Helaas begint mijn koppeling te slippen en zal ik de koppelingsplaten moeten vervangen. Ik neem aan dat ik bij een 1.6 16v benzine versie uit 2004 de gehele motor er uit zal moeten halen.
Ik heb nog een paar vragen; de auto heeft airco; kan ik de compressor loshalen en zo het systeem in tact laten bij het verwijderen van de motor?
En de wagen heeft een Vialle LPI systeem, wat ik zo zie lijkt het allemaal verbonden met leidingen zonder demontabele klemmen. Heeft iemand enig idee hoe de LPI los te koppelen van de motor op een manier dat ik hem later weer goed kan aansluiten?
Juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motor kan blijven zitten hoor. Gewoon de bak er af. Ben je handig en heb je de goede spullen dan ben je in vijf uur klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah dat zou heel mooi zijn! Ik neem wel aan dat beide aandrijfassen los moeten en het blok wat gelift moeten worden, of juist laten zakken, om de bak los te krijgen?
DS & Xantia 1.9 TD
Blok gewoon ondersteunen of ophangen aan een balk die je overdwars legt, mogelijk moet je hem een beetje laten kantelen om het bak weg te krijgen.
Assen eruit dus ook nieuwe keerringen en bakolie bestellen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank voor de tips; die zijn altijd welkom! Ik heb een motortakel, dus dat moet lukken, ik zag bovenaan het blok al twee ogen zitten waar ik hem aan vast kan pakken.
Ik zal de onderdelen eens gaan bestellen!
DS & Xantia 1.9 TD
koppelingskabel vervang ik (meestal) mee.
best is wagen hoog van de grond zetten.
Dan die lange aandrijfas, die heeft een midden lager en houder. Die houder warm ik altijd wat op om de demontage wat vlotter te laten verlopen.
Succes.
Die is nog heel recent; wel eens kijken hoe ik dat ding ook al weer moet demonteren met dat zelfstellende mechanisme.
Goede tip van dat middenlager; ga ik onthouden!
DS & Xantia 1.9 TD
Zitten die middenlagers niet meer met die draaiboutjes? dus moertjes lossen boutje kwart slag draaien dan kan ie er uit.
Gr. Wim.
Middenlager zit idd ook nog vast met die draaiboutjes maar zonder brug vind ik het sukkelen om anders die middenlager los te krijgen dus nu eerst boutjes verwijderen, dan beetje warmen
Bij mijn wagen zit alles behoorlijk vast gerot maar slaapt dan ook buiten met zicht op de belgische zee
Vandaag de versnellingsbak weer gemonteerd, wel een hopeloze klus om de bak precies op de juiste plaats te krijgen. Maar een probleem; bij het intrappen van het koppelingspedaal bleef dit onderin hangen.
Wat blijkt; de hevel op de bak waar de kabel in zit heeft maar een hele kleine slag, het eerste stuk heeft totaal geen weerstand en pas halverwege krijgt hij weerstand.
Alsof er iets met de hevel in de bak niet goed zit? Ik heb de hevel los gehad en de kogel er achter gesmeerd, toen weer gemonteerd, dat is met twee van die plastic klemmetjes; die zaten goed toen de bak er op ging.
Iemand enig idee?
DS & Xantia 1.9 TD
hoi, kijk even of je een drukgroep hebt of een trekgroep. dan is de montage een ander verhaal ! gr mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
het stel mechanisme van de kabel, staat meschien slap. vandaar de loze slag
Het is niet het stelmechanisme van de kabel; wat ik zei; de hevel op de bak heeft voor de eerste helft geen weerstand, het resterende stuk is maar een hele kleine slag.
Trekgroep? Nooit van gehoord; de drukgroep zit toch op het vliegwiel?
DS & Xantia 1.9 TD
Bak op de juiste plaats krijgen doe ik door er een lange stang onder te schuiven en dan als een gek rammelen 10 min en klaar. ( wel wat in positie brengen met draadstangen.
Is de zelf stellende kabel vervangen en zoja het type?
Zelf ook ooit eens een namaak kabel gekocht, net iets te lang en had hetzelfde probleem. Pedaal onderin. en net niet koppelen.
Oplossing, moertje M8, sleufje in zagen en achter het kopje van de kabel aan versnellingsbak zijde monteren.
Moertje beetje dicht nijpen en mijn beunhaas manier werkt na 2 jaar nog perfect.
heb je het druklager juist zitten?
Niet normaal zoveel vrije slag
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De zelfstellende koppelingskabel was nog maar een jaar oud; niet vervangen dus. De kabel zit wel heel los maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat de hevel van de koppeling zo ver naar zijn einde zit. Ik denk dus dat het probleem niet de koppelingskabel is.
De hevel op de bak heeft vanaf de helft in zijn totale slagruimte maar weerstand.(nog minder als de helft zelfs)
Dus een hele kleine slag!
Het druklager moet denk ik juist zitten; het heeft een duidelijke voor/achterkant en ik heb het met de achterkant ook in de opening in de hevel kunnen schuiven.
DS & Xantia 1.9 TD