Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Zo stond sinds begin Mei een advertentie op Leboncoin. Tevens verzocht de verkoper voor het sluiten van een deal te zorgen voor de middelen. Bij navraag bleek de auto al in April verkocht te zijn aan iemand die uiteindelijk de grootte van zijn spaarvarken overschat had. Ik zag mijn kans schoon. Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een Mehari maar heb er altijd een zwak voor gehad. En dan een originele Azur, ongerestaureerd en keihard, uit het laatste productiejaar uit de allerlaatste geproduceerde serie en tevens van de eerste eigenaar - dat komt niet dagelijks voorbij. Ik werd zwak in de knieen en besloot een aggressief bod te doen.
De deal was lastig en risicovol - de auto staat in Zuid-Frankrijk, aan de atlantische kust en ik woon zo zuidelijk in Duitsland dat ik vanuit mijn keukenraam de grens met Oostenrijk kan zien. En bovendien geen tijd voor de reis om de auto te gaan bekijken. Met een aanvankelijk wat moeizaam verlopen email correspondentie extra foto’s en documenten toegestuurd gekregen. Alle bekende plekken heb ik op die manier ongeveer kunnen zien. De documenten zagen er prima uit - rekeningen van onderhoud, recentie controle technique en bovendien kloppende nummers. Na een bod gedaan te hebben, hoorde ik niets meer van de verkoper. Die kreeg koude voeten - er wordt immers zoveel gefraudeerd bij ‘virtuele’ transacties - ik kon het hem niet kwalijk nemen. Ik besloot mijn geheime wapen in te zetten - een goede kennis uit Frankrijk die middels een telefoongesprek de verkoper kon overtuigen zaken met me doen.
Ik besloot all-in te gaan - ik kon het risico dat ik nam niet beperken - blind een auto kopen is tricky. Ieder ander risico leek me ondergeschikt aan dit al genomen risico en inmiddels verliep de communicatie prettig, vlot en vertrouwensvol. En daar staan we nu - de auto is betaald en het transport is geregeld rond de 20e Juli. Toelating gaat geen problemen opleveren - ik was reeds bij de TUV en alle benodigde documenten zijn voorhanden. De nog geldige CT moet worden overgenomen en een aanvullende keuring voor een H kenteken zal naar verwachting geen problemen opleveren vanwege de zeer originele staat van de auto.
Ik zal wat foto’s plaatsen zodra de auto hier voor de deur staat. Het betreft een 2-zitter die ik meteen opbouw naar een 4-zitter. Daarvoor een nieuwe kuip en alle benodigheden reeds besteld in Cassis en de 1e deellevering is reeds binnen. Verheug me op de ontvangst van de auto en op die klus. En dan hebben we er een leuke weekend-auto bij voor ritjes naar de talrijke meren hier en boodschappen in het dorp. Ik hoop op een lange, warme zomer
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Spannend! We zijn natuurlijk erg benieuwd trouwens, dat lijkt me een fijne plek om te wonen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja, spannend is het!
Het is hier zeer goed wonen - het Zillertal op een uurtje afstand voor de skiliefhebbers en de Tegernsee op 10 minuten afstand voor watersport, bergen, biergartens en goed eten. En bovendien prachtige natuur op loopafstand. We krijgen dan ook veel bezoek uit Nederland.
Verheug me op ritjes de natuur in met de Mehari - daarvoor is dat ding natuurlijk ideaal. Bovendien is het een lekker eenvoudige auto voor vrienden en familie die met de trein of vliegtuig op bezoek zijn en er een dagje opuit willen.
Ben wel benieuwd naar de fotos. Orginele azur vrij lastig te vinden. Bijna allemaal nep.
Hoe ga je dat doen met de kuip? Want als ie orgineel is, dan is die verkleurd en andere kuip wordt wel heel erg lelijk dan!
