Belde een vriend van me op, die had een slipcursus gekregen, en hij mocht iemand meenemen. De slipcursus is in Lelystad zei hij, en je moet je eigen auto meenemen Klopt dat wel?
Jullie nog tips, als ik met mijn BX naar die cursus ga?
het lijkt me niet echt logisch dat je met je eigen auto het circuit op gaat, alle slipcursussen zijn in auto’s van dat bedrijf nl. dus….
Dat hoopte ik al, ik zie me daar al wegrijden met versleten remblokken, kromme schijven en geen profiel meer op de banden
Nou heeft die vriend van me ook nog nooit zo’n cursus gedaan, dus denk ik dat hij het verkeerd heeft begrepen. (HIJ heeft een lease auto…)
Dat wordt waarschijnlijk door Prodrive georganiseerd. Prodrive raadt aan om met je eigen auto te rijden omdat elke auto anders reageert in een noodsituatie. Het is nuttiger om dat met je eigen auto te ervaren op een locatie waar fouten niet worden afgestraft, dan met een gare Astra o.i.d. Bij andere slipschiolen redeneren ze weer anders, en zijn de auto’s geprepareerd.
Kijk anders op hun website : daar staat ook iets over de verzekering die zij voor je auto afsluiten (Je auto is waarschijnlijk niet verzekerd door je eigen verzekeraar bij het meedoen aan een antislipcursus).
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan prima met je eigen auto! Is zelfs ontzettend leerzaam!
Ik heb hem met de SM gereden in club verband.
Kom je erachter dat een SM pas bij 95 met een elandproef uitbreekt.
De colt van de slipjongen al bij 45 !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mij lijkt het dat je de “handelingen” leert in een lesauto en je deze dan met je eigen voertuig in praktijk kunt brengen (op vrijwillige basis dunkt mij)
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
4 december is de grote dag!
Ik laat wel weten hoe het gegaan is, en inderdaad, de eigen auto moet ik meenemen.
Nou, ik heb de slipcursus overleefd, en de BX ook
Een noodstop met uitwijken vergt toch wel wat meer nadenken als je geen abs hebt…
Minder leuk was dat vanochtend mijn beide portiersloten vernield waren, ik logeerde samen met mijn vriendin bij een vriend in Utrecht.
Ik geef later nog wel een uitgebreider verslag.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
CitroenAZU schreef:Heb ik ook eens gedaan…..
http://members.lycos.nl/besteleenden/links1.html
gr. Martijn
uit welk jaar issie
Leuk verhaal!
Kun je inderdaad het beste in je eigen auto doen.
Wat zij zeggen klopt helemaal. Zoiezo is een auto met voorwielaandrijving of achterwielaandrijving al een wereld van verschil.
Maar ook de remmen, de banden, de vering etc. zijn onderdelen die verschillen en beinvloedend zijn voor de veiligheid en het gedrag van je auto.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Tom Duckpower schreef:
uit welk jaar issie
Leuk verhaal!
ja echt 1957 ))
gr. MArtijn
Goed, ik heb dus de rijvaardigheidscursus gedaan van Paul Maaskant. Het bedrijf heet prodrive, en de cursus was in Lelystad. Daar is bij het vliegveld een testbaan van het RDW, en daar heeft prodrive een “hindernisbaan”.
De cursus bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk. Erg leuk trouwens die theorie, als je de enige van de groep blijkt te zijn zonder stuurbekrachtiging….
Het praktijkgedeelte bestaat uit o.a. een uit de berm rijden oefening, uitwijk oefening, noodstop en dan uitwijken e.d.
Ik heb vooral gemerkt dat ik nogal moet nadenken bij het remmen, aangezien ik geen ABS heb. ABS is vol op de rem trappen en sturen, ik moet remmen, rem loslaten, wachten tot de wielen grip krijgen, sturen, weer remmen, wachten tot de wielen grip krijgen…
Maar als je het door hebt gaat het eigenlijk best goed, remmen
Ook erg leuk was de “rotonde”, superglad, waar je lekker rondjes kan rijden en lekker slippen, wat mij nogal moeite kostte trouwens, omdat die smalle BX bandjes erg veel grip blijken te hebben op gladde wegen!
Die jongetjes in kleine snelle leaseautootjes met “brede sloffen” eronder maakten de ene na de andere pirouette
Een aantal deelnemers bleken totaal versleten banden of lekke remcylinders te hebben…
Ook erg leuk, de kombaan om het testterrein heen, waar je leuk rondjes kon rijden, en door de schuine bochten met 120 (of 230) de bocht door kon.
Helaas zat ik achter een grijs dametje in een Mercedes A klasse, die de bochten met 70 nam
Er leuk dat dametje trouwens, “dus ik heb nu IBM in mijn auto?” (nee schat, dat heet ABS)
Ik kan de training in ieder geval iedereen aan raden, en ik weet dat BX rijders zullen merken dat hun auto meer in hun mars heeft dan ze denken!