Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Tijdens een fijne maar warme rit vandaag in mijn DS ging de laadstroomlamp niet meer uit. Het was me de laatste weken al opgevallen dat hij een beetje raar flikkerde bij lage toeren, maar dat heb ik even laten zitten. Ik was zo’n 60 km van huis dus ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig begon hij bij hoge toeren (ik denk zo’n 4000 rpm, heb geen toerenteller) ineens wel bij te laden en vanaf dat moment bleef de laadstroomlamp uit. Zo ben ik zonder probleem naar huis gereden. Bij stationair bleef de laadstroomlamp ook uit. Na afzetten en weer starten ging hij weer aan, en niet meer uit bij een normaal toerental (zeg 2000 rpm). De accu leek vol dus hij was wel bijgeladen tijdens de terugrit.
Gezien het feit dat de lamp uitgaat bij hoge toeren, denk ik dat de spanningsregelaar dan ineens de dynamo “aanzet” en vanaf dat moment gaat hij het doen, totdat de toeren weer te laag worden. Klopt mijn conclusie dat het dus aan de spanningsregelaar moet liggen?
Mijn DS is uit 1967 met de accu rechts en nog de ouderwetse generator met een losse spanningsregelaar (deze bevindt zich bij de accu volgens mij).
Wie kan mij wat tips geven over hoe ik makkelijk kan uitvinden wat de oorzaak is? Dank!
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit er dan ook zo’n grote dikke gelijkstroom dynamo in?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
(verkeerde post)
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja zo’n lange zwarte cilinder, zoals op deze foto:
Niet een moderne dynamo zoals deze:
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hier nog een betere foto van hoe het er bij mijn auto uitziet:
kijk eens op deze site; alhoewel voor een traction, dit geldt ook voor een vroege DS
http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html
Verder kun je denken aan een los contact, slechte aarding of versleten/klevende koolborstels
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hee dank je, goede link. Tja, omdat hij dus bij hoog toerental wel ineens begint met laden en dan blijft laden, denk ik dat de generator nog goed werkt, en dat het probleem eerder in de spanningsregelaar gezocht moet worden. Of zie ik dit verkeerd?
Anders zou ik namelijk verwachten dat er nooit meer geladen wordt, als de generator het niet meer doet.
een generator kan ook wisselend wel/niet laden.
Meten is de enige optie, zie google , doormeten gelijkstroomdynamo
Als de dynamoer al ëven inzit zouu ik zelf deze eruit halen en goed nazien, evt nieuwe koolborstels en mogelijk nieuwe lagers. Dit alleen al om later verrassingen te voorkoen.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit in de regelaar een relais die de dynamo op de accu aansluit. Als dat morsig is heb je jouw euvel
Verder stuurt de regelaar de stator. Stroom komt van de rotor via dikke koolborstels. Die verslijten natuurlijk op den duur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja ik denk dat het zoiets in de regelaar is. Ik heb nog geen tijd gehad ze uit de auto te halen, maar ik denk dat ik zowel de dynamo als de regelaar naar Cor Wilkes ga brengen om na te laten kijken. Dan is het gelijk goed.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. preventief ff koolborstels vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Opvallend is dat in dit forum relatief vaak vragen gesteld worden over elektrische problemen.
Voor veel sleutelaars blijkt auto elektriciteit een lastig onderwerp.
Daarom heeft DS-TT speciaal een 2 daagse cursus gemaakt:
DS EN ZELF ELEKTRISCHE STORINGEN OPLOSSEN
Datum: 14 en 28 oktober 2018
Deze tweedaagse cursus gaat van de basisbegrippen naar de circuits binnen de DS om uiteindelijk ook storingen te kunnen zoeken en oplossen.
Behandeld worden ondermeer:
Basiskennis elektriciteit;
Basiskennis schemalezen en opbouwen schema’s;
Theorie en praktijk over verbindingen;
Leren lezen van het ingewikkelde elektrische schema van de DS;
Storing zoeken in theorie en praktijk, ook op de auto;
Het laadstroomcircuit;
Het startcircuit;
Diverse accessoires;
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
bogaard77 schreef:Precies. preventief ff koolborstels vervangen!
En nieuwe zelfsmerende (gesloten)lagers….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja en die is levenslang gemeerd ,
Alleen zeggen ze niet hoelang hij zal leven !!
Kon ik even niet laten , sorry
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:... ik denk dat ik zowel de dynamo als de regelaar naar Cor Wilkes ga brengen..
Dat is een heel goed idee. Cor Wilkes is een prima zaak die het echt snappen. Hebben ons vaak geholpen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Inmiddels is de generator gereviseerd door Cor Wilkes, nieuwe koolborstels en lager en hij doet het weer perfect. Hij had hem ook nog netjes schoon gemaakt.
Het valt mij wel op dat de generator nu na montage een paar graden scheef zit ten opzichte van de lengteas van de motor. Hij maakt ook een licht sissend geruis tijdens het draaien, maar dat kan gewoon normaal zijn. Moet ik moeite doen om hem weer los te halen en rechter uit te lijnen of maakt dit niet zo uit? Wat is jullie mening?