Ik heb onlangs mijn CX na tien jaar stilstand weer aan de praat gekregen (nieuwe radiator, uitlaat, banden, vloeistoffen etc).
Weer geschikt om het 100 Citroen jaar feest bij te wonen
Maar om het risico van motorschade te voorkomen heb ik de CX afgelopen week bij de Citroen garage afgeleverd om (oa) een nieuwe Distributieriem te monteren.
En gevraagd om dan meteen ook de waterpomp en spanrol te vervangen.
Ik kreeg bericht dat een nieuwe waterpomp 310 euro ex BTW kostte; en ik moest nog snel zijn want dit zou een van de laatste nieuwe waterpomp-exemplaren zijn.
Ik heb even gegoogeld en gezien dat waterpompen voor CX en veel goedkoper worden aangeboden zelf onder de 100 euro….maar niet meer te leveren/niet op voorraad…....sites vaak uit buitenland….
Wat te doen? ik voel me toch wel een beetje gechanteerd om zoveel geld voor een dergelijk simpel onderdeel neer te tellen…...
Wie heeft raad; kan iemand me wellicht advies geven hoe ik een waterpomp voor een redelijk bedrag kan kopen? Alvast dank voor jullie reacties.
Hans
Het was geen vraag over het forum, dus even naar de juiste rubriek gesleept.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
+/- 2 jaar geleden kon je bij wijze van spreken nog op iedere straathoek voor een paar tientjes een waterpomp voor een Douvrin motor bestellen en nu is die heel moeilijk leverbaar voor de hoofdprijs.
Dat heb je wel eens met oudere auto’s
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De goedkope websites zoals meneer auto e.d. hebben dit soort onderdelen helemaal niet op voorraad. Ze bieden ze wel aan, maar ze kunnen niet leveren. Via Ebay kan je vaak wel waterpompen voor een net bedrag kopen. Soms origineel Citroën, soms gewoon van een aftermarket merk. Let wel op dat je de juiste koopt. Tussen de 40~80 euro moet lukken.
Tja, onderdelen worden steeds zeldzamer, dus duurder. Op het 100 jarig Citroen feest in Maurik heb ik overigens nog diverse waterpompen voor CX-en zien liggen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb er nog wel 1 liggen, stuur maar een pb als je interesse hebt.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
erg geïnteresseerd als je er nog een hebt liggen; even contact?
Hans
Is zo’n pomp niet zelf te reviseren qua lager en keerring?
Gr. Wim.
wat die onderdelenverkoop op eiland Maurik betreft: ik heb daar mijn ogen uitgekeken naar die spullen…echter toen wist ik nog niet dat die CX waterpomp zo excessief duur zou zijn; maar ik heb op Maurik toch vooral gebruikte onderdelen gezien, (of heb ik ze over het hoofd gezien?)
Dus dan loop ik het risico om mijn oude (mogelijk betere) waterpomp te vervangen door wellicht een slechtere???
Ik zou sowieso een nieuwe kopen. Ik weet niet of een CX waterpomp te reviseren is.
Dit is volgens mij het model wat je moet hebben voor jouw Douvrin blok:
edit: maar Bart Ebben heeft hem op dit moment ook niet, ebay geeft geen soelaas.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik weet niet of je lid bent maar is anders via de cx club een optie?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dank voor reacties; ben -al vele jaren- zowel lid van CX en XM club, maar woon in de periferie van het zuiden dus ben niet zo actief.
Van een van de Clubleden kan ik een pomp kopen; dus mijn probleem lijkt binnenkort opgelost.:
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
http://www.cx-basis.de/wasserpumpe-cx-20-22-athena-wp-12259.html
213,- bij CX basis.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hansdalm schreef:... in de periferie van het zuiden ...
Ha! Da’s gewoon een pleonasme
Er zijn overigens ook aardig wat CX specialisten in Nederland die je zou kunnen bellen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik word altijd een beetje kriebelig als mensen woorden als “chantage” gebruiken wanneer een garagist een prijs voor een onderdeel noemt, helemaal als het gaat om en reparatie op eigen verzoek van de klant…Het leveren van onderdelen, en daar een bepaalde winst op maken is namelijk zijn verdienmodel. Daarbij voert de garagist over het algemeen de werkzaamheden in overleg met de klant uit en is het fijn dat een bedrijf uberhaupt nog aan een cx wil werken want de meesten hebben daar geen trek in
Als klanten onderdelen te duur vonden gaf ik ze altijd het advies om de wagen op te halen en de onderzoekskosten te voldoen en hun heil elders te zoeken. Het monteren van onderdelen die de klant elders goedkoop had gekocht werd door ons geweigerd, immers wij het risico dan wij ook de marge. En, als je uit eten gaat naar een leuk restaurantje dan neem je toch ook je eigen vlees niet mee…?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor de goede orde:
ik heb geschreven: ‘ik voel me” . Daarbij zeker niet de garage bedoeld, maar degeen die het onderdeel aan die garage wel wilde leveren…en natuurlijk heb ik begrip voor het mechanisme van vraag en aanbod…...en accepteer ik volledig dat een garage geld mag/moet verdienen.
Dat neemt niet weg dat een vraagprijs voor een CX waterpomp van (incl BTW) € 375 een bepaald gevoel bij mij oproept.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Waterman ik ben het voor een groot deel met je eens maar voor oude auto’s kan het zijn dat jezelf de onderdelen moet zoeken maar uiteraard wel samenspraak met je garage. Heb regelmatig meegemaakt dat ik net wat andere contacten heb zoals een club om aan bepaalde onderdelen te komen die in de reguliere handel niet meer te krijgen zijn. In dit geval is de waterpomp nog wel te verkrijgen en gaat dit niet op. Natuurlijk mag het garage bedrijf hiervoor wat extra rekenen zodat de kachel ook daar kan blijven branden.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973