Beste forum leden,
Ik heb een DS5 H4 uit 2013 die erg gevoelig is voor tramlining (het volgen van de contouren van de weg).
Hij trekt hierdoor veel naar rechts op de snelweg (loopt veelal iets naar rechts af) maar kan net zo goed naar links trekken op binnenwegen die links afbollen.
Nu heb ik dit vooral bij mijn zomerset, 18’inch Canaveral met Pirelli P7 banden.
Met 17’inch is het minder maar toch nog duidelijk aanwezig.
Op youtube is hier ook een filmpje over te vinden en wat commentaren dat dit bij alle DS5’en nu eenmaal zo is: https://www.youtube.com/watch?v=mMeo7nZFlmE
Ik kan me dit eigenlijk niet voorstellen, en mijn vraag aan u/jullie is dan ook: hebben jullie dezelfde ervaring?
De auto is volledig uitgelijnd etc dus daar zou het niet aan mogen liggen. Ook de banden zijn nog redelijk nieuw (7mm +).
alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Mijn vorige wagen was een DS5 Hdi 163 en heb daar gedurende de 5 jaar dat ik ermee op de baan was nooit enig probleem zoals hier beschreven mee gehad. Tegendeel zelfs zelden een wagen gehad die zo stabiel rechtuit ging als die DS5, kon op een goede snelweg aan ong. 120/130 makkelijk een paar honderden meters zonder aan het stuur te komen en dit zonder enige afwijking. Daardoor dat ik er wel wat van opkijk… dus dat ze het allemaal hebben?? Had eveneens 2 stellen velgen banden 17” en 18” beiden met Continental banden (prima spul overigens vooral wintercontact beviel me best).
Nu lijkt de weg uit het filmpje me geen ideale weg om zoiets te gaan testen, de meeste wegen hellen sowieso (ook logisch ivm waterafvoer) af naar de buitenzijde en vrijwel iedere wagen zal dan ook de neiging hebben dit wat te willen volgen. Eens ergens op een andere weg waar het (op een veilige wijze!) mogelijk is de linkse kant van de weg testen en kijken of hij dan niet naar links gaat lopen.
Nu zijn mijn ervaringen met firma’s die uitlijningen doen niet steeds van die aard om er vrolijk van te worden, jammer maar helaas er zit serieus wat kaf tussen het koren. Mijn beste maat zijn Xantia vreet destijds banden die steeds scheef afliepen, diverse malen uitgelijnd door specialisten zonder resultaat. Ik heb toe met een ordinair gereedschap om de sporing te meten de boel zo nauwkeurig als het op die manier mogelijk was afgeregeld.
Echt waar met het hand op mijn hart, wagen ging perfect rechtuit, stuur mooi recht en bandenslijtage was normaal.
Met de meeste van mijn wagens nooit grote problemen gehad ivm scheef rijden. Mijn Xantia Activa V6 had destijds een tijd lang een lichte afwijking gehad die verdween na vervanging van de banden (Michelins) door nieuw rubber, dus banden kunnen voor wat afwijking zorgen en mijn ervaring is hoe grotere velgen en vooral lagere profielen hoe meer mogelijkheid daarop. Al gaat mijn 308 Gti op 19” perfect rechtuit…en ook onze Ds4 op 18” heeft geen noemenswaardige afwijking.
Hoop dat men voor je probleem nog een oplossing vindt, uitlijning misschien nog eens door een andere firma met goede reputatie (misschien vermelden uit welke omgeving je bent dan kunnen andere forumleden je eventueel tips geven) laten overdoen. Banden voor/achter misschien eens wisselen en eerst ruime tijd op rondrijden tot ze terug ingelopen zijn voor je een oordeel velt.
Succes met het oplossen van dit vervelende probleem (ik zou me er ook aan ergeren;-)).
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Vaak moet bij een afwijkende banden maat de toespoor worden aan gepast, eigenlijk is het zo dat de voorbanden een beetje vreten zeg maar op het asfalt, vandaar dat ze ook snellerslijten, is niet alleen afhankelijk van de aangedreven banden?
Weet je nogde skelter die je pa in elkaar had geknutseld daar stond alles van kaars recht, bij teveel snelheid ging alles bewegen, ha ha ha,
Meschien een tuner zoeken, die ook storing afsteld, de rest doet alleen, wat data zegt, zodat ze geen claims kunnen krijgen, omdat ze het wel weten, maar niet willen mee werken,
Dank beiden voor de reacties.
Fijn om te lezen dat dit niet ‘normaal’ is voor een ds5 en dat mijn zoektocht om dit op te lossen dus geen onzin is.
Ik woon in omgeving Haarlem/Amsterdam en deel de opmerking dat de uitlijners enkel naar de gegevens op de computer kijken. Ik zou graag wat meer toe-in willen proberen bijvoorbeeld maar als ik dat aan ga dragen kijken ze me glazig aan. Dus meewerken/denken doen ze inderdaad niet. Als iemand een zaak of goede tuner kent die wel mee wil werken aan wat experimentele setups qua uitlijnen hoor ik het graag, of als iemand op dit forum dit met mij zou willen doen tegen een goede vergoeding, het is mij veel waard om hem recht uit te laten rijden.
Nu heb ik 18 inch velgen eronder ipv de standaard 17 inch, maar ook bij de 17 inch (mijn winterset) gaat ie niet kaarsrecht vooruit op de snelwegen.