Ja altijd spannend dat soort acties. Ben nu aan het wachten op mn nagnoeg nwe eend uit portugal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mooi avontuur Mathijs en man, wat zul jij er van gaan genieten! Ik overbrug mijn woon werkverkeer nu ook per Mehari, al mijn collega’s jaloers, haha! Ik woon en werk ook nog eens in een schitterend natuurgebied dus die 32 km vv is echt een feest.Ben benieuwd naar de foto’s.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ik verwacht inderdaad een flink kleurverschil tussen het originele plastic en de nieuwe kuip. Daar is helaas niets aan te doen. Aan een 2-zitter heb ik niets met 2 kinderen van 4 & 6. Mijn eerste idee was een ombouwkit wat betekent dat er gezaagd moet worden in het originele plastic. Terug naar origineel is dan niet langer mogelijk. Vandaar het alternatieve plan om de hele kuip te vervangen. De originele kuip gaat in de opslag en blijft zo behouden. Er is dan een weg terug. De nieuwe kuip komt van MCC en zou volgens originele spec moeten zijn.
In dit geval was de controle op originaliteit redelijk eenvoudig - de auto is van de 1e eigenaar en de originele factuur is voorhanden. Het chassisnummer komt overeen met hetgeen vermeld is op de factuur en bovendien valt het nummer in de speciale Azur serie. Daarnaast lijken alle details te kloppen. We zullen het wel zien zodra de auto hier op de oprit staat. De volledige onderhoudshistorie is bekend met facturen. Hij heeft 40.000km gelopen.
Foto’s volgen na ontvangst - wil geen materiaal publiceren zolang de auto niet op mijn naam staat.
Groeten,
Matthijs
Die kuip past prima.
Ik zou m dan laten spuiten in kleu op maat gemaakt. En dan beetje mat.
Dat krijg je best aardig.
Je hebt nu een witte kuip? En rugleuning heb je nodig.
Orginele kleur ac811 blanc azur.
Gekke is dat ze beige worden op plekken zonder direct zonlicht.
En wit verkrijt bij direct zonlicht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat is een heel goed idee! Op de foto’s is duidelijk te zien dat de auto wat beige verkleurd is. Het kunststof heeft een duidelijk contrast met de witte typische Azurvelgen (met gaten). Heeft dus blijkbaar weinig zon gezien.
Ik heb overigens een hele waslijst aan onderdelen ingekocht - compleet met achterbankplank, kunststof plaat, kussens, gordels, etc. En inderdaad allemaal in Blanc Azur. Het MCC lidmaatschap heb ik goed terugverdiend
Eerste stap is TUV en kenteken. Daarna maar eens de kuip demonteren en hopen dat het buizenframe zo goed is als de foto’s suggereren en de verkoper beweerd. Het blijft een grote verrassing!
Ps: verwacht geen jaloerse collega’s of buren - duitsers hebben geen grote liefde voor Citroen. Verwacht eerder dat ze medelijden met me hebben
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Korte update: leverdatum vermoedelijk 26 Juli
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat ziet er nieuw uit. En orgineel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Je houd het spannend ben benieuwd naar de fotoserie de 26e.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Het is ook spannend! Verheug me bovendien op de auto, heeft toch tijdje geduurd voordat de transporteur het transport in kon plannen in zijn route.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
De Mehari is on the move! Morgen hier denk ik. Ben benieuwd wat ik gekocht heb
Ja altijd spannend transport. Heb bijna nieuwe eend uit portugal. 2500km. Maar keurig aan gekomen.
Wat ik er van zie, kan niet mis gaan.
Zou wel goed nadenken hoe ombouwen naar 4 pers.
Want subframe etc erg kwetsbaar.
Orginele autos zijn vrij eenviudig nieuw te maken. En dan ook duurzaam.
Maar ik snap wel, heb je er weer werk aan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Nou, hij is geleverd en het valt zeker niet tegen. Het chassis en werkelijk als nieuw - nog nooit zoiets gezien. De carrosserie heeft hier en daar wat scheurtjes, de vraag is of ik niet alles vernieuw. Het motortje loopt fraai en trekt goed. Remmen als een Weltmeister en vering is stil en soepel. Voordat ik naar de TUV kan zijn er een aantal dingen die opgelost moeten worden. Zo lekt de uitlaat op de aansluitingen vd middendemper en werken er wat lampjes niet. Tevens heeft de ruitenwisser niet thuis. Moet allemaal in orde zijn om een kenteken te krijgen.
Het rijden in een Mehari is een uitdaging - mijn benen liggen bijna letterlijk in mijn nek. Waardeloos maar o zo leuk - echt een auto waar je een goed humeur in krijgt. De kinderen vinden het ook geweldig - maakt het extra leuk. Zal binnenkort wat fotos plaatsen.
Groeten, Matthijs