Mijn C3 Pluriel (2007) maakt sinds kort een krakend geluid als ik over bulten rij.
Het blijkt nu dat de schokdempers vooraan niet meer echt vast zitten.
Maw als ik auto met de hand in en uit laat veren (met open motordeksel) dan zie ik de bovenkant van de voorste schokdempers gewoon verschuiven. De linkse zit dan blijkbaar veel meer los dan de rechtse, maar beiden bewegen dus een beetje van links naar rechts.
Daar komt dan ook ineens het krakende geluid van.
Is dit een gekend fenomeen?
Is het gevaarlijk?
Mvg
Bernard
Veerpootlager(s). Zeker laten fixen want het kan je rijgedrag negatief beïnvloeden en daarmee potentieel gevaarlijk. Oh ja, kost je de kop niet en kun je met twee rechterhanden makkelijk zelf doen. Staan tig filmpjes op Youtube mocht je twijfelen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan moet je wel over een set veerspanners beschikken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
...en wellicht meer dan dat, maar Bernard kan vast zelf beoordelen of hij die klus aankan.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Bedankt voor de diagnose, ik denk idd dat dat het probleem is.
Ik heb al een paar filmpjes bekeken maar ik ben nog aan het afwegen of ik zelfs ga doen of niet.
ondanks veerspanners kan het nog raar gaan, op de eerste hulp zag ik ooit iemand zonder wenkbrauw en huid op het voorhoofd omdat de veer uit de spanner schoot….
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Zulks dus:
https://www.tvda.nl/downloads/veringC3.mp4
Heb ik nu ook. Helaas zit eea wel flink vastgeroest. Voorlopig heb ik er maar wat extra rubbermateriaal tussen gepropt tegen het geluid. Wordt dus een leuke klus, hihi…
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Diagnose is totaal verkeerd!! dit kan je enkel zien op de keuring of als je zelf de wagen min of meer uit z’n vering heft met de motorkap open!
De veerpootschotels zijn kapot, de stalen bus is uitgesleten uit de veerpootschotel! Komt niet zo heel vaak voor, maar C3 Pluriel hebben er mijns inziens meer last van dan de gewone C3.
Maar je kunt idd best de veerpootlagers ineens mee vervangen, dan zit je terug goed voor heel lang!
Best ook een merkteken plaatsen met alcoholstift waar de uitstekende pen (onder de motorkap) hoort te zitten vooraleer je begint te demonteren!
torsiestangetjes losmaken, remklauw eraf, best ook rembeugel en remschijf eraf voor het gewicht vooral als je alleen bent… ABS-sensor uithalen of eventueel laten zitten en beter loskoppelen aan de fiche..
spoorstangkogel losmaken van de fusee, bout van fuseekogel eruit (let op, fuseekogel kan heel hard vast zitten in de fusee!!) en aandrijfasmoer lossen; en allerlaatst de moer onder de motorkap.
ziet er zo uit; ik raad jou aan voor origineel citroën te kiezen, hoef je ze nooit meer te vervangen!
zelf doen moet je mee oppassen want is niet zo simpel als het lijkt, vooral als je de aandrijfas aan de linkerkant moet uit de fusee trekken en ook terzelfdertijd de fuseekogel is de kans zeer reëel dat de aandrijfas een beetje meekomt uit de versnellingsbak met directe olielekkage en eventueel een beschadigde oliekeerring met constant lekken als gevolg en nog meer werk…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In het door de moer heen stekende deel van de schokdemperstang zit origineel een zeskant.
Dit eerst goed schoonmaken voordat je er een inbussleutel in steekt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ja, dat is in ieder geval een probleem bij mij: dat gat voor die inbussleutel is verroest en vervormd, daar past geen sleutel meer in. Daar moet ik eens creatief over gaan nadenken.
De overige informatie over die schotel is zeer waardevol, bedankt.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Origineel zit er een zwart kunststof dopje in om te voorkomen dat het vol met bagger komt te staan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ja, dat zit er bij mij ook op, maar dat heeft het er niet van weerhouden flink te gaan roesten…
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
@ Groove: is het eigenlijk écht noodzakelijk die remmenhandel ook te demonteren? En bedankt voor die tip inzake de aandrijfas. Daar ben ik al bekend mee en bedacht op…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb intussen 4 x keer zo’n veerpoot er onder uit gehad, zowel bij de Pluriel als de C2.
Om ‘m te kunnen mannen is het heel wijs om ‘m zo licht mogelijk te maken.
Zelfs 2 x keer de fuseekogel los van de onderste draagarm moeten halen omdat de staart van de kogel niet uit de naaf los wilde komen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Remmenhandel valt vrij goed mee om te demonteren normaal. Remflexibel hoeft niet los, gewoon de remklauw eraf en ergens laten steunen. Rembeugel en remschijf kan je eventueel laten zitten, maar scheelt wel in gewicht en je kunt ook beter aan de ABS-sensor dan; tenzij je hem laat zitten natuurlijk en loskoppelt.