Wel toegegeven dat mijn auto al uit 2013 is met 127k op de teller, ze heeft de verouderde schokdempers die later door Citroen zijn vervangen door verbeterde Sachs dempers. Wellicht dat die upgrade wat zou helpen, iemand een mening daarover?
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb vrij recent een stuk op hoge en zeer hoge snelheid kunnen rijden met een DS5 voorzien van een 180 pk sterke Hdi motor. Die auto spoorde erg goed en lag ook bij 200 km/h strak op de weg. Bij 170-200 kon je het stuur loslaten en week de auto niet van zijn koers af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou ook eens (laten) nakijken of je geen speling op de besturing en voorwielophanging hebt: Merk je verschil tussen het trekken bij gas erop of gas eraf ?
To err is human, not to err is divine.
Net even op een 60km getest en heb het idee dat met gas eraf het minder erg is, al remt ie al snel af ivm de hybride oplading.
Ik zal morgen eens goed testen op de snelweg met gas erop en gas eraf.
Het is inderdaad bjj gas geven: dan trekt ie m naar rechts.
Het issue is dus eigenlijk anders:naar rechts trekken bij gas geven. Iemand een idee wat dat zou kunnen veroorzaken?
De ds5 is net even op de brug geweest bij kennissen en we zien weinig verschil in de demping van de schokbrekers of iets aan de draagarmen.
Als je speling op de besturing hebt dan stel je het spoor goed in zonder de trekkracht op de wielen. Als er trekkracht wordt uitgeoefend gaan je wielen naar voren trekken, en daardoor ook iets naar buiten staan aan de voorkant. Dan heb je te veel uitspoor, en het typische gevolg daarvan is “schaatsen”, d.w.z. het wiel dat het meeste grip heeft bepaald de stuurrichting, dat is vaak het wiel dat in een “spoor” rijdt. Een halve millimeter speling in een kogel kan dit al veroorzaken ( dat geeft vaak al meer dan 1 mm speling op het wiel) maar ook het het zetten van een draagarm in z’n ophangrubber. Heel soms is een probleem in de achtertrein de oorzaak, maar dat moet je voelen omdat hij dan wel naar rechts gaan maar je niet het gevoel hebt dat bij “trekt” maar dat je auto “scheef” rijdt. Soms moeilijk te testen, omdat het alleen optreedt als je vermogen op de voor wielen zet. Als je de uitlijnmeting kunt overdoen: Handrem handmatig erop en dan voorzichtig proberen weg te rijden. Weet niet of dat hij een H4 kan. Anders maar eens zijdelingse kracht uitoefenen op de wielen en alle draaipunten goed nakijken. Als je niks vindt kun je als “paardenmiddel” de sporing iets naar “binnen” laten zetten om te kijken of het dan minder/beter wordt.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor al het meedenken, ik ben blij te kunnen melden dat alle issues die ik had met 1 simpel ding te maken hadden:
De twee ‘zgan’ gekochte Pirelli P7 voorbanden waren niet goed. Ze hadden beide een zwak punt in het karkas waar je enkel achter kan komen met een balanceer machine die een drukrol heeft. 2 echt nieuwe banden eronder en het is een andere auto geworden:
- Hij trekt niet meer naar rechts bij accelereren
- Hij is stukken minder gevoelig voor ‘tramlining’
- Het trillinkje in het stuur wat ie had bij (enkel) 120km/u is ook weg
Hij ligt heerlijk strak op de weg nu, schaatst niet meer en geeft goede respons op de stuurbewegingen.
Man man wat ben ik blij dat het zoiets simpels was en ik heb geleerd: ik beknibbel niet meer op banden, die kunnen een auto maken of breken.
Een blije DS-fiel die nog moet gaan oppassen voor snelheidsboetes zo lekker rijdt dat ding nu.
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Mooi dat het opgelost is, banden idd nooit maar dan ook nooit op beknibbelen. Moet iets soortgelijk geweest zijn als bij mijn Xantia Activa V6 destijds, was ook plots verdwenen na montage van nieuw rubber. Zo zie je maar weer eens dat het op een klein plaatsje kan liggen, nog veel rijplezier met je terug lekker bollende DS5 .
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015
- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
Toen ik m’n DS5 na afleverbeurt (tweede hands) ophaalde had ie dit gedrag ook. Tijdens de proefrit op winterbanden niet.
Bleek dat de bandenspanning links en rechts flink verschillend was. (2.0 tov 2.8, voor en achter gelijk) Na oppompen/leeg lopen geen last meer van scheef trekken.
Wat me nog wel op valt is dat richels in de weg veel meer aan het stuur doorgegeven worden dan in m’n DS3. Als je over een klinkerweg rijd en het stuur los laat, blijft de auto rechtuit gaan, maar het stuur gaat als een malle heen en weer. Je hoort dan ook flink geluid uit de stuurinrichting komen, veel meer dan wanneer je het stuur goed vast houd.
De auto stuurt verder strak, denk niet dat er iets mis is.
Het onderstel van de DS5 staat er om bekend moeilijk uit te lijnen te zijn, kom regelmatig klachten tegen over scheef afgesleten banden e.d. Heb het idee dat de Hybride vaker dit probleem heeft.