Ben ook bezig met de revisie van een DY3 motor met nieuwe 2100 bussen. Je hebt dan een carburateur nodig voor de DX motor. Voor een halfautomaat is dat de Weber 28/36 DLE (vanaf 10/‘68). Ik heb een mechanische bak en gebruik een 28/36 DMA2. Dit is een type van na ‘72 en gebruikt in de DS21 en DSuper5. Misschien overbodig om te vermelden maar de Webers hebben het typenummer ingeslagen in de voet
Overigens kwam ik ook alleen de onderste axiaal lagers tegen bij de demontage van de DY3!
Bedankt voor de info! fijn om te horen dat t klopt wbt de axiaal lagers.
PeterPaul schreef:Ben ook bezig met de revisie van een DY3 motor met nieuwe 2100 bussen. Je hebt dan een carburateur nodig voor de DX motor. Voor een halfautomaat is dat de Weber 28/36 DLE (vanaf 10/‘68). Ik heb een mechanische bak en gebruik een 28/36 DMA2. Dit is een type van na ‘72 en gebruikt in de DS21 en DSuper5. Misschien overbodig om te vermelden maar de Webers hebben het typenummer ingeslagen in de voet
Overigens kwam ik ook alleen de onderste axiaal lagers tegen bij de demontage van de DY3!
28/36 DM1 ook goed? waar zit t verschil in eigenlijk? andere spoeiers? verder zie op de technisch tekening dat t onderdeel “vis de reglage pour papillons ” ontbreekt op de DM1 maar dat is een schroefje in de voet die je kan verwijderen en waar je vervolgens de onderdruk kan meten, denk ik….
ik zie net ook dat er een stationair afstelschoef op de DLE ontbreekt die wel op de DM1 zit…
De DM1 is voor een DS20 met BVH met 98 PK, de DLE is voor een DS21 BVH met 104 PK.
Die DM1 heeft iets andere sproeiers, maar dat kun je in principe wel aanpassen. De DLE heeft geen stationnair regelschroef meer: Het was niet meer de bedoeling dat je dat afstelde ook al kon dat. (een van de eerste maatregelen om overbodige luchtverontreiniging tegen te gaan omdat men vaak de neiging had de motoren te rijk af te stellen). Bij veel auto’s waren die schroeven weg of afgelakt.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:De DM1 is voor een DS20 met BVH met 98 PK, de DLE is voor een DS21 BVH met 104 PK.
Die DM1 heeft iets andere sproeiers, maar dat kun je in principe wel aanpassen. De DLE heeft geen stationnair regelschroef meer: Het was niet meer de bedoeling dat je dat afstelde ook al kon dat. (een van de eerste maatregelen om overbodige luchtverontreiniging tegen te gaan omdat men vaak de neiging had de motoren te rijk af te stellen). Bij veel auto’s waren die schroeven weg of afgelakt.
Kijk! hier hebben we wat aan! nu nog erachter zien te komen welke maat spoeiers ik nodig heb…
Citroensmgz schreef:Bijgaand, als je het nog kunt lezen, anders stuur me maar een PM.
Je vindt dit ook in de werkplaatshandboeken.
ja ik ken heb bestanden, http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Carburettors.html
maar ik kan niet zien over welke carb t gaat. DLE neem ik aan? dus dan zal ik de spoeiers van een DLE nemen, denk ik…?
Het is iets gecompliceerder: je moet namelijk ook de venturi’s van een DLE gebruiken, die zijn 23 en 27 mm in plaats van 20 en 26, en dan kijken welke sproeiers je nog meer moet omzetten, en vergeet ook de mengbuizen niet. In theorie kun je dus ombouwen, maar in de praktijk werkt dat minder goed, wat je aan onderdelen moet bijkopen is naar mijn verwachting duurder dan een extra DLE.
Ik denk dat het praktischer is om een DLE te zoeken en die te gebruiken: Je kunt ook tijdelijk de DM1 gebruiken, zonder aanpassingen: Je gaat dan wel wat maximaal vermogen missen, het mengsel kan wel eens niet perfect zijn maar het moet wel lopen met een DM1.
To err is human, not to err is divine.
mmm oke, dan ga ik daar maar naar op zoek en gebruik tot die tijd de dm1.
bedankt voor de info!
wie kan mij vertellen waar ik de slotspeling terug kan vinden, ik kan m niet vinden in wphb…
heinrich schreef:wie kan mij vertellen waar ik de slotspeling terug kan vinden, ik kan m niet vinden in wphb…
iemand ?
De vuistregel was altijd 0.1 mm ring gap per 25 mm doorsnede, dus je moet uitkomen op rond de 0.3 mm.
Meten met de ring in een niet uitgelopen stuk van de cilinder/bus, en dan een voelermaat ertussen: 0.25 moet er ruim doorheen gaan en 0.35 mm niet tussen passen, dan zit je goed.
To err is human, not to err is divine.
nog bedankt voor de gegevens maar ik vindt het ook prettig om het ergens terug te lezen. nu kan ik het zelf niet terug vinden blijkt dat ik uit het wphb deel 1 D100-00 t/m D 133-0 mis…. in deel 3 staat het volgens mij ook niet. kijk ik naar de engelse versie staat er in “second section” bij 100-3 een aparte tabel over slotspeling…
daarnaast mis ik ook de hoogte dat de bussten mogen uitsteken tav het onderblok.
kan iemand mij hierbij helpen, eventueel de missende bladen via PB zenden?
Kijk hier eens:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html
Wellicht staan je missende delen hier tussen.