Beste forumleden,
De laatste tijd stottert mijn auto (C4 2008 1.6 VTI) bij het optrekken tussen de 2 en 3 duizend toeren.
De auto houdt snel achter elkaar kort in (schokkerig) en rijdt dan weer normaal.
Bij lagere versnellingen 1/2 is het erger dan is zijn 3/4/5.
Ook bij een constante snelheid merk is soms dat de auto niet helemaal soepel loopt.
Begin dit jaar heeft de auto een grote beurt gehad en is de distributieketting vervangen.
Momenteel op de teller 160.000 KM
Bij een vakgarage geweest welke mij vertelde dat de mogelijke oorzaak een verkoolde inlaat is.
De monteur gaf aan dat dit chemisch kan gebeuren maar hier wel wat negatieve kanten aan zitten en dat het lang niet zo goed reinigt als de motor gedeeltelijk uit elkaar halen en dan de inlaat grondig reinigen met een apparaat. geschatte kosten: +/- 750 euro.
Nu heb ik zelf al een klein beetje op internet gezocht en kwam uit bij walnoot stralen (soort zandstralen maar dan met walnoot korrels).
Nu is mijn eerste vraag of mensen dit probleem herkennen als een vervuilde inlaat.
Dan mijn 2e en eigenlijk belangrijkste vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met walnoot stralen, waar heb je dit laten doen en wat waren de kosten en ervaring.
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Groet, Mike
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Van “walnoot stralen” heb ik nog niet van gehoord of gelezen (ga dat wel even doen) wel van carbon-cleaning, weet niet of je daar al iets over heb gelezen?, dit kost rond de 75,- en de reacties die ik daar over lees zijn erg positief.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Onder andere hier:
https://www.digicar.nl/blog/inlaat-stralen-walnut-blasting/
Hmmm… Ik hoor via via dat mijn 1.6 VTI een indirect ingespoten benzinemotor heeft?
En o pdeze site staat aangegeven dat verkoling bij deze motoren minimaal is door de injectiemethode aangezien dit zelfreinigend werkt.
Weet iemand daar meer over?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je een 1.6 VTi hebt en geen 1.6 THP acht ik de kans op een verkoolde inlaattraject niet zo heel groot.
De VTi is namelijk een indirect ingespoten motor, met het voordeel dat het inlaattraject schoner blijft in tegenstelling tot de direct ingespoten THP met turbo.
Voor meer informatie over de VTi, zie https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Je kan er altijd even met een endoscoop in laten kijken.
Dan weet je zeker meer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986