Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Reparatiesetje gehaald, maar de verkeerde (uiteraard). Die straks eerst maar eens ruilen dan dus. Kunnen we daarna eindelijk kijken of er nog wat van die pan te maken is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Anders kun je naar deze pan fluiten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar wordt hij niet heel van!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Anders kun je naar deze pan fluiten.
Fluiten doe je toch alleen naar mooie vrouwen?
Of mag dat ook al niet meer?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, klaar. M17 tap erdoor, nieuwe carterstop erin, verse olie erin, serviceteller terug op 20.000km, kan-ie weer een jaartje de baan op. Het voelt allemaal niet vreselijk sterk met dat nieuwe draad, maar toe maar. Het is dicht, dat is goed genoeg. Volgend jaar anders maar weer vergroten naar M18…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat viel dus mee. Zie je wel, je kunt niet altijd pech hebben…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, het viel mee maar het valt me qua materiaal niet mee. Als-ie nu eerst maar zitten blijft is het goed, maar de kans is zeker >0 dat ‘t volgend jaar naar M18 opgetapt moet worden. Maar goed, dat zien we dan wel weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ach, tot welke sleutelwijdte heb je in je gereedschapskist?
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan hem nog helpen met een dop 45. Uit mijn GS tijd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Pfff, 45… heb nog wel maatje 160 liggen aan boord.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
EW schreef:Ach, tot welke sleutelwijdte heb je in je gereedschapskist?
Ringsleutel 41 meen ik. En anders PB ik Jan. Maar slw 41mm is al M27; wat zal de olie er lekker vlot uit lopen met zo’n carterstopje…
Edit: nu ik erover nadenk weet ik nog wel ergens een open ringsleutel met kraag slw 50mm te liggen voor weinig. Wat hoort daar bij? M33 als ik ‘t zo snel op moet zoeken? Nog even zo doorgaan, dan komen we vanzelf bij M38A1. Maar dan ga ik I d’r auto vast wel wat vaker lenen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
20 second oil change
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
M38A1?? Ahem, laat dan die caterpan maar weg, zelfde resultaat
Eemspoort schreef:20 second oil change
Misschien even een kogelkraantje ertussen zetten.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog even iets over uitlezen: je kunt je helemaal gek uitlezen, maar je zult je ogen, oren & neus ook moeten gebruiken.
I had me gevraagd om het Bertje even uit te lezen, aangezien hij op gas vreemd liep. Op benzine was er niks aan de hand. OK, dat kan, maar eerst even inspectie. Kap open, hee kijk, te weinig koelwater. Ja, dan kloppen meldingen over veroudering katalysator en misfires ook wel, want dan staat de verdamper vast al droog en bevriest de boel. Dat gaat niet werken. OK. Maar waarom is er koelwater weg? Er lijkt een lekspoor op de radiateur te zitten, dus eerst maar bijvullen en de boel op druk laten komen. Misschien zien we dan wat.
Dus: motor starten en meteen een puist lawaai uit de distributie. Als je op de kappen drukt gaat het min of meer weg, maar je voelt de riem lopen. En dan voel ik nattigheid, dus de auto onder dak gezet en de distributiekappen zover vrij gemaakt. Wat blijkt: waterpomp in puin gelopen, 70K na de laatste distributiewissel. Lekker dan. De riem was nog keurig, dus het ligt echt niet aan een te late wissel, maar de boel is wel gewoon stuk. En dan wordt het lijntje van fouten dus: 1)storingsmeldingen misfire/katalysator en stotteren, komt door 2)verkeerd mengsel/geen brandstof omdat de verdamper niet warm wordt vanwege 3)koelwaterlekkage doordat 4)de waterpomp in puin gelopen is, waardoor 5) je distributieriem er elk moment af kan lopen of kan verspringen. Nou! Leg het dán nog maar eens uit
I heeft intussen alle geluk van de wereld gehad en heeft nog dik 60 kilometer probleemloos gereden (op benzine, want dan heb je de verdamper niet nodig & klopt je mengsel dus weer) met een totaal in mot gelopen waterpomp. Dan ben je blij dat daar geen snelwegkilometers of anderszins ruig trappen bij geweest is, anders was de boel geheid versprongen. Dat is nu goed gegaan, maar de distributieriem ligt er alleen nog op omdat de kappen ‘m tegengehouden hebben. Het ding is zelfs niet heet geweest, want zoveel koelwater had-ie nog weer net niet verspeeld. Tja. Eigenlijk had het ding morgen een tripje van 600 kilometer moeten maken, maar dat moet echt anders.
Afijn. Morgen een nieuw distributiekitje met waterpomp regelen, komende week de boel weer in elkaar zetten en dan gewoon weer door. Want dat gaat gewoon lukken. Ook wel omdat het er niet aan te zien is dat de radiateur ook werkelijk lekt; voor hetzelfde geld is dat een knoeispoor van een eerdere actie.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!