Er gaat een lang verhaal aan vooraf dat ik jullie zal besparen, maar het eindigt met dat mij verteld is dat de CO te laag staat van de injectiecomputer. Die moet dus omhoog (met de potmeter). Alleen: welke kant draai ik die op en wat voor hoeveelheden draaien heeft effect? Het blijft natuurlijk uitproberen, maar als je niets merkt van 2 slagen en ik begin met een kwart slag krijg ik het niet snel goed. Belangrijkste is: welke kant op?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Uitdraaien is rijker maar je moet dat echt doen met een draaiend motor terwijl de auto aan de Co meter hangt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Bij een potmeter is er geen in- of uitdraaien, het is maar net hoe die aangesloten is ...
De enige manier om zonder testkast af te stellen is primitief: ruiken. Iemand met een goede neus hiervoor kan bijna net zo precies afstellen als met een testkast. Tenzij ... ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Goede neus en ook goed gehoor.
Denk wel dat het me nog lukt, al is het dan inderdaad bij benadering, als je het goed wilt hebben moet hij aan de testkas.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Afstellen met de neus is echt zinloos, we hebben het hier niet over een of andere carburateur van een eend. Het afstellen van het stationair CO bij een ds of sm met d-jetronic doe je gewoon met een meter of je doet het niet. Daarbij is het afstellen niet alleen een kwestie van het verdraaien van de knop op de modulator maar ook het correct instellen van de luchtschroef op het inlaatspruitstuk en in het geval van een halfautomaat het juist instellen van rem- en versneld stationair toerental.
Nog even over het potmeter: indraaien staat gelijk aan rechtsom, uitdraaien aan linksom. Klik voor klik. En op de meter dus. En dan nog heeft het alleen zin als je zeker weet dat de klepspeling en ontsteking goed zijn afgesteld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
gctwnl schreef:Er gaat een lang verhaal aan vooraf dat ik jullie zal besparen, maar het eindigt met dat mij verteld is dat de CO te laag staat van de injectiecomputer.
Ik vraag me af hoe men dat heeft vastgesteld “CO te laag van de injectiecomputer” , ik meende altijd dat het mede afhankelijk was van de benzinedruk ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Ook de benzine druk speelt een grote rol. Evenals de temp sensoren.
maar: clock wise is rijker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:
maar: clock wise is rijker.
Dat is niet wat Waterman zegt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je hebt “meerslagpotmeters”, daarvoor geldt water Waterman zegt en je hebt 270 graden potmeters , doorvoor geldt wat Boog zegt.
In de D-Jetronic ECU zit een 270 graden potmeter.
Linksom is armer, rechtsom rijker volgens het handboek van Bosch.
Alles moet wel goed in orde zijn anders heeft dat instellen geen zin.Niet vergeten eerst bij warme motor het stationair toerental goed in te stellen ( SM 925 +/- 25 tpm), DS 21 750 +/- 25 en DS23 850 tpm +/- 25.
Warme motor wil zeggen minstens 80 graden koelwatertemperatuur!. En als je motor net gestart hebt 13 minuten laten lopen ( rijden !) vanwege het koudstarttijdvertragingscontact. Na de CO instelling nogmaals het stationair toerental instellen en dan nog een keer Co controleren.
CO moet 2-2.5 % zijn. Als je CO rond de 5 % zit zou ik 5-6 klikken naar links draaien en dan nog eens meten, als je rond de 3.5 zit met 2 klikken naar links. Bij te arm zou ik per 2 klikken rechtsom draaien en dan meten. Die “klikken” zitten met een kunststof randje op de knop, niet in de potmeter zelf. Ruiken kun je wel vergeten, zo weinig verschil ruik je niet.
Je ziet vaak dat men het stationair toerental veel lager zet en dan een hoge CO gebruikt om de motor mooi te laten lopen.
De brandstofdruk heeft maar een geringe invloed bij stationair toerental maar kun je wel gebruiken om de motor iets rijker of armer te laten lopen. ( Tussen 1.95 en 2.05 bar ).
Als je de CO NIET naar beneden krijgt heb je een of meer druppelende injectoren, injectoren die dus als ze dicht zijn blijven druppelen. Soms is dat te verhelpen met een ultrasoon reiniging, maar vaak zijn dat ingelopen “naalden” en dat is niet te repareren.
Hoe arm staat je DS? Als je valse lucht aanzuigt staat hij ook te arm. Arm is trouwens geen APK afkeur.
Daarnaast zit er een schakelaar op de gasklep die de ECU laat weten dat je stationair draait, dan wordt het mengsel iets verrijkt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet overigens ook zeker weten dat de schakelaar in/aan de gasklep wel gesloten is anders doet het stationair circuit niks en loopt ie op de MPS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
paso schreef:Goede neus en ook goed gehoor.
Denk wel dat het me nog lukt, al is het dan inderdaad bij benadering, als je het goed wilt hebben moet hij aan de testkas.
CO is een kleurloos en reukloos gas welke ook nog zeer giftig is. Dus met je neus stel je geen motor af. Wat je ruikt zijn de onverbrande koolwaterstoffen (CH) Dit wordt uitgedrukt in ppm. Voor auto’s zonder katalisator is 400 ppm een normale waarde. Een te grote hoeveelheid CH (dus meer stank) kan worden veroorzaakt door een te arm mengsel zijnde een te laag CO, of verkeerd afgestelde kleppen en of ontsteking.
De enig juiste manier van het afstellen het brandstofsysteem is door gebruik te maken van een CO meter of het liefst een viergastester.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl