Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Geen E10 rommel in mijn tank .... ook niet in Be Fr of waar dan ook
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Ik ben het nieuwe E10 stickertje nog niet tegen gekomen, overal zit een E5 stickertje op de pomp. Zowel bij de wittepomp, als bij een BP of Shell.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
En dan weet je nog niets want op de 0% ethanol 102 competition zit ook een E5 sticker .... , E0 bestaat helaas niet.
E5 geeft enkel aan maximaal 5% ethanol
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Zelf rij ik al ruim een jaar E10, ik kom regelmatig in België en tank daar dan ook, en merk eigenlijk geen verschil: niet in rij-eigenschappen en ook niet in verbruik (gemiddeld nog steeds 1 op 14,5)
Volgens Citroën kan ik er ook gewoon op rijden, mijn Xantia is immers van mei 2001, dus ruim na 1 jan 2000.
De reden dat ik het vroeg is dat de garage laatst zei dat het beter is om dat spul niet te tanken.
Maar goed, de meningen zijn dus verdeeld…
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Je merkt het pas als je leidingen zijn “weggevreten” ...
Dat een Xantia er misschien op papier tegen kan is leuk, maar het is en blijft een oude auto met bijbehorende “oude leidingen”.
Ik ga dat niet voor een paar cent verschil uitproberen, bovendien als de auto soms wat langer stilstaat is die E10 meuk ook niet best.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Menno schreef:En dan weet je nog niets want op de 0% ethanol 102 competition zit ook een E5 sticker .... , E0 bestaat helaas niet.
E5 geeft enkel aan maximaal 5% ethanol
Bedoel je nu dat de sticker E0 niet bestaat of dat er geen benzine bestaat met 0% bio-ethanol?
E5 geeft idd. aan dat er maximaal 5% bio-ethanol in mag zitten. Dus 0% kan ook. Zo zit in Aral Ultimate 102 geen bio-ethanol.
Heb zo het idee dat Competition 102 van Aral afkomstig is. Denk niet dat een kleine speler op de markt als Salland olie zelf een brandstof door ontwikkeld. Of het is als basis een Euro95 waar ze een octaan verbeteraar ingooien.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
E0 sticker bestaat niet.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Volgens mij vallen de bijzondere brandstoffen als V-power/ Ultimaite / Competition 102 van Aral buiten de voorschriften van bio-Ethanol. Als ik moet tanken, dan de brandstof met zo min mogelijk Ethanol
http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf alle citroëns vanaf 2000 geschikt voor E10
Maar hoezo krachtverlies? Met de Saab kan ik op E85 rijden, dan heeft hij 30 pk meer, zijn gewoon de fabriekswaarde die in de handleiding staan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
TRSarno schreef:Volgens mij vallen de bijzondere brandstoffen als V-power/ Ultimaite / Competition 102 van Aral buiten de voorschriften van bio-Ethanol. Als ik moet tanken, dan de brandstof met zo min mogelijk Ethanol
De benzines die je noemt vallen gewoon onder de categorie ‘E5’ en mogen dus tot 5% bio-ethanol bevatten. Het klopt dat er van bijmenging geen sprake was en is. Inmiddels wordt dat ook benadrukt in de marketing zodat de consument met argwaan ook vooral het duurdere product gaat tanken.
paso schreef:http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf alle citroëns vanaf 2000 geschikt voor E10
Maar hoezo krachtverlies? Met de Saab kan ik op E85 rijden, dan heeft hij 30 pk meer, zijn gewoon de fabriekswaarde die in de handleiding staan.
E85 is een iets ander verhaal dan E10, de klopvastheid (octaangetal) is veel hoger en de ethanol neemt veel meer warmte op bij verdamping. Je Saab kan dus meer inspuiten en later ontsteken op E85, en daar komt dat vermogen vandaan. Hij zuipt ook meer op E85 trouwens.
Een normale auto doet niets met inspuiting en ontsteking en het klopt dat het verbruik bij E10 marginaal hoger is dan bij E5.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Duidelijk.
Weer wat geleerd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
FastFred schreef:Ik ben het nieuwe E10 stickertje nog niet tegen gekomen, overal zit een E5 stickertje op de pomp. Zowel bij de wittepomp, als bij een BP of Shell.
Vandaag nog langs een Argos-pomp gereden waar ze E10 verkopen onder de naam ‘Blue One 95’.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!