Totaal aantal Berichten: 11767
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat ‘even’ de gas-injectors verwisselen loopt leuk uit de klauwen. Morgen maar eerst naar de gasboer voor meer onderdelen. Op gas moet je dus inderdaad koken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee man, lpg is gaaf. Ik rij denk ik al 1 miljoen km op gas en heb nooit gezeik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11767
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Iemand heeft 200.000 kilometer ‘onderhoudsvrij’ gebruik gemaakt van dit LPG-systeem en nu is het helemaal schoon op. Injectors gaar, gasfilter (een patroon in de flow-control unit) letterlijk uit elkaar gepleurd, een vettige laag paraffine-condens overal in het inlaattraject en bijna alles van kunststof waar je aan komt gaat stuk.
Morgen eerst een eind slang en een nieuwe gasrail halen. Dan dat erin beunen en hopen dat het allemaal ook helpt. En hierna op z’n allerminst nooit meer een tweedehands LPG-hok zonder een map met rekeningen voor alle onderhoud, want anders als het stuk gaat kun je op een gegeven moment echt niet tegen de kostenbesparing op repareren.
Het is dat ik die injectors momenteel nog een keer gunstig in kan kopen, maar anders moet je alleen al op 7 meier aan injectors rekenen. En dan de rest nog. En, als je dit niet zelf doet, uren. Het is helemaal niet moeilijk om een schadepostje van een paar mille aan een gassysteem te hebben als zo’n ding niet onderhouden is. En eerlijk gezegd is een Berlingo met een lekkende voorruit, een gare uitlaat, 4 mottige banden, een versleten koppeling, defecte vergrendeling, een volledig opgebruikt LPG-systeem en nog wat ditjes & datjes (zoals, bleek dus, bij aanschaf) op 10-jarige leeftijd in feite economisch gewoon rijp voor de sloop.
Maar goed. Het ding moet nu nog wel een keer in orde want hij is nu veuls te duur om weg te gooien. En nou ja, het apparaat rijdt (op benzine althans) verder wel goed en het is op zich een handig ding.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:.. Het is helemaal niet moeilijk om een schadepostje van een paar mille aan een gassysteem te hebben als zo’n ding niet onderhouden is.
Derk
Dat lijkt me erg stug, een compleet nieuw systeem ingebouwd en wel kost incl afmelden, een nieuwe tank én btw 1700 euro
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11767
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar dit systeem repareren kan makkelijk hetzelfde kosten. Alleen al de injectors kosten regulier tussen de 150 en 200 euro per stuk.
En trouwens, 1700 euro uit moeten geven aan het repareren van een (inmiddels) 11 jaar ouwe Berlingo met (inmiddels) 235.000 op de klok, dat heet toch ook gewoon economisch total loss?
Maar buiten al dat: we zullen het zien of dat ding ergens verderop deze week weer marcheert zoals het hoort. Ik kan het kostentechnisch nog wel laten meevallen dankzij langer zoeken naar spullen, dus uiteindelijk valt dat wel mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb in het bussie ook voor 900 euro een nieuwe installatie laten bouwen…
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het inbouwen van een (deels) nieuwe installatie in een (oudere) gebruikte auto kan vaak goed uit ook al is de economische waarde wat lager. Het enige wat je moet doen is een auto kopen die je technisch goed in orde maakt zodat je weet dat je er minimaal 5 jaar zelf mee blijft rijden. Je loopt slechts één risico en dat is als ie toto gereden wordt…
Ik heb nu in twee gebruikte auto’s (de een was 8 jaar oud bij inbouw, de andere 12 jaar oud) een nieuwe LPG installatie laten bouwen en dat is mij erg goed bevallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Met dergelijke leeftijden gaat het toch niet meer over een economische waarde van die auto, en zeker niet als particulier (excusez le mot), toch? Wel over ‘operationele kosten’, ofwel wat kost me dat ding per jaar. Als je met het vervangen van wat injectoren het ding weer een tijdje rijdend houdt, is het mi gewoon onderhoud. Net als vervangen van een set banden. of een uitlaat. Of een volle tank als we het over een BX zouden hebben .
