Ik wil mijn gsa verplaatsen op een platte aanhanger met oprij platen en lier.
Nu staat deze gsa al een aantal jaren stil… ik zou deze zonder te starten op een andere plaats willen zetten.
Probeer ik de auto het best toch te starten om zo de vering omhoog te krijgen, en waar moet ik op letten als de auto al geruime tijd stil staat. Ze heeft altijd droog en binnen gestaan in een grote droge niet verwarmde ruimte.
Mijn aanhanger is een grote met een platte bodem, ik kan deze met het neuswiel volledig naar boven draaien zodat de laatvloer vrijwel in de zelfde hoek staat als de oprij platen.
Heeft er iemand tips:
Vering omhoog krijgen zonder te starten?
Voorzorgen voor het starten, benzine in de tank vervangen, carburateur uitspoelen, of leidingen?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Het is moeilijk vanaf hier in te schatten hoe de boel eraan toe is. De motoren hebben niet de naam “vast” te gaan zitten bij lange stilstand, dus de zuigers zitten waarschijnlijk wel los, kun je proberen met de slinger. Als de distributieriemen er nog fatsoenlijk uitzien zou je kunnen proberen te starten. De tank zou ik even lekker laten voor wat ‘ie is. Sluit onder de kap, voor de brandstofpomp, een slangetje met zo’n pompballetje (zoals bij een buitenboordmotor) aan en hang het andere uiteinde in een kannetje verse benzine. Volle accu erop, starten tot er oliedruk is (evt. zonder de bougies erin) en dan met het pompballetje de vlotterkamer volpompen. Dan voor het echie proberen te starten, de mechanische brandstofpomp neemt het dan over, als ‘ie het nog doet.
Bij geen resultaat ontsteking nakijken enzovoort.
Als je niet wil starten kun je de auto met de banden op plankjes duwen totdat je er een krik onder krijgt. Als je een trekhaak hebt hoeft dat alleen aan de voorkant. Daarna de wielen verwijderen en blokken hout tussen de eindstoppen en rubber blokken van de draagarmen stoppen. Wielen weer monteren en je hebt een auto op rijhoogte die je de kar wel opkrijgt.
oh, en welkom hier!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Als je de auto wilt starten kun je doen zoals Migs aangeeft. Alleen grote kans dat hij toch niet aan de praat te krijgen is. Als je verkeerd start worden de bougies nat o.i.d, of puntjes van onsteking geoxideerd (bij puntenontsteking) bijv. Als de hoek tussen rijplaten en plateau niet te groot is door te doen zoals je zegt dan kun je de auto waarschijnlijk zo op de ambulance lieren. Ik heb dat meerdere keren zo gedaan.
Wel de haak van de kabel achter de rand van het subframe haken en even uitkijken dat de stabilisator niet klem komt te zitten en zeker ook niet achter de stablisatorstang haken.
Als wilt opkrikken dan op plankjes duwen zoals Migs zegt en opkrikken onder het subframe (plankje ertussen). Achter kun je de achterste rand van het subframe gebruiken tussen tank en einddemper of je gebruikt de trekhaak.
Succes en hou ons op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb meerdere malen grote HP-geveerde Citroëns, zoals DS en CX, in drukloze toestand op een auto-ambulance gelierd, zelfs de Breaks met langere wielbasis.
Ik zette de ambulance dan wel los van de trekhaak en op zijn eigen rem.
Door het gewicht van de neus van de auto gaat de ambulance op z’n kont staan en wordt de hoek tussen de oprijplaten en de ambulance zelf kleiner, waardoor de auto zonder bodemcontact de ambulance oprijdt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Whoow, wat een snelle fijne en handige reacties, bedankt allemaal!
Ik ga morgen de krik, en assteunen er onder zetten.
Zou ik de veerarmen kunnen blokkeren met een houten blok zonder de wielen er af te halen?
Het starten ga ik voorlopig proberen uit te stellen tot een later moment.
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn ervaring is dat een GS die rijdend is weggezet gewoon start als je er benzine in doet en een frisse accu…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Jacioo schreef:Zou ik de veerarmen kunnen blokkeren met een houten blok zonder de wielen er af te halen?
Aan de voorkant wel, daar kun je bij vanuit de motorruimte, achter is onbegonnen werk, daar moeten de wielen echt af.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
MiGS schreef:...voorkant wel, daar kun je bij vanuit de motorruimte…
waaraan ik nu begin te twijfelen, volgens mij zit het spatbord er toch tussen, moet vanaf de wielzijde
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
De procedure van Migs is wel een goeie, wat ik zelf zou doen is de bovenste klepdeksels eraf, met een oliespuitje de nokken lekker vol olieën, deksels er weer op.
Bougies eruit, even laten ronddraaien tot goede oliedruk opgebouwd is zoals Migs zegt.
Bougies terug, benzine aansluiten zoals Migs voorstelt, starten met iets van Valvoline motorstart.
Veel gemakkelijke om het ding de trailer op te krijgen en je weet meteen hoeveel veerbollen je moet bestellen
Je zou nog bijna zeggen…. Neem een andere hydr Citroen mee, en sluit een lang stuk hydrauliekleiding aan op de drukregelaar, en gebruik de pomp van de andere auto. Let dan wel op het olieniveau van de werkende auto. Zo heb je hem zó omhoog zonder enige schade aan de GSA motor die lang niet gelopen heeft.
Weet van een CX en ik meen ook de DS, dat het mogelijk is om de hydraulique pomp met een (accu) boormachine te laten draaien.Snaar van de pomp loshalen en daarna via de boormachine de snaar de pomp laten aandrijven,als het goed is maakt de draairichting niet uit, pomp werkt in beide richtingen. Of dit bij een GS ook mogelijk is weet ik niet maar lijkt mij wel als de pomp van boven af te benaderen is.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat kan bij een GS/GSA niet, die heeft namelijk een 1-plunjer-pomp, die direct door de krukas wordt aangedreven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat is duidelijk, was misschien ook wat te simpel geweest en al eerder naar voren gebracht als oplossing, weer wat geleerd in ieder geval.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
wat wel heel goed werkt is om de auto op te krikken, veerbollen te verwjderen en een stukje bezemstaal in de cilinder te plaatsen.
Als je daarna de bollen terugplaatst blijft de auto op hoogte. je hoeft dan niets met de motor te doen. Voordeel is dat je dan de auto op de hoogste stand kunt insteelen en er veilig onder kunt klussen
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je de bollen wilt hergebruiken, zou ik de bezemsteel-truc niet doen.
Dit vanwege het feit dat er mogelijk houtdeeltjes in de kleine kanaaltjes van de ingebouwde schokdemper van de veerbol kunnen komen.
Er zijn wel een soort mechanische hoogtestellers te koop die in de plaats van de veerbol komen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Er zijn wel een soort mechanische hoogtestellers te koop die in de plaats van de veerbol komen.
Deze bedoel ik.
https://citrotech.nl/shop/product/mechanische-hoogteverstellers-2x-dssm/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986