Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Hier ook maar even ideeën peilen.
Mijn Berlingo multispace uit 2010 met de 1.6 120PK benzine verbruikt nu veel olie (denk een halve liter per 1000km, heb het nog niet echt bijgehouden). De hele onderkant van alles bij de motor is nat en mijn oprit is al aardig bevlekt
Het blok heeft zo’n 220.000 gereden.
Toen ik met mijn HY voor de APK moest al even aan mijn garage gevraagd, die vermoed versleten zuigerveren en dat betekent een flink prijzige reparatie.
Mensen hier zo een idee?
Ga binnenkort uiteraard naar de garage, maar ben benieuwd wat de mogelijke problemen kunnen zijn
verbruik of lekken?
gezien de vlekken en natte nderzijde zal het wel lekken zijn, maar dan zie ik de link met versleten zuigerveren niet zo; tenzij de veren zo erg versleten zijn dat de olie uit de carterontluchting geduwd wordt. maar dat lijkt me sterk.
Ik zou de motor eens schoonmaken met een doek en dan naar lekkage kijken.
En zuigerveren zijn snel te testen met een compressietest.
Echter staan de 1,6 motoren ook bekend om hun ruime olieverbruik.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gezien de natte onderkant neig ik naar lekken idd.
En inderdaad goed punt om eens schoon te maken.
Het verbuik was al wel hoog, denk iets van een liter op 5000 a 10000KM, meestal haalde hij het wel tot de eerstvolgende beurt (da’s 10-15k KM bij ons )
1 op 5 a 10.000 is bij deze motoren niet direct zorgelijk, en bij vele andere gerennomeerde merken motoren ook niet .
Succes
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Dat weet ik, dat was het verbruik wat ik gewend was, nu is het een halve liter per 1000KM en is de hele onderkant dus nat.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In jouw Berlingo ligt dus een EP6.
Ken je dit verhaal over de nukken van dit blok?
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Als het olieverbruik in het verleden zo laag was als je omschrijft, heb je naar mijn idee eigenlijk gewoon mazzel.
En wordt het hoge verbruik op dit moment veroorzaakt door lekkage.
Dus eerst goed schoonmaken met Dasty o.i.d. en kijken waar het lekt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
He, gadver, ligt er een halve BMW in het vooronder
Maar jemig, wat een boel mogelijke problemen zeg. Heb ik inderdaad geluk met “slechts” een mogelijke lekkage.
En blijkbaar kan dikkere olie helpen, zit nu 5W30 synthetisch van de Action in (je blijft geen dure olie kopen…).
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Oh foei, nooit meer op geantwoord. Uiteindelijk zijn er zo uit mijn hoofd drie pakkingen vervangen en was er rond het oliefilter een lekje. Sindsdien verbruikt hij weer “normaal” 1 op 5000 ongeveer.
Kwam mijn eigen bericht weer tegen omdat ik op zoek ben naar het bereik van de peilstok, maar kan het nog niet vinden (als in: als hij begint te piepen en de peilstok vrij laag aangeeft, dan gooi ik er een liter in. Lijkt goed te zijn, eens onthouden om na te vragen bij de garage (morgen APK en onderhoud)
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
LEiPiE schreef:omdat ik op zoek ben naar het bereik van de peilstok
Mijn ervaring is dat er ca. 1,2 l verschil zit tussen MIN en MAX.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986