Totaal aantal Berichten: 11767
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is wel zo, maar van wat-ie dan gekost heeft als-ie klaar is hadden er ook 2 Berlingo’s kunnen staan. Dus dan kom je erachter dat je de besparing die je wilt halen omdat je op gas rijdt gewoon ook voor de eerste twee jaar vooruit gaat uitgeven aan ernstig achterstallig onderhoud. En dan begint de gein er al aardig af te gaan. Zeker aangezien I tegenwoordig te weinig rijdt om een Berlingo op gas te moeten hebben. Deze dagen rijdt ze met een leen-Saxo op benzine goedkoper. En in die klasse had ze al een auto…
Dus nog 1 keer: dat hok wordt weer opgeknapt en dan zal het wel goed zijn. Maar: ik ben dan ook wel echt Klaar met dat mormel. Ik dacht bij aanschaf al dat-ie ongeveer 750 euro te duur was en dat is alleen maar meer tegen gaan vallen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:... aangezien I tegenwoordig te weinig rijdt om een Berlingo op gas te moeten hebben…
Dan maakt ze dus minder dan 5000 km per jaar, want daar ligt het omslagpunt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Ja, maar dit systeem repareren kan makkelijk hetzelfde kosten. Alleen al de injectors kosten regulier tussen de 150 en 200 euro per stuk.
Ik betaal hele andere prijzen man:
https://www.lpgwebshop.com/nl/37-gas-injectoren-lpg-cng
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zal wel een AG-installatie in zitten…
Totaal aantal Berichten: 11767
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Juist. Een AG SGi (dampgas) injectiesysteem. Waarvoor de onderdelen in de reguliere handel moeilijk leverbaar zijn en áls ze leverbaar zijn, zijn ze duur.
In ieder geval zitten er nu vier gereviseerde injectoren, een nieuw gasfilter (het organieke patroonfilter voor in de flow-control unit was niet te krijgen dus er zit nu een in-lijn-filter voor) en een nieuwe verdeel-rail in, alsmede het e.e.a. aan nieuwe slangen (8mm LPG-slang levert de enige ter zake deskundige gasboer binnen anderhalf uur gaans ook niet meer, dus dat is nu benzineslang omdat dat van de gasboer mag). Daarmee is het vermogensverlies nu wel een eind ondervangen, maar stationair is het natuurlijk gewoon nog steeds k*t met p*ren. Een nieuwe ronde uitlezen leverde onder de nieuwe omstandigheden op dat er een aan/uit-storing in de gaskleppositiebepaling zit. Dus ofwel het gasklephuis is lawaaie, ofwel de gaskleppotentiometer (dus hetgaspedaal) is hemelen. Of er zit een fout in de kabelboom.
Binnenkort maar eerst weer vrolijk met een probe en een multimeter aan het vogelen om na te gaan of de kabelboom niets mankeert en daarna, afhankelijk van de resultaten, maar eens kijken of er eerst een nieuw gasklephuis of eerst een nieuw pedaal in moet. Eén en ander wordt waarschijnlijk nog gecompliceerd doordat het gassysteem op een aantal punten bij de bekabeling van de ECU en diverse sensoren op gespliced zit. Ach ja. Het zou natuurlijk ook wel wat al te mooi zijn geweest als dit de problemen dan ook werkelijk had opgelost. Hoe dan ook, nodig was het wel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je schrijft dat die op benzine ook niet fris loopt, heb je aparte gas injectoren of loopt de benzine door dezelfde?
Als hij op benzine niet goed loopt kun je doen wat je wilt maar dan loopt die op LPG even beroerd.
Had je voor deze prijs 2 andere Berlingo’s gehad? Dat zijn er dan ook 2 waar je alle werken nog aan moet doen.
Dat je systeem vol aanslag zit is omdat het systeem niet goed werkt, beginnen bij de filter, mijn Saab staat op 415000, op LPG, ik ga er binnenkort zo een euro of 1000-1500 tegenaan gooien, total los kan ik dat niet noemen, achteraf heb ik er dan eentje dat voor staat op onderhoud. Of ik dan geen problemen meer ga hebben, denkelijk niet hij is al van 2000, ik ga wel een prima blok hebben waar ik op kan rekenen.
Een oude auto heeft altijd achterstallig onderhoud en kilometersleet dan eentje van een paar jaar maar daarom niet minder de moeite om het te maken als hij verder goed is. Je moet hem gewoon terug op een goed peil brengen en daar zitten dan preventieve zaken in wil je niet elke zoveel weer iets voorhebben.
Wat ik weer niet begrijp is dat je preventioef de injectors gaat vervangen voor meer vertrouwen a700€, dat zijn toch zaken die je kunt laten testen;
Benzine en LPG injectoren testen ze, reinigen ze ultrasoon, ook binnenin door ze aan te sturen, testen ze opnieuw, dan weet je toch zeker dat weerstand goed is, de opbrengst goed is en het sproeibeeld in orde is, dan zetten ze nog nieuwe filters
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017