Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Vandaag de versnellingsbak afgemonteerd.
papierenpakking aangebracht. Contactvlakken ingesmeerd met motorolie.
Voordat je de remankerplaten aanbrengt, het beugeltje wat de handremkabel geleid vastzetten en de handremkabel doorvoeren.
ook moest ik de exenters weer gangbaarmaken. WD40 en langzaam heen en weer wrikken tot het weer draait.
IMG_20190321_150452 by m blom, on Flickr
IMG_20190321_151129 by m blom, on Flickr
IMG_20190321_165802 by m blom, on Flickr
Remschoenen waren nog goed. wel heb ik de remcilinders vervangen.
Plaatsgebrek is iets waar menig hobbyist mee kamp, het maakt ons wel meesters in creativiteit..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
De koets staat op mijn karretje.
Er is genoeg ruimte over om aan het chassis te werken.
IMG_20190321_115824 by m blom, on Flickr
Om het AMI 8 chassis wat ik heb liggen passend te maken voor de AKS400 moet ik een aantal onderdelen overzettten.
Het dwarsbalkje achteraan, de twee ‘verhogingen in het chassis, de vier bevestigingsplaten voor de koets en de oren links en rechts naast de motorruimte.
IMG_20190321_112339 by m blom, on Flickr
IMG_20190321_112349 by m blom, on Flickr
IMG_20190321_112356 by m blom, on Flickr
die ga ik zo netjes mogelijk loshalen. Hopelijk is eea niet te rot.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
paso schreef:Plaatsgebrek is iets waar menig hobbyist mee kamp, het maakt ons wel meesters in creativiteit..
Ik heb een best grote garagebox, maar te klein natuurlijk voor alles wat ik erin zou willen zetten.
Gelukkig is hij vrij hoog en kan er gestapeld worden.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Vandaag na lange tijd weer verder gegaan met de besteleend. Het huidige chassis wordt vervangen door een AMI 8 chassis. Om daar een echt AKS400 chassis van te makne zet ik de kenmerkende delen over van het oude naar het nieuwe.
Losmaken dus.
Het subframe (?) losmaken.
IMG_20190608_104148 by m blom, on Flickr
eerst schoonborstelen met een komborstel op de haakse slijper. Puntlassen uitfresen met de puntlasfrees.
IMG_20190608_111941 by m blom, on Flickr
IMG_20190608_111951 by m blom, on Flickr
Zowaar nog in redelijke staat, aan één kant maar opgevreten door roest.
Het subframe zit behalve op het chassis ook gepuntlast op een extra rand. Deze ga ik niet loshalen, maar namaken uit nieuwe plaat. Redelijk eenvoudig denk ik en in betere staat.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Hoi Marco, hoe gaat het met de AK?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Leuk dat je het vraagt.
Ik ben deze week, na de zomerstop weer begonnen.
Het ‘nieuwe’ chassis, een heel mooi AMI 8 chassis aan het schoonmaken. Krabben, schuren, ontvetten etc.
Restaureren is 80% schoonmaken.
Maar het opbouwen is begonnen.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Leuk om dit topic te lezen. Komt dus vaker voor. Ik heb sinds kort een ribbelkap/azu op een ami8 chassis uit 1976. het chassisnummer was net door de rdw opnieuw ingeslagen. Blijf dit topic volgen -:) veel succes!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nog vorderingen?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Tijd voor foto’s
.
Binnenkort in dit theater
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Na de zomer heb ik het werk weer opgepakt. Hier nog een foto van het chassis voordat alle delen eraf gepeuterd zijn die nodig zijn om van een AMI 8 chassis een AK400 chassis te maken.
Diepgaand verrot, hier en daar kijk je er dwars doorheen en gevuld met heel veel losse roest.
IMG-20190403-WA0010 by m blom, on Flickr
Het ‘nieuwe’ chassis is een keihard chassis uit 78. Het benaderd het originele zo dicht mogelijk.
Schoonmaken is natuurlijk de eerste klus. Daar gaan heel wat uurtjes inzitten. Alle oude tectyl, olie en vuil eraf steken en borstelen en nabehandelen met spritritus, remmenreiniger en doeken.
Geen verrassingen.
IMG-20191015-WA0006 by m blom, on Flickr
IMG-20191010-WA0002 by m blom, on Flickr
Aan de voorkant zitten aan weerszijden een soort vleugels (?) . Bij een AMI hoekig, bij een eend anders.
IMG-20191015-WA0002 by m blom, on Flickr
IMG-20191015-WA0004 by m blom, on Flickr
inlassen van de geredde delen
IMG-20191029-WA0003 by m blom, on Flickr
20191029_121732 by m blom, on Flickr
20191104_103526 by m blom, on Flickr
IMG-20191105-WA0006 by m blom, on Flickr
IMG-20191105-WA0004 by m blom, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
voorkant van het chassis bewaard voor alle maten.
20191002_095715 by m blom, on Flickr
Het vastlassen van de handrembeugel was nog een hele klus.
In het AMI chassis zaten wel de doorvoergaten voor de kabels.
Uit het oude chassis de doorvoerbuisjes en de handel gehaald.
Gestraald en in de primer gezet.
IMG-20191031-WA0010 by m blom, on Flickr
IMG-20191112-WA0005 by m blom, on Flickr
Nog even de lassen in de zinkspay zetten.
IMG-20191112-WA0016 by m blom, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
en af en toe krijg je gewoon iets leuks.
20191014_162949 by m blom, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
In de RX5
20191115_114958 by m blom, on Flickr
RX10 afgewerkt
20191118_101953 by m blom, on Flickr
IMG-20191117-WA0001 by m blom, on Flickr
Het was de eerste keer voor mij om met RX te werken, werkt geweldig en ziet er mooi uit.
Ik moet tzt de holle ruimtes nog volspuiten met RX7
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
hier sta ik stoer een draagarm te stralen. De enige. Niet omdat de rest niet nodig was maar omdat een vriend de rest heeft gedaan. Goud waard, zo een sleutelmaat.
Op zijn werk hebben ze een mooie grote straalkast.
IMG-20191105-WA0012 by m blom, on Flickr
Ik bracht de spullen naar zijn huis, hij na ze mee straalde onderdelen, spuit ze in de primer en naam ze weer mee.
IMG-20191030-WA0001 by m blom, on Flickr
IMG-20191030-WA0003 by m blom, on Flickr
Voor. In vet vuil en ja hoor eronder ook roest.
IMG-20191105-WA0013 by m blom, on Flickr
Ontvet
IMG-20191105-WA0010 by m blom, on Flickr
Stralen
IMG-20191105-WA0011 by m blom, on Flickr
Klaar, volkomen schoon staal. Klaar voor de primer
20191105_181831 by m blom, on Flickr