Hoi goedenavond.
Heel recent is de airco van mijn DS3 bijgevuld. (leeggehaald en opnieuw gevuld)
Vóór deze handeling deed de airco het nog wel. Alleen de koelprestatie leek wat minder te zijn t.o.v. vorig jaar.
Nu is echter het volgende aan de hand:
Wanneer de airco wordt ingeschakeld, dan doet hij het een tijdje redelijk. Ik zeg redelijk want echt koude lucht komt er niet uit. De hoeveelheid lucht is ook de juist ingestelde. Maar al heel snel loopt de flow terug en merk je niet veel meer van een airco. (binnen een kwartier)
Dan schakel ik de airco uit en zet de flow op max en vervolgens komt er, na heel even, ijs en water “los”. Er komt werkelijk ijs los ergens vandaan en schiet af en toe de auto in. Dan ook neemt de flow weer gestaag toe tot de ingestelde. Als ik vervolgens deze situatie een tijdje laat staan, koelt de boel weer redelijk na opnieuw inschakelen van de airco. Het duurt maar even en het systeem lijkt weer verstopt te geraken door ijs en water etc etc
Wat is er nu aan de hand?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb geen DS3 en weet ook niet hoe deze auto in elkaar zit, maar als ik dit lees denk ik dat je airco te goed koelt en bevriest. Dat is dus ook de reden dat hij het even wel doet en als je hem uitdoet ontdooit hij weer en doet hij het even later weer even….
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja ik zeg ook maar wat, heb hier ook geen sjoege van, maar meschien het water afvoer pijpje verstopt? Het water wat dan blijft staan bevriest?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed dat er te veel koelmiddel in het systeem zit. Terug naar de man die het systeem gevuld heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Net als waterman vermoed ik eveneens dat de vulling niet juist is en de boel gewoon dicht vriest. Inderdaad terug naar de firma waar men dit gefikst heeft, was dit een dealer of één of andere Midas, Auto5, Kwikfit… Iedereen doet maar wat hij wil, maar ik blijf daar liefst ver van weg.
Heel erg bedankt allemaal.
Na de vakantie maar even terug naar de garage
hier kan je airco serieus kapot van gaan. vreemde actie want er zijn tabellen waar voor elke merk/type/model beschreven staat hoeveel gram van welk specifiek koelmiddel erin moet. de apparatuur werkt autonoom de vulroutine (legen/vacuumeren/vullen) af dus daar zit de fout niet snel. ik zou extern de hoeveelheid voor jouw auto achterhalen en checken of die monteur die hoeveelheid ook daadwerkelijk in je systeem gedrukt heeft. overigens; ik krijg daar altijd een net bonnetje uit die vulcomputer. staat precies op wat het ding gedaan heeft…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
De garage stelt dat het ook wel eens het expansieventiel zou kunnen zijn. Die zou defect kunnen zijn of verstopt kunnen zitten.
Dan zou ook nog de temperatuursensor defect kunnen zijn.
Eens?
Kan kloppen. Er zitten een paar componenten in een airco. Die kunnen allemaal de geest geven. De garage moet niet “stellen” maar doelgericht onderzoeken. Beter ga je naar een aircospecialist. Die doen het vaak net iets beter én met verstand van zaken.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vast staat dat de verdamper dicht vriest, dat verklaart namelijk alle door jou genoemde verschijnselen.
Ik zou het vulrapport opvragen als ik jou was.
Mocht daar uit blijken dat er niet teveel koudemiddel in zit, kan je de werking van het expansieventiel laten controleren.
Edit: er hoort 500 g R134a in.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het bevriezen is begonnen na het vullen, dus ik zou daar de oorzaak zoeken in eerste instantie.
Na steeds heel even “plezier” te hebben van de airco (was al heel rap ingevroren) heeft het ding nu de geest gegeven.
Geen pretje vandaag in Italië bij 37 graden.
Wanneer ik de airco knop indruk (airco inschakel) hoor je wel dat typische airco geluid en denk ik in de verte enige verkoeling (een graadje of 2 koelte ) te voelen. Hij vriest niet meer dicht en ramen open is de enige remedie.
Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Als ik straks, terug in Nederland, naar dezelfde garage ga, zal hij denk ik nooit gaan toegeven dat hij er teveel koelmiddel in heeft gestopt. Als dat al het geval is.
Wanneer ik naar de Citroën dealer ga en zij constateren dat wel, kan ik dan bij hem gegrond gaan reclameren?
gr en bedankt
Roland
Tja, zijn woord tegen het jouwe. Aangezien je geen afleverbon hebt, zullen we nooit weten wat/hoeveel erin gegaan is. Beter ga je naar een aircospecialist, laat je die de boel uitzoeken en neem je je verlies. Da’s de snelste route. Vraag altijd om een afleverbon!
Geniet van je vakantie.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
...en laat ‘m UIT tot je bij de de specialist bent.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Na uitleg van “symptomen”: Eerste reactie van Dé Specialist:
Het lijkt erop dat het airco systeem bevriest.
Dit kan verschillende oorzaken hebben temperatuur sensor, expantieventiel, regelventie enz.
Dit heeft vermoedelijk niks met de vulling te maken!
Maandag heb ik een afspraak
...maak duidelijke afspraken wat betreft de kosten. in het wilde weg gaan zoeken is veelal duur. zorg dat ‘ie niet je hele auto vervangt
en bij nagenoeg alles wat je noemt zal de vulling er tóch uit moeten. jammer, is niet anders. voordeel is dat je dan zeker weet dat er exact de benodigde sappen terug in gaan.
succes (en laat fff weten hoe het afliep).
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006