Hoi allemaal,
Zoals ik in mijn voorsteltopic heb omschreven heb ik een BX TZD Turbo met 3.5 ton op de klok. Ik zit af te wegen of ik deze BX het achterstallig onderhoud ga geven dat het nodig heeft.
Er lekt veel olie uit het motorblok. Voordat ik dat eventueel ga verhelpen wil ik eerst weten of het zin heeft om dit te repareren. Ik merk namelijk tijdens het rijden op de snelweg bij rond de 100-120 kmh een zingend geluid. Het is niet een constant zingen, maar een zingend geluid dat steeds hard en dan weer zacht klinkt. Het zwelt om de seconde af en aan. Dit lijkt mij typisch een tandwielgeluid. Of kan zoiets toch van de banden komen?
Nu heb ik in de Haynesmanual gelezen dat het vermogen van motor naar versnellingsbak met behulp van drie tandwielen wordt overgebracht, klopt dit? Kan het hieraan liggen of zou het toch uit de bak komen? Wie herkent dit, en weet waar het vandaan komt?
Groetjes Reisvlieg.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Reisvlieg schreef:Nu heb ik in de Haynesmanual gelezen dat het vermogen van motor naar versnellingsbak met behulp van drie tandwielen wordt overgebracht, klopt dit?
Niet dus, heeft gewoon een vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep enz.
Die tandwielen zitten gewoon in de bak.
Ik zou beginnen met verse bakolie.
En al uitgesloten dat het geen zingende wiellagers zijn?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ah, zou dat gonzende geluid ook van wiellagers kunnen komen? Dat kan ik bekijken. Moet ik dan altijd speling voelen, of kan een lager ook kapot gaan zonder merkbare speling op het wiel?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ook een spelingsvrij lager kan al zingen, vooral bij drooglopen.
Wiellagers zijn eenvoudig te controleren.
Breng de auto op voldoende snelheid, dus minimaal 80 km/h o.i.d. en trap daarna de koppeling in en laat de auto uitrollen.
Eventuele transmissiegeluiden worden hiermee uitgeschakeld en blijven de rolgeluiden over.
Doe dit uiteraard op een vlakke weg en zo min mogelijk verkeer, zodat er zo min mogelijk bijgeluiden zijn.
Hoor je nu een zingend/gonzend/grommend geluid, dan is een wiellager de eerste verdachte.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kleine aanvulling op hierboven. Je moet lichtjes sturen. Dan veranderd het geluid.
Je weet dan ook welke kant.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ah ja, natuurlijk. Nu bedenk ik me dat ik bovenstaande test al heb uitgevoerd. Dus op de snelweg koppeling in en in de vrij even laten rollen. Resultaat: Het gonzende zingen verdween. Eenmaal in de versnelling kwam het weer terug. Het pulserende geluid hangt ook af van de snelheid: bij 100 km/h is de frequentie van het gonzen lager dan bij pak hem beet 130. Het kan dus iets in de transmissie zijn of iets met de banden. Alleen met de banden kan ik me niet echt voorstellen omdat je altijd hetzelfde herhalende contactpunt hebt met de weg en band. In een versnellingsbak heb je een heel ander patroon van contactpunten van tandwielen.