Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Nou, dat was me weer een avontuur. Ik reed op de A50 op de linkerbaan met ca. 120 km/h toen de Espace opeens weer begon te schokken en stoten. Ik kijk om mij heen en schrik: vangrail, linkerbaan, rechterbaan, spitsstrook in gebruik en vangrail. Nee, waar moet ik heen?! Opeens komt er vanachter een vrachtwagen een pechstrook tevoorschijn. Ik kijk snel om mij geen en twijfel geen moment, in vrij korte tijd 3 banen opgeschoven en met roodgloeiende remmen sta ik in de pechhaven. Je moet er toch niet aan denken dat je stil komt te staan zonder een mogelijkheid om ergens heen te gaan en vervolgens in je binnenspiegel van alles met 90 km/h+ op je af ziet komen, brr.
Maar goed, we staan.
De ANWB maar (weer) gebeld. Omdat ik aan de snelweg stond kreeg ik voorrang, dus binnen zeer korte tijd stond daar al de bergingsauto! Snel de Espace opladen en weg hier. Ik had eigenlijk verwacht dat die me naar het eerstvolgende tankstation zou brengen en dat daar even gekeken zou worden hoe of wat. Maar hij vroeg waar ik heen moest. In dit geval was het de sleutelloods, nog zo’n kwartier rijden vanaf de locatie waar ik stond. “Dan breng ik je daar toch even heen?” Wauw, wat een goede service!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Het is misschien heel raar om te zeggen, maar wat was dit allemaal gaaf om een keer mee te maken, meerijden met zo’n bergingsauto, rood kruis op de spitsstrook aanvragen zodat hij weer kan invoegen op de snelweg, etc. Ik zei het ook gewoon tegen de beste man, die begon hard te lachen en zei dat die dat ook niet elke dag hoorde, haha.
Ik had het vermoeden dat, net als de vorige keer, weer de carburateur verstopt zat. Hij had namelijk dezelfde symptomen. Dat doorblazen is dus leuk voor even, maar hij moest nou maar een keer goed schoon. En dat was geen overbodige luxe!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Veel prut in de vlotterkamer. De sproeiers er uit gedraaid en de boosdoener is ook gevonden, hier hoor je doorheen te kunnen kijken..
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Mooi schoon!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Ik vond het werken aan zo’n carburateur voor de eerste keer best spannend. Een vriend die ook bij de sleutelloods aanwezig was en al wat meer ‘ervaring’ met carburateurs had hielp ook mee en legde over sommige dingen uit hoe het nou precies werkte als ik er niet helemaal uit kwam. Wat een mooi stuk techniek en als je de basis een beetje snapt is het eigenlijk best logisch en simpel!
Daarna hebben we met behulp van de Haynes de carburateur opnieuw afgesteld, de filtertjes gereinigd, het benzinefilter vervangen (die was heel erg oud en vervuild) en alles weer in elkaar gezet en mijn hemel, het is echt een compleet andere auto nu! Wat een power zit er opeens in. Ik en mijn passagiers die meereden tijdens de proefrit waren allemaal verbaasd dat er zo’n gang in zat. Helemaal schitterend!
Ook de vuiligheid van de originele velgen afgewassen om te kijken of het nog wat was, maar die zullen ook opnieuw gespoten moeten worden.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
En wat betreft de nieuwe laklaag op de Espace, wordt zeer binnenkort vervolgd.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
misschien is het verstandig om ook ff te checken of de tank niet vol troep zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Vooralsnog verdenk ik het zeer oude benzinefilter, daar zat van alles in aangekoekt wat weer los liet. Er zit nu ook een extra filter vlak voor de carburateur, ik zal het in elk geval in de gaten houden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is in zo’n geval ook handig om onder de kap nog zo’n klein transparant filtertje te monteren. Dan kun je ook goed zien in welke mate er nog viezigheid naar voren komt.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Op zo’n filter doel ik onderstaand ook inderdaad
Timo1990 schreef:Er zit nu ook een extra filter vlak voor de carburateur, ik zal het in elk geval in de gaten houden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
A, daar had ik overheen gelezen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Al enkele dagen druk bezig met de nieuwe laklaag. Als alles verder volgens planning loopt hoop ik vrijdag of zaterdag het eindresultaat te kunnen laten zien!
Paintjob Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Het is gelukt, het is af. En wat ben ik blij! Het is uiteindelijk dus groen geworden:
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Maar, ik zeg er eerlijk bij dat het na een paar slapeloze nachten eerst blauw was geworden. Op naar de verfwinkel om dat te halen. Raak ik een beetje in gesprek met die beste man. Die adviseerde het mij niet te doen, omdat het op de auto een metallic vernis kleur is. Dat is zelf lastig te spuiten, laat staan rollen. Daardoor zou de kleur een stuk ‘platter’ uitpakken en ik wellicht teleurgesteld zijn na al dat werk. Daar had die opzich wel een goed punt. Toen bleef voor mij groen & rood over. Lang getwijfeld, rood omdat dat de Espace uit mijn jeugd is, of toch het aparte en opvallende groen? Uiteindelijk dus groen gekozen, absoluut geen spijt van! Wat schitterend.
Mijn inspiratie:
Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr
Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr
Renault Espace J11 by Timo van Vuurde, on Flickr
Ik ben dinsdag begonnen met het demonteren van onderdelen, verwijderen van stickers en typeplaatjes, het wassen van de auto met st. Marc, daarna alles afgenomen met ammonia. Daarna de gehele auto geschuurd met korrel 240. Toen weer de gehele auto afgenomen met ammonia.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Vervolgens de woensdag begonnen met de hele auto afnemen met pure wasbenzine en alles afplakken.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Toen kon de eerste laag er op! Ik heb de verf iets verdund met Owatrol voor een nog mooiere vloei. Zoals bijvoorbeeld de grille heb ik bijna volledig met de kwast gedaan maar daar is niets van te zien, het vloeide super mooi dicht!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
De donderdag heb ik de auto met korrel 400 weer lichtjes opgeschuurd en weer afgenomen met pure wasbenzine.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Daarna kon laklaag 2 er op. Vrijdag heb ik hetzelfde als bovenstaand gedaan en kon de derde, tevens laatste laklaag er op.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Toen heb ik vandaag alles opgeruimd en naar buiten gereden om het in daglicht te aanschouwen..
Ik ben heel erg trots op het resultaat, het is precies geworden zoals ik het in m’n hoofd had! Het is echt ongelooflijk veel werk geweest, maar het was het waard!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Jeetje, dat ziet er echt strak uit man!
Ziet er mooi uit hoor, goed werk! Leuke auto ook zoiezo… en een bekend type motor! Waar heb ik die eerder gezien
Ohja..in m,n cx!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi werk! De kleur staat er inderdaad prima op. Meer van dit moois!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wow! Dat ziet er heel goed uit. Je kunt trots zijn op je werk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een prachtig resultaat! Respect
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Chapeau!
Groet, Jan
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Chapeau en inderdaad een fantastische kleur!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa