Onze Citroen C4 Picasso uit 2008 (benzine en LPG) stottert extreem bij het wegrijden. Het is begonnen met koud/nat weer, maar naar maten de maanden verstreken werd dit steeds erger en is dus nu (bijna) altijd.
We hebben al meerdere zaken geprobeerd, zoals het uitlezen, nieuwe software etc. Maar niets blijkt te helpen (na een aantal keer nieuwe software rijdt hij heel even wat beter..)
Op internet lees je dit probleem extreem vaak maar een echte oplossing kan ik er niet in terug vinden.
Op het moment is het zo erg dat ik er niet veilig meer meer durf te rijden. Hij heeft al die tijd geen storing gegeven en sinds kort geeft hij aan: storing koppelingsplaat. (Deze is gekomen na het uitlezen en de garage zegt verder niks gedaan te hebben).
Tevens geeft hij sinds net aan: voet op rempedaal, dan moet ik hem aan en uitzetten en sinds deze week slaat hij ook (soms) af tijden lage toeren.
Ik zit met mijn handen in het haar en de meeste garage zeggen op dit moment dat ze wel ideeën hebben, maar niet zekerheid kunnen geven (na een reparatie van ruim 1000,- wil ik wel zeker weten dat dat het probleem is!)
Iemand hier ervaring mee die ons wilt helpen? Heeeel graag!
Er zijn verschillende oorzaken die ik heb gevonden (weet als leek alleen echt niet waar ik moet beginnen…)
Koppeling
Drukgroep
Druklager
Software update
Roetfilter
EGR klep
Inlaatspruitstuk
Lekkende verstuivers
Bobinerail?
Bobinerail lijkt me niet verkeerd om te controleren. Daarnaast: Vocht in de stekers op de BSI ? Je zei dat het begonnen wat met nat/vochtig weer?
Als je een beetje handig bent: Stekers loshalen, met een haarfohn drogen, insmeren met zuurvrije vaseline oid.
To err is human, not to err is divine.



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gasklep reinigen, en de sensor die daar zit schoonmaken een optie misschien.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).




Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008
- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Als je de robotbak hebt, dan zet ik mn geld op het vervangen van de drukgroep en koppeling. Is een standaard kwaal van de EB6V, bij mij ging ie ongeveer 120.000 mee. En als tip als je het hebt vervangen, zorg ervoor dat je bij het wegrijden de handrem handmatig eraf haalt voor je gas geeft, dan gaat je EB6V veel langer mee.
Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive - Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX