Voor een V6 moet je tegenwoordig in een hoger segment zitten, zeer jammer. “Lekker aan het gas hangen” lijkt nauwelijks te rijmen te zijn met “schone motoren”, helaas. Het gevoel van een zoemende V6 met een paar Webers als een Alfa of anderen is voorgoed voorbestemd voor de klassiekers.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Atmosferische motoren zijn überhaupt nauwelijks nog te vinden, alleen in Aygo’s en zo zitten ze nog. Ja en Mazda heeft nog atmosferische tweeliter viercilinders met 165pk of zo, maar atmosferische zescilinders? Ik weet niet of die voor auto’s (die in Europa verkocht worden) nog wel gemaakt worden…:smt136
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat dacht je van onze ‘eigen’ PureTech 82 in de C1, C3, C3 Aircross, en voorheen in de C4 Cactus?
Anyway, inderdaad een doorontwikkeling van de THP:
Opel schreef:The Rüsselsheim Engineering Center has decades of experience in the construction of efficient petrol engines. The engineers are now developing the new engine generation on the basis of the current Groupe PSA four-cylinder PureTech units. These all-aluminium engine, which have a displacement of 1.6 litres, already convince with a high level of efficiency and direct throttle response – virtues that the successor generation will build upon.
(bron)
Overigens vind ik de THP’s qua loopcultuur en respons helemaal geen onaardige power plant, er zijn downsizemotoren die veel erger zijn. Voor de ‘ouderwetse’ beleving en directe respons van een atmosferische V6 moet je denk ik bij Lexus zijn (Toyota HSD), of volledig elektrisch gaan rijden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Fijn of niet , ik hoop toch echt dat ze die puurpech thp ellende eerst eens betrouwbaar gaan maken , wordt wel eens tijd !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
2d schreef:Wat dacht je van onze ‘eigen’ PureTech 82 in de C1, C3, C3 Aircross, en voorheen in de C4 Cactus?
Ja oké, die is er natuurlijk ook, maar dat is niet veel meer dan wat je in een Aygo krijgt. Bij zo’n cilinderinhoud vind ik het dan wel weer fijner als er een turbo op zit .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
het verschil tussen de 1.0 68pk astma motor en de 1.2 PureTech 82 is enorm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Vond ik niet, ik vond die PureTech 82 nog steeds traag (in een Cactus). Ja bovenin (lastig te zeggen bij welk toerental in een Cactus) wil het wel vooruit, maar dat is bij zo’n c1 1.0 ook zo. Ik vind het niet fijn om altijd zo ver door te trekken, wat meer koppel onderin is welkom, maar dan het liefst niet met een turbo… Als je beide motoren in een c1 vergelijkt zal er best veel verschil in zitten, maar in een iets zwaardere auto kon die PureTech 82 me qua vermogen en koppel ook nog niet echt bekoren.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Kennis van me heeft een C1 (nieuw type) een of ander demo model waar er maar een paar van rond rijden in Nederland, met 83pk, dat rijd erg leuk
Overigens trek ik uit onderstaande fragmenten toch echt de conclusie dat er een nieuw type motor ontwikkeld gaat worden.
Het technisch centrum in Rüsselsheim krijgt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de volgende generatie benzinemotoren met hoog rendement voor alle merken van de PSA-groep. De motoren komen dus onder de kap terecht bij Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel en Vauxhall.
De nieuwe generatie benzineviercilinders wordt geoptimaliseerd om samen te werken met elektromotoren. Volgens de eerste informatie die Opel doorstuurt, komen de motoren tegen 2022 op de markt. Ze zullen niet alleen in Europa worden aangeboden, maar ook in China en Noord-Amerika. Daarmee bevestigt PSA zijn interesse om terug te keren naar de andere kant van de oceaan.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon