Dag iedereen,
Ik ben, zoals de titel vermerld, ten einde raad. Ik word gek van men C15.
Men C15 is van 2002, met de DW8 motor. Niet het oude model dus!
Situatie: Enkele problemen.. witte rook, startte moeilijk, borrels in expansievat.. Hierna heb ik logischerwijs een nieuwe koppakking gestoken. Riem was 10000km geleden vervangen, dus heb ik laten zitten. (geen idee of waterpomp mee vervangen is geweest. Heb hem nog maar 8000km in m’n bezit..)
Resultaat: Start terug goed, draait goed, geen witte rook. MAAR, nog steeds borrelend expansievat.. direct, met koude motor..
Dus:
Thermostaat? Bij starten motor blijven bovenste en onderste darmen koud, na een tijd wordt bovenste darm warm. Dus ik denk dat thermostaat het nog doet?
Radiator verstopt? Aangezien onderste darm koud blijft.
Lucht in koelsysteem? Heb probleem met een lekkende kachel in de auto, dus dat kan er ook iets mee te maken hebben.
Hoe ontlucht ik deze motor? Ik vind maar 1 ontluchtingsnippel aan de kachel, tegen de cabine.
Iets anders? Waterpomp kapot? Hoe kan ik dit testen? Hij staat wel nat, maar kan goed zijn dat ik naast het expansievat heb gegoten daarnet..
Ook, hoe kan ik de temperatuur in de motor weten? Nergens een metertje in de c15.. Is hier een oplossing voor? Ik heb een metertje+sensor gekocht, maar dan moet ik een gat maken bij de thermostaat en draad tappen neem ik aan?
Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik zit met de handen in het haar, heb deze auto dringend terug nodig..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan goed lucht zijn als je kachel stuk is. Eerst goed ontluchten zou ik zeggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lanbru schreef:Hoe ontlucht ik deze motor? Ik vind maar 1 ontluchtingsnippel aan de kachel, tegen de cabine.
Je vergeet de allerbelangrijkste, die op de radiateur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Voor de zoooooooveelste keer proberen ontluchten. Niets. Water stroomt er beetje per beetje uit, als ik de dop op de radiator (bovenaan?) open zet, stroomt het er uit.
Heel het dashboard opengesmeten, kachel ziet er ook nog goed uit.
Kan het de waterpomp zijn? Heb echt geen zin meer om er nog geld en tijd in te steken..
Aubbbbb geef me wat meer info, wat meer hulp.. !!!!
Ook draaien de ventilators niet, dus heb het gevoel dat ik tijdens het ontluchten de koppakking alweer heb doorgebrand.. Vind nergens een sensor op die motor voor de ventilatoren? Moet die normaal niet op de radiator zitten, waar nu een grote zeskantmoer zit? Zoals op deze foto:
foto radiator
Hoe kunnen de ventilators dan werken?
Misschien nog iets die kan helpen: Als ik blijf gas geven, stroomt het expansievat over. Dus koppakking blijft voor mij verdachte nummer 1, maar onmogelijk want die is net vervangen.. Scheur in blok? In dat geval auto in schroothoop en iets anders, met minder kopzorgen.
Kan je niet met alles helpen maar om te ontluchten de wagen goed hoog zetten vooraan, oprijbruggen bvb. de verwarming binnen op heet zetten en dan pas ontluchten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
de sensor voor de ventilatoren zit niet op de radiator. daar kun je nooit een goede temperatuur-reading doen namelijk voor wat betreft de temp van je blok. de sensor zit veelal op/in het thermostaathuis, dus direct aan de uitgaande zijde van je blok.
als je radiator/expansievat overloopt bij gas geven (lees: waterpomp draait), dan is je thermostaat reeds geopend. bij koude motor circuleert het water IN je blok. pas bij 80+ graden gaat de thermostaat richting radiator volledig open.
ontluchten is heel belangrijk en bij sommige auto’s een draak omdat op het hoogste punt soms geen nippel zit. op het thermostaathuis zit vaak ook een ontluchtingsnippel, evenals richting de kachel (maar die laatste heb je al gevonden).
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Lanbru schreef:Voor de zoooooooveelste keer proberen ontluchten. Niets. Water stroomt er beetje per beetje uit, als ik de dop op de radiator (bovenaan?) open zet, stroomt het er uit.
Nadat je zeker weet dat je goed ontlucht hebt, is de grote vraag is of de lucht uit je motorblok komt, of ergens anders uit je systeem. Met het juiste gereedschap kan je dit meten; een gemiddelde garage heeft dit op de plank liggen. Na goede ontluchting zou ik langs gaan bij een garage voor een diagnose en niet lukraak verder blijven zoeken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik maak altijd het expansievat los en hang hem hoog (zo hoog als mogelijk, beperking zijn vaak de slangen) met een touwtje ergens aan de motorkap vast.
Dan is dit nu het hoogste punt, erg makkelijk.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Bij het ontluchten al eens een paar keer in de slangen geknepen? Als een van de slangen keihard wordt als de motor warm wordt dan zit er lucht in.
De kachel moet vol open staan zodra je bezig gaat. En als de kachel lekt kan daar telkens nieuwe lucht binnen komen, dan blijf je bezig.
De enige andere optie is dat er druk uit de cilinders in het koelsysteem terecht komt. Dat kun je (laten) meten. Je kan het ook ruiken; uitlaatgaslucht uit ‘t koelsysteem ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Sorry Midfriesland, maar een slang met lucht erin wordt niet keihard, integendeel: lucht laat zich samendrukken, vloeistof niet. Het spijt me dat ik je niet kan helpen, Lanbru.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Water zet ook lang niet zo veel uit als lucht. Gas in het systeem = keiharde slangen door de extra drukopbouw.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik kan dat beamen: had een DW10ATED die druk opbouwde in het koelsysteem door een lekke koppakking. Altijd harde slangen. Keertje ontluchten na het bijvullen (af en toe een melding ‘niveau koelvloeistof te laag’) en dan waren die slangen weer soepel. Stukje rijden en weer kneiterhard. Heb ruim een ton kilometers zo gereden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ Midfriesland & 2d:
Ok, jullie winnen. (Dat lucht zich laat samenpersen en vloeistof niet klopt wel, maar ik had natuurlijk rekening moeten houden met druktoename door verhitting.) Ik hoop voor Lanbru dat hij intussen iets meer weet.
Gewoon wegbrengen, ik krijg de indruk dat het niets mag kosten. De C15 is het zeker waard, ik kom in mijn wagen veel dingen tegen, omdat de vorige eigenaars totaal geen onderhoud hebben gepleegd. Of dat er noodoplossingen zijn gepleegd, waardoor ik met de problemen zit. En nog belangrijker dat er straks geen meer rondrijden door dit soort mishandelingen!!