Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is inderdaad een goede vraag waarop ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden helaas. Ik heb in mijn bekleding in ieder geval geen labeltje gevonden
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:OK, maar dan is de vraag weer waar Voorst z’n stoffen vandaan haalde. En stiekem natuurlijk ook of de stof van Waterman z’n Mercedes dan ook van Pullman zou zijn, maar ik had de vage indruk dat die hofleverancier van Das Haus waren.
Derk
Het stofje in mijn wagen is geen “pullman”. De stof die wij hier in NL als “pullman” aanduiden noemen de Duitsers ook helemaal geen Pullman, het heet daar “MB Polster Velours”. Pullmann wordt bij MB eigenlijk alleen gebruikt om de LWB W100 “600” aan te duiden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik weet dat de aanduiding ‘Pullman’ bij Mercedes werd afgeleid van luxe treinstellen van Pullman. Maar ik was in de veronderstelling dat er ook elders stoffering onder de naam Pullman werd verhandeld. Ik heb als ik me niet vergis een foto van dat label gemaakt, ‘s kijken of ik dan meer aan de weet kom. In het kader van de feitjes waar je geen bal aan hebt, zeg maar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om nog even lekker door te gaan in deze stoffige discussie: de gebruikte stof in mijn auto wordt door Mercedes “pepita” genoemd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En ‘Pepita’ is dan weer de naam van het hondje van mevrouw Neuteboom, echtgenote van Citroëndealer Neuteboom te Zonnedael. Zo is de cirkel weer rond!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Al sinds ik m’n heckflosse heb werd ik een beetje geplaagd door een steeds terugkerend kwaaltje: het zagende stationair toerental. De ene keer erger dan de andere keer, en met name als het buiten warm was en de motor écht goed warm werd stak het de kop op. Ik kon er mee leven, want écht oplossen was niet gelukt. Maar de laatste tijd werd het erger en erger én steeg het benzineverbruik tijdens stadsverkeer ook nog eens behoorlijk. Afgelopen week was ik met het grijze hok bij m’n huisgaragist en hingen we de viergaster er maar weer eens aan. Tot mijn schrik had dat kreng een CO gehalte van 12%! Daar gaat iets mis dus. Het gekke was, met de CO schroef dicht verdween het zagende toerental bijna geheel maar bleef het CO gehalte steken op een ongezonde 5 to 6%...
Wegens tijdgebrek en een inmiddels pishete motor besloten om er de volgende dag, thuis, als de boel koud was, eens opnieuw naar de carburateur te gaan kijken. Die carburateur is een Solex, een 34 PICB. Een zeer veel gebruikte unit die 34 want hij zit bv op tractions en ook op de ID19 van Citroën. Geen onbekende dus want ik kom dat ding al 25 jaar tegen.
Goed: uit elkaar dus. En daar begon het gezeik al mee. Want bij nadere inspectie bleek dat de hele emulsiebuis aan het loskomen was.
Dus dat hele ding maar ff snel van het spruitstuk gesleuteld en op de tuintafel er mee. Ik trok die emulsiebuis er inderdaad zo uit. Da’s niet goed.
Emulsiebuis:
En hier moet die dan dus in:
Nu de boel toch al open lag gelijk alles opnieuw schoonmaken en de buis met een druppeltje loctite weer terug kunnen zetten.
Goed. Klaar. Monteren, starten, liep gelijk een stukkie mooier. Ik blij. Proefritje maken, bij terugkomst weer een zagend stationair toerental. WTF?? &%$#*#@#
Opnieuw. CO schroef dicht, beter lopen. Maar niet afslaan. En dat moet wel als je die schroef dicht draait. Wat is hier nou toch aan de hand.??
Om daar achter te komen weer eens in de boeken gedoken. Ik houd van papier en heb een verzameling boekjes over ouwe meuk. Daar stond een plaatje in van de Solex PICB. Het grappige is dat de PICB een extraatje heeft wat op de eerder genoemde tarx en snoek niet zit: een koude start luchtventieltje wat als de starter gebruikt wordt een beetje lucht extra toevoegt aan het startermengsel. Die starter, dat is een soort choke die extra brandstof geeft. Ze noemen het ook wel een startcarburateur.
Ik heb dat ventiel, wat eigenlijk gewoon een membraan is, maar eens open gemaakt. En dat was niet goed: bij het openen zat ie vol met benzine. Hoort niet…. Hmmm… Membraan eens goed gaan bekijken:
Keihard en poreus. Gelijk een nieuwe er in. Starten, warmlopen, afstellen, rijden, klaar. Nieuw. Rijdt en loopt als nooit te voren.
Nadere analyse wees het volgende uit:
Als dat membraan lek is wordt er bij gesloten gasklep, als er dus behoorlijk vacuum onder de gasklep ontstaat, benzine uit de vlotter gezogen en dat komt dan via het overloopkanaal van die koude start luchtklep, die normaal alleen werkt als de “starter” gebruikt wordt, in het inlaatspruitstuk. Zie het plaatje, ik heb in het rood de ongewenste stroom van brandstof bij lek membraan even getekend:
Vandaag een rit van 130 km gemaakt en probleem opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi werk, maar ook een mooi stukje onderzoek! Die emulsiebuizen lijken me overigens wel een PBIC-dingetje: ik zou er zo twee kunnen grijpen die hun emulsiebuis los hebben zitten (een 34PBIC en een 34PBIC3).
Altijd lekker om zoiets aan te pakken en er dan ook succes mee te hebben. En vooral lekker dat zo’n Mercedes dan ook weer loopt zoals het hoort, want daar heb je immers een Mercedes voor
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het stomme is: je zoekt je helemaal blind. En als je het gevonden hebt dan denk je: o ja, natuurlijk. Logisch. En ben je twee jaar verder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi gedaan! Hoe heb je dat nieuwe membraan op de kop getikt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Hoe heb je dat nieuwe membraan op de kop getikt?
Dat zat in een revisieset die ik eens van ebay had afgevist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed. Dus. Was weer wat afgelopen vrijdagmiddag… Weekendje Friesland met vrouw & Co… Kom de snelweg af, laadstroomlampje aan.. grrrrrr! Wegenwacht er maar ff bij. Dynamo is stuk, laad nauwelijks meer. De wegenwacht, hele aardige vent heeft van alles geprobeerd, kansloos. De ouwe gelijkstroomdynamo ruikt ook naar brand dus die is vast uitgereikt. Dus hij heeft m’n accu maar ff grondig opgeladen en ik ben voor het donker snel nog zonder licht en zonder ruitenwissers, zonder kachelblower in de regen naar huis terug gereden, 140 km, en de Mercedes omgewisseld voor de subaru. En weer 140 km terug. Nu hebben we een auto die het doet. Volgende week maak ik m’n Mercedes wel, de dynamo moet in de revisie..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Morgenochtend wil ik het spul even bij de revisieman afgeven, Cor Wilkes, hier in de stad. Gelukkig was demontage maar een kwartiertje werk.
De dynamo is eerder een keer gereviseerd, er zit een sticker op van een bedrijf in Bern, Zwitserland. Omdat mijn auto omstreeks 2000 al naar NL gekomen is is die revisie dus op z’n minst al 20 jaar geleden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tijd voor een grondige check up dus.