Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Vandaag voor de zekerheid mijn distri maar eens even gecontroleerd bij bijna 50k. Ziet er gelukkig nog strak uit zonder rafels en haarscheurtjes. Hoewel er maar 2 vierkante centimeter te zien is door de opening van de vuldop. Ik heb een riem die aan de bovenkant glad is en niet geribbeld met reliëf. Ik heb dacht ik ergens gelezen dat de riem met de gladde bovenkant de verbeterde riem is en die met relief (soort schubben) de oude variant is. Weet iemand dat?
Ik tank trouwens euro 95 E5 vlak over de grens, ik durf de Euro 95 E10 toch niet erg goed aan. Ik heb nu eens Euro 98 E5 (dus geen Vpower of zo) getankt. Maar ik denk dat dat echt overbodig is eigenlijk. Het lijkt wel na een halve tank of de motor iets minder roffelt bij acceleren. Maar ik weet vanuit mijn vak maar al te goed dat je dat graag wilt horen als je iets meer betaalt. De naam: Het Placebo effect
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Hier een DS3 met 1.2 VTi 82pk (zonder turbo dus) gekocht uit 2013. Bij aankoop uiteraard de distributieriem gecheckt. Die lijkt origineel (diagonaal wafelpatroon) en ziet er nog goed uit. Vreemd dat het per auto lijkt te verschillen wat de staat van de riem is.
Ik ga hem in ieder geval scherp in de gaten houden. Hij zit nog lang niet aan 175.000/10 jaar, maar desnoods gaat hij preventief vervangen worden. Hoe duur kan dat zijn?
175.000/10 jaar dit klopt niet meer, is nu 100.000/6 jaar geworden voor mijn Citroën C4 uit 2014 met Pure Tech 130 motor.
ze hebben een terugroepactiebrief naar me gestuurd met het aanpassen van me rembekrachtiging. en als advies om me riem na te laten kijken, maar aangezien de wagen nu 6 jaar oud is zal het wel ongunstig uitvallen,
vind het raar dat ze zomaar 75.000/4jaar ervan af kunnen halen zonder enige coulance (volgens de garage.
Heb Citroen Nederland gebeld en die zeggen dat er wel misschien naar gekken kan worden kwa betaling.
we zullen zien.
Referentiecode producent HFC
Meldende producent/distributeur Groupe PSA Nederland
Referentiecode RDW MGP200506
Publicatiedatum RDW 12-11-2020
Merk/Type - CITROEN BERLINGO
- CITROEN C3
- CITROEN C3 PICASSO
- CITROEN C4
- CITROEN C4 CACTUS
- CITROEN C4 PICASSO
- DS DS3
- DS DS4
Categorie defect Motorrijtuigen - motor inclusief brandstof-, smeer- en koelsysteem
Omschrijving defect De distributieriem kan na verloop van tijd mogelijk scheuren.
Materiële gevolgen In het ergste geval kan dit leiden tot mogelijke schade aan de vacuümpomp. Een beschadigde vacuümpomp kan leiden tot een vermindering of verlies van remondersteuning.
Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De werkzaamheden bestaan uit het controleren van de distributieriem, de oliepomp en het updaten van software.
Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief
Meer informatie op internet http://www.citroen.nl
Meer informatie via telefoonnummer 0800-2487636
Opmerkingen RDW Geen.
Mijn C4 valt ook onder deze terugroepactie. Weet iemand wat die nieuwe software anders doet dan de huidige?
Bij mijn C4 is de distributieriem 2 jaar geleden vervangen nadat ik stil was komen te staan doordat een filter verstopt was geraakt door afschilferingen van de distributieriem. Daarbij is een ander type distributieriem gemonteerd dan de oorspronkelijke. Speelt dat probleem ook bij het nieuwe type riem?
Goedenavond,
Wij rijden nu een jaar in een DS3 1.2 VTI 2013 (Puretech). Overigens met heel veel plezier!
Inmiddels 117000 km op de teller.
Vorige week heb ik uit voorzorg/preventief de distributieriem laten vervangen. Dit was puur op gevoel!
Uiteindelijk bleek mijn gevoel goed te zijn. Allemaal kleine scheurtjes, vooral aan de binnenkant!
