Hele uiteenzetting geworden, ben benieuwd of het probleem van Robbert nu is opgelost (en hoe).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Nee mijn probleem is nog niet opgelost, ze staat nog zielig voor de deur maar er gloort hoop.
Ik was bezig om de dakrand van mijn 23-er helemaal te vervangen. Dus tsja ff geen vervoer.
Gelukkig mocht ik poolen met mijn echtgenote.
Inmiddels is de 23 in een noodgang afgebouwd (had er graag nog wat meer tijd in willen steken maar dat komt later wel). Dus morgen weer DS rijden. Ergens in de loop van de week de 21 afslepen naar de loods en een andere achteras monteren. Zag dat ik ook nog een nieuw schelpje erop moest zetten dus ..... je blijft aan de gang. Ik weet nu dat aan de hand van de foto’s en antwoorden er achterassen zijn zonder gat achter de kogelhouder met en zonder losse cup, Dat de wisseling naar een losse cup in het bouwjaar 66/modeljaar 67 heeft plaatsgevonden en dat in 68/69 de gaten achterin zijn gekomen als onderdeel van de leercurve bij Citroen. Correct? dank iig voor het meedenken
Beste Robbert,
Wat mankeert er aan die kogelhouder waardoor je een hele achteras gaat vervangen?
Nieuwe kogel niet voldoende?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
@Brun, even begin van dit topic lezen.
@Robbert, ok, succes en goed dat je iig weer een DS rijdend hebt!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@Brun, even begin van dit topic lezen.
“Ook ik ben de klos met een afgebroken borgveer die niet los te krijgen is”
Gebroken borgveer als reden om de kogelhouder
en uiteindelijk de hele achteras vervangen?
Oké......
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Beste Brun,
Het probleem was dat de arm uit de kogelkom is geschoten als gevolg van een geplofte veerbol (ja dat weet ik inmiddels) en daarbij de helft van de rand van de kogelkom heeft meegenomen. Het vervangen van de kogelkom waar ik dacht mee te maken te hebben bleek uiteindelijk niet mogelijk omdat ik een vaste kogelkom heb. Iets wat pas na 1967 is gewijzigd door een type achteras met vervangbare kogelkommen. Aangezien je met gietijzer hebt te maken is het geen optie om bv een nieuwe rand van de kogelkom erop te lassen. Dus zit er helaas niets anders op dan een andere achteras. Helder?
Duidelijk,
Dank je wel!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Ook bij mij zit de borgveer muurvast. Aan beide zijden is met pogingen om deze veer eruit te krijgen hij afgebroken. Drijvers sla ik krom. Kruipolie geen effect. Uitboren werkt niet omdat de boor naast de veer in het huis zoekt. Ik denk dat overblijft: de arm demonteren en gloeiend heet stoken. En dan eruit tikken of eventueel onder de pers.
Is er nog een tip om zonder de draagarm te demonteren de restant van de borgveer eruit te krijgen?
Bij mij is aan één kant hetzelfde gebeurd, ik heb wel een diepte van ongeveer 3mm.
Volgens mij heeft dat ding alleen functie om in een extreem geval ervoor te zorgen dat de stang in lijn blijft met de draagarm.
En dan denk ik aan een verdwenen aanslagrubber én hoesje bij de kogel en dan zo’n bult in de weg dat de as maximaal in- en uitveert.
Ik heb een goed buigbaar stuk ijzer genomen (lees spijker) en die zodanig verbogen dat hij stevig in de veerstang zit en met het andere eind in het 3mm diepe gaatje haakt.
Ik leef nog na al die jaren…
Als je originele borgveer doorgeroest is functioneert hij ook niet meer…
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Las er een 60cm duims plat oid en draai in 1ruk de pen af dan tik je de restanten eruit en kun je een nw kogelkop monteren
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jeroen Fokke schreef:Ook bij mij zit de borgveer muurvast. Aan beide zijden is met pogingen om deze veer eruit te krijgen hij afgebroken. Drijvers sla ik krom. Kruipolie geen effect. Uitboren werkt niet omdat de boor naast de veer in het huis zoekt. Ik denk dat overblijft: de arm demonteren en gloeiend heet stoken. En dan eruit tikken of eventueel onder de pers.
Is er nog een tip om zonder de draagarm te demonteren de restant van de borgveer eruit te krijgen?
In het nieuwe type draagarm zit een gat waardoor je de kogelkom uit de draagarm kan rammen. Het veerstangetje breekt dan af. vaak ontstaat er daardoor ruimte om de restanten eruit te tikken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een oud type draagarm, ID uit 1965, zonder gat aan de achterzijde.
Daarnaast heb ik geen mogelijkheid om iets op de veer te lassen. Ook de truc met de spijker zal niet lukken omdat de veer aan beide zijden in het vlak is afgebroken.
Ik had natuurlijk eerder een plaatje op het toen nog uitstekende deel van de veer kunnen lassen. Ja als je alles van te voren .....
Dus toch maar de draagarm demonteren lijkt mij.
Ik weet inmiddels dat dat met een krikje kan. Aan de binnenzijde de grote moer los en buiten drie bouten. Is er nog een voorzorg te treffen zodat ik de lagers niet beschadig?
Bedankt voor al jullie adviezen.
ik denk dat bedoeld werd om eem stevig stuk ijzer haaks op de kom te lassen die kom dan met een fikse ruk uit de draagarm te breken. de 2 stukje veer kun je dan wegtikken.
Pneumatische bijtel op de rand van de kogel houder zetten en hem er zo uit “rammelen”
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oud type. Kogelhouder kan niet uit de arm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>