Je kunt best bij het begin beginnen en naar een aircospecialist gaan: “Vacuum trekken en vullen aub”. Dan weet je iig zeker dat er de juiste hoeveelheid koudemiddel in gaat. Check dat ook op de afleverbon die uit die pomp komt gerold!
De sensor is vervangen en het probleem blijft. Kan dus eigenlijk alleen de aansturing vanuit de klimaatregeling zijn of de vulling…
Om uit te sluiten dat het een elektrisch probleem is, zou je kortstondig twee dingen kunnen doen:
- relais van de compressor handmatig van 12v voorzien om te zien of de pomp blijft draaien.
- de sensor kortsluiten (of juist de connector los laten) om te zien of daar tóch het probleem zit.
PAS IN BEIDE GEVALLEN OP VOOR BEWEGENDE ONDERDELEN!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Denk dat ik maar een keer naar een echte airco specialist ga.
Wat het dan is horen jullie dan wel
Oh, ik dacht dat je die al had bezocht…
succes en we horen het graag.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ben naar de airco specialist Cool Car in Groesbeek geweest.
Hartstikke aardige lui,ze hebben er 20 minuten naar gekeken maar hoefde niets te betalen.
Vinden dat het een electrisch probleem is (druk is goed, loopt niet op).
Konden maar voor een deel doormeten ivm de apparatuur die ze hadden. Motormanagement geeft storing aan, geeft eerst de airco vrij en even later trekt die het weer in.
Een optie is dat de temperatuurvoeler bij de aanjager voor de verdamper niet goed is. want als de aanjager op volle kracht draait duurt het langer voordat de compressor eruit gegooid wordt.
Waar zit die voeler en kun je daar makkelijk bij??
Verder was het advies om bij citroen de auto te laten doormeten.
Ga dat maar proberen.
welke storingscode geeft het motormanagement weer? en hoe wordt de airco “eerst vrij gegeven en later weer ingetrokken”? lastig voor mij om dingen te roepen als je niet feilloos weet wat er gedaan wordt. maar wat is de samenhang tussen die ventilator en de verdamper? afgaande op wat je zegt, klinkt het alsof “omdat de fan hard draait, bevriest de verdamper later”. En tot slot: de druk kan wel goed zijn, maar daarmee is nog niet gezegd dat er de juiste hoeveelheid koudemiddel inzit…
Heb je de auto nu opnieuw laten afvullen? Begin nou bij het begin: leeg trekken en opnieuw vullen. Dat uurtje bij de Citroen-garage is duurder dan het advies dat ik je geef…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
nee, er is niks afgevuld, want dat was al gebeurd bij het plaatsen van de nieuwe compressor.
Maar waarom weet je dan niet hoeveel erin gegaan is? Bel ‘m eens en vraag het na. Iets blijft me zeggen dat de vulling niet klopt…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Hallo Roger,
Het probleem is opgelost.
Ben bij Bart Ebben geweest en die hebben er twee dagen over gedaan en vonden het volgende:
- er zat 300 gram koude middel te veel in (had je gelijk in)
- de verdamper (temperstuur) sensor was stuk, hebben hem ook verplaats, zat om een of andere reden verkeerd.
- de airco computer (ECU VALEO 69509000) was stuk
- een deel van de bedrading is vervangen.
Vonden het zelf een hele prestatie dat ze dit gevonden hadden.
Nu maar kijken hoelang het goed gaat met de airco
Groet
Jan
Hoop zaken vervangen waarvan ik me afvraag wat die ermee van doen hebben… maar fijn dat de handel nu werkt. Ook in de winter is een airco handig gereedschap.
Succes!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006