In het boekje staat 175000 km/10 jaar. Dit had de distributieriem hoogstwaarschijnlijk niet volgehouden.
Zo blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd.
Vertrouw dus niet teveel op wat het onderhoudsboekje aangeeft.
Mvrgr.
Rob
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Hier ook voortijdig. We kregen ineens een oliedruk storing. Met 114.000 km toch maar de riem laten vervangen. De garage zag er niets bijzonders aan. Ik zag wel 2 vezeltjes los zitten aan de riem (vreemd dat de garage dat niet zag).
En omdat hij iets ouder dan 7 jaar is dus geen coulance.
Goedemiddag allen!
Nou ben bij de Dealer geweest en het volgende is eruitgekomen.
De updates zijn uitgevoerd en er is gekeken naar me distributieriem.
Geconstateerd is dat hij prima in orde is maar omdat ze van 10 jaar naar 6 jaar zijn gegaan moet ik hem toch laten vervangen.
Kosten 850 euro.
Alleen de riem moet vervangen worden en niet de spanrol die kan bij de 2e x als de riem vervangen wordt, Over 6 jaar dus weer.
De waterpomp hoeft niet vervangen te worden omdat die niet door de distributie riem wordt aangedreven. Dus daar kunnen ze makkelijk bij.
Gevraag naar enige coulance omdat we van 10 naar 6 jaar zijn gegaan, antwoord nee.
Gebeld naar Citroen Nederland kwam uit dat ze er wel een zaak van gaan maken hen hopen dat ze goedkeuring krijgen toch een vergoeding te krijgen van Citroën Frankrijk.
Wie heeft er onlangs nog zijn distributie riem laten vervangen en wat was die kwijt en waar was dat ! Misschien dat het toch iets goedkoper kan en ook betrouwbaar.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ah, dan ga ik ook even met Citroen Nederland bellen!
Ik was ook zo’n 850 euro kwijt bij een officiele dealer (uurtarief: 80 euro). Voor alleen de riem dus! Ze moeten namelijk ook de carterpan er onderuit slopen, omdat ze de oliezeeg visueel willen inspecteren op verstopping.
Dus standaart nemen ze de carter ook mee.
Vandaar 850 euro.
Normale garage vraagd 550 voor distributieriem vervangen.
Als het ook bij een andere garage ook gedaan moet worden (trekken carterpan) dan zal het ook wel duurder worden.
Als de riem netjes is dan hoeven ze toch niet te kijken op vijsels.
Mvg.
Swoopp
https://www.nefkens.nl/nieuws/kwaliteitsverbeteringsactie/
Mmm, is er nu toch een terugroepactie? Heb voor mijn DS3 nog niets ontvangen…
Heeft iemand anders wellicht al wel een brief van Citroën of DS ontvangen?
https://www.autointernationaal.nl/2021/01/puretech-drama-psa-moet-220-000-autos-terugroepen/
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een slecht (waarschijnlijk automatisch) vertaald artikel zonder verder vermelding van bronnen of herkomst, daar kunnen we helemaal niks mee natuurlijk.
Daarbij betreft het stuk alleen de franse markt. In nederland werd de riem al bij elk dealeronderhoud gecontroleerd, en bij afwijkingen onder coulance vervangen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dan maar de informatie die er wel in staat:
1.2 Puretech motoren hebben een recall:
Het gaat over motoren tot en met April 2017 gebouwd.
Het gaat alleen over de Turbo Motoren, de 110 en 130 PK versies. Niet de 82 pk ongeblazen.
In Europa gaat het over 370.000 Peugeots en 160.000 Citroens. volgens een Duitse site. De eerste recall was in Duitsland in November 2020.
Als je meer wilt weten: In de EU staat dit genoteerd in “Rapex” onder nummer A12/01505/20 voor Citroen. Citroen Benelux is verplicht dit ook uit te voeren.
Volg deze link maar: https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=viewProduct&reference=A12/01505/20&lng=en
Jammer dat ik geen pdf kan bijvoegen, had een jpg gemaakt van 570x780 maar die vindt het systeem ook te groot.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Als je op de site van de rdw het kenteken invoert, kun je gelijk zien of de terugroepactie voor jou auto is.