Mijn ervaring is ook dat je bij aanschaf van een C6 niet meteen ziet hoe de staat van onderhoud is.
Omdat de auto zo complex is, vraagt het echt wel iemand met ervaring met een c6.
Ik had ook best hoge kosten het eerste half jaar.
Dat kwam puur door achterstallig onderhoud.
De automaat was bijvoorbeeld nooit gespoeld en de fusees voor waren nog niet gedaan. Dat zijn sowieso al dure grappen.
Nu na bijna 4 jaar blijkt de C6 best betrouwbaar en zijn het vooral de standaard PSA onderdelen die verslijten, zoals de startmotor de dynamo, ABS sensoren, bobines, nokkenasventielen. Dat soort dingen. Het blok, de automaat, de vering zijn best heel goed. Lekken geen olie.
Iemand op het C5 forum heeft een V6 van een c5 na 3 ton opengehaald. stijtage was bijna duits goed.
Nu na 4 jaar en 20 dkm per jaar komt voor mij het onderhoud rond de 1000,- per jaar uit.
Ik moet naast de normale beurten wel iets van 2-3 keer extra naar garage om storingen op te lossen.
Als je dat voor lief neemt is het al met al acceptabel.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Dank, hoop dat dit ook voor mij zal opgaan. Ben overigens benieuwd hoe lang dynamo en startmotor gemiddeld meegaan (is natuurlijk afhankelijk van gebruik, maar wellicht is hier wat over te zeggen).
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden
Dynamo ging bij mij na ca 240 dkm stuk.
Je krijgt dan de waarschuwing dat de laadspanning te laag is.
De startmotor slijt bij mij sneller vanwege de LPG.
Door enigzins na-lekkende injectoren start hij het eerste kwartier tot uur slechter omdat het inlaatspruitstuk volstroomt met nagelekt gas. Dan moet ik altijd een paar seconden het spruitstuk leegstarten, wat de levensduur van de startmotor verkort. Dat is niet helemaal te voorkomen met LPI van vialle. Nu ik weet dat een startmotor me niet de kop kost geloof ik dat wel.
Enneh.. één van die vier keer per jaar is een defecte ABS sensor.
Daarvan gaat ieder jaar wel eentje stuk.
Hij geeft dan standaard de volgende storing:
- eerst handrem defect
- een paar minuten later ABS en ESP storing + service lampje
Tip: Let goed op de nokkenasventielen op de v6 benzine. Als die gaan lekken terwijl je rijdt kan je blok heel snel zonder olie komen te staan.
Hierover is een uitgebreid topic op het C5 forum. Eerst leken ze 90 dkm mee te gaan, maar de laatste ervaringen laten zien dat je ze na 60 dkm al preventief moet laten vervangen. Ze kosten iets van 190,- per stuk. Het erop zetten is een heel weinig werk. Het is raadzaam een keer per jaar te kijken of ze niet lekken ofwel het ventiel zelf uitwenig ofwel in de stekker (vreemd maar waar).
Bobines is ook een ding. Je kan niet te lang met kapotte bobine rondrijden, maar neem van mij aan; dat schudt zo enorm bij stilstand. Dat is zo oncomfortabel dat je ze heel snel gaat wisselen. De levensduur varieert heel sterk. Ik doe met Beru’s ongeveer 90 dkm, maar er zijn v6 eigenaren waarbij ze maar 30dkm meegaan. De eerste witte Delphi’s die er vanaf de fabriek in zitten zijn het beste. Ik had ze na 164 dkm nog werkend uit de auto gehaald en die gebruik ik nu als reservesetje voor op vakantie. De witte Delphi’s zijn helaas niet meer verkrijgbaar.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Na negen jaar de wiel ophang rubbers (reeds 2*) en de vrijloop naaflager op de dynamo. (125k km)
en de standaard dingen zoals bak olie verversen, remblokken en diesel filter.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
vervang jij enkel de vrijloopnaaf? andre.smeulders?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb ook bij zo’n 135k de vrijloop van de dynamo vervangen. Deze werkte nog wel gewoon maar maakte een geluid als tjirpende krekels en dat betekent dat het einde nabij is. Volgens mij heb ik een kort verslagje in mijn topic staan.
guznax schreef:Mijn ervaring is ook dat je bij aanschaf van een C6 niet meteen ziet hoe de staat van onderhoud is.
Omdat de auto zo complex is, vraagt het echt wel iemand met ervaring met een c6.Ik had ook best hoge kosten het eerste half jaar.
Dat kwam puur door achterstallig onderhoud.
De automaat was bijvoorbeeld nooit gespoeld en de fusees voor waren nog niet gedaan. Dat zijn sowieso al dure grappen.Nu na bijna 4 jaar blijkt de C6 best betrouwbaar en zijn het vooral de standaard PSA onderdelen die verslijten, zoals de startmotor de dynamo, ABS sensoren, bobines, nokkenasventielen. Dat soort dingen. Het blok, de automaat, de vering zijn best heel goed. Lekken geen olie.
Iemand op het C5 forum heeft een V6 van een c5 na 3 ton opengehaald. stijtage was bijna duits goed.Nu na 4 jaar en 20 dkm per jaar komt voor mij het onderhoud rond de 1000,- per jaar uit.
Ik moet naast de normale beurten wel iets van 2-3 keer extra naar garage om storingen op te lossen.
Als je dat voor lief neemt is het al met al acceptabel.
Ik onderschrijf bovenstaand. De mijne particulier gekocht. Achterstallig onderhoud laten doen (autsch!) Daarna reeds bijna 100.000 km probleemloos.
In 2018 41.000 km gereden à 24ct/km. All in! (ja, ook afschrijving, wasstraat en boetes)
Het onderhoud doe ik overigens zelf maar buiten de normale onderhoudshandelingen heb ik, behalve een defecte RT4 unit, niks op of aan te merken.
Voor mijn gevoel een zéér betrouwbare auto! (knock knock)
edit: Totale kosten/km over “mijn” 88.000km tot nu to zijn 28ct/km. Nu 331.000km op de klok.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”