Ok, dankjewel, da’s duidelijk. Dus de startonderbreker valt onder de BSI. Volgens Haynes zit deze met een connectortje met slechts twee draden, aangesloten op de stuurwiel controle unit, die op zijn beurt weer aangesloten is op de BSI.
Dus denk dat ik deze maar eens ga vervangen, lijkt mij op dit moment de meest voor de hand liggende optie.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Totaal aantal Berichten: 1819
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
kan je zomaar de startonderbreker vervangen?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Zoals Haynes het omschrijft, is het slechts een analoog apparaat, dus niet iets waar info op staat of zo. Een soort doorgeefluik naar de BSI. Op de BSI staat dan de info. Mijn redenatie is dat het dan gewoon vervangen kan worden. Zie het maar als je kilometerteller unit, dat is in feite ook alleen maar een “beeldscherm”, waar info vanuit de BSI op geprojecteerd wordt. Je kunt er elk tellerwerk in plaatsen…....
Misschien moet ik dan wel de sleutel effe opnieuw inleren…
Het is maar een redenatie…..precies weet ik het ook niet….ik doe maar wat
Bumpy is correct. De ontvanger is vergelijkbaar met een antenne en zit nabij het contactslot. De antenne geeft het uitgezonden signaal uit de sleutel door aan de BSI. De BSI doet het intelligente werk: de code lezen en een besluit nemen. De transponder zit in de sleutel; zwart en zo groot als de gum achterop een potlood. Zowel aan de transponder als aan de antenne is niets in te regelen. De BSI heeft de code van een sleutel geprogrammeerd gekregen mbv een software tool. Niet andersom. Zo kun je dus in de garage een nieuwe sleutel met eigen code matchen met je auto. Een veelvoorkomende fout is dat men een originele sleutel omzet in een nieuwe behuizing en de transponder vergeet. Gaat je auto wel open maar zal niet starten. Tot slot: de centrale deurvergrendeling heeft sleuteltechnisch NIETS met de startonderbreker te maken. Ze zitten toevallig beiden in dezelfde sleutelbehuizing that’s all.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Dan is het te hopen dat het de ontvanger is en niet de BSI.
Hoop dat het je lukt Bumpy
Lexia/Diagbox (7.60).
RogerM, dankjewel voor de bevestigende uitleg !
René, de BSI geeft de melding dat de startonderbreker defect is. Dus zal de BSI functioneren, anders zou hij de melding niet geven. Daarom ga ik er vooralsnog vanuit dat de transponderlezer, die om het contactslot zit, defect is.
Grote kans dat de BSI werkt maar (delen) van het MM niet vrijgeeft. Dat kan ook al rijdend gebeuren dmv slecht contact van bv de antenne. Dan krijg je motoruitval en meldingen dat je je injectiesysteem onderweg verloren bent… BSI ziet geen startonderbreker (transponder) en zet MM uit. De techniek van transponder en ontvanger is vergelijkbaar met RFID techniek. De antenne zendt een klein stroompje uit waar de transponder op reageert. Net als met contactloos betalen. In je transponder zit immers geen batterij. De energie voor de transponder komt uit het magnetisch veld dat de antenne opwekt. Die antenne is niets meer dan een spoeltje met twee draden.
Ik kan je niet helpen zoeken, maar wel de werking van dit onderdeel zo goed mogelijk beschrijven. Je zult met je diagnose app moeten bekijken of componenten tijdelijk uit beeld verdwijnen.
Over de ECO modus ben ik minder stellig. Volgens mij kijkt die naar het niveau van je accu en besluit op grond daar dat bepaalde apparatuur uitgeschakeld moet worden om je startgarantie te geven. Enfin, je had al een nieuwe accu geprobeerd dus da’s ‘t niet.
Om het stroomverbruik tot een miniumum te beperken en daarmee het ontladen van de accu te voorkomen, al het elektrisch systeem van uw auto uiterlijk 30 minuten nadat het contact is uitgezet automatisch in de Eco-modus gaan. De elektrische uitrustingen voor het comfort en de ontsteking van de koplampverlichting
(behalve stadlichten en alarmverlichting) worden automatisch uitgeschakeld. Start de motor als u deze voorzieningen weer in wilt schakelen.

Die kan ingesteld worden op twee manieren met de Lexia, de accu houd het zelf in de gaten, dan gaat hij vrij vlug op de eco stand, de andere manier is dat de bsi het in de gaten houd dan duurt het langer voordat hij in de eco modus gaat, zo heb ik het ingesteld op mijn C4 Picasso.
De transsponder zit op de bsi aangesloten, stel dat die aansluiting niet goed is, krijg je dezelfde storing, zo bedoel ik het dat de bsi “stuk” is.
Ik hoop echt dat je het opgelost krijgt.
Lexia/Diagbox (7.60).
Rene Hoekstra schreef:De transsponder zit op de bsi aangesloten, stel dat die aansluiting niet goed is, krijg je dezelfde storing, zo bedoel ik het dat de bsi “stuk” is
Nee, de transponder (zender) zit IN je sleutel. De ontvanger/spoel zit in/nabij je contactslot.
RogerM, Ok, dat zullen dus die twee draden zijn die naar de stuurwiel controle unit lopen. Aangezien Citroën al 50 jaar problemen heeft met connectors, zal ik eerst naar die connector kijken. Beetje WD40 er op, 5 min. laten inwerken en daarna weer droog blazen.
Dat de auto nu niet wil starten heeft dus NIETS met de Eco-modus te maken, want, zoals jij al schreef, je kunt hem uit de Eco-modus halen door te starten…...dan zal hij dus niet verhinderen dat je gaat starten. Zou onlogisch zijn.
René, de transponderlezer zit niet op de BSI aangesloten. Hij zit op de “stuurwiel controle unit” aangesloten. Deze unit zit op zijn beurt wel weer aangesloten op de BSI.
Correct. De antenne heeft twee draden naar de centrale unit. Ik persoonlijk zou niet WD40 gebruiken maar contactspray. Je ECO verhaal klopt ook. Logisch inderdaad.
Veel succes en laat effe weten hoe het afliep.

RogerM schreef:Rene Hoekstra schreef:De transsponder zit op de bsi aangesloten, stel dat die aansluiting niet goed is, krijg je dezelfde storing, zo bedoel ik het dat de bsi “stuk” is
Nee, de transponder (zender) zit IN je sleutel. De ontvanger/spoel zit in/nabij je contactslot.
Hoe krijgt de bsi de data van de transponder van het contactslot dan?
Wat Bumpy zegt er gaan twee draden naar de bsi en die bedoel ik.
Lexia/Diagbox (7.60).
Google maar eens op RFID. veel info over te vinden.
De antenne geeft een elektromagnetisch veld want het is een spoel. Dat veld wordt opgepikt door de transponder en gebruikt om z’n chip te activeren. Die chip zendt z’n code uit en dat wordt opgepikt door de antenne/spoel. Net zoals contactloos betalen, alarm tags, etc etc. Die RFID tags zitten in je e-bike, bankpas, hond, kat,... én je autosleutel!
edit: ik heb de graphic aangepast naar auto taal.

Dat snap ik wel, alleen het signaal van de ontvanger komt toch in de bsi uit, die het dan weer verwerkt, en die aansluiting bedoel ik.
Over dit is er ook veel te vinden in de digitale werkplaats handboeken en Sedre.
Lexia/Diagbox (7.60).
René, ik denk dat de transponderlezer, zodra hij de transponder in de sleutel herkent, een signaaltje door stuurt naar de de stuurwiel controle unit. En vanuit deze unit wordt dan een signaal naar de BSI gestuurd.