Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011
- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Zojuist mijn eerste rit gemaakt op de Autobahn met mijn 3.0 V6 24V. Na circa 10 minuten tussen 180-200 km/u stijgt de olietemperatuur bijna het rood in. Zo’n 140 graden dus. Zakt weer netjes terug bij lagere snelheid. Toch vind ik het vreemd, zeker gezien de buitentemperatuur van 5 graden. Duidt dit op een slecht werkende oliekoeler? Auto is qua onderhoud helemaal up to date, heeft net beurt gehad. Dank voor jullie reacties.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
marcovandernoordaa schreef:Duidt dit op een slecht werkende oliekoeler?
Die heeft ie niet. Hij heeft een warmtewisselaar die warmte afgeeft aan het koelsysteem en omgekeerd. Overigens deed mijn xm met de ES9 V6 24v hetzelfde. Hij liep echter nooit écht het rood in, ook niet als ik een half uur 230 km/h reed. Heet werd het wel, te heet niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn ES9J4 (24V) blijft bij NL-snelheden rond de 100 hangen, bij D-snelheden gaat hij naar 110-120 maar nooit hoger. En die keer op CPZ ging hij naar 130-135 maar dat telt eigenlijk niet.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011
- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Warmtewisselaar dus, helder. Het zit me toch niet helemaal lekker. Zal ook eens bij de club navragen.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De automaat versie heeft inderdaad een warmtewisselaar op de bak. Die wil wel dicht gaan zitten door de verouderende olie en slijtage van de koppelomvormer en de platen in de bak. Kun je spoelen, maar is wel wat werk. Het is overigens wel normaal dat de temp oploopt met stevig doorrijden
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De handbak dus niet? Want Adri heeft die motor wel met handbak. Al zou je eerder verwachten dat de olie bij hem dan juist warmer wordt…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Waarom?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gaat het niet om 2 verschillende koelers?
Waterman heeft het over de warmtewisselaar waarmee de motorolie door de koelvloeistof wordt gekoeld.
Furriegurrie echter over de warmtewisselaar waarmee de bakolie wordt gekoeld.
Ik maak uit het verhaal op dat de motorolie heet wordt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, volgens mij gaat het om de motorolietemperatuur. En ik zie niet in waarom die anders zou zijn bij een handgeschakelde bak.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O, ik las het alsof de warmtewisselaar voor de motorolie op de versnellingsbak zat of zo. Dus dacht ik dat een handbak die dan zou missen. Vond het al een bizarre keuze om die warmtewisselaar daar neer te zetten…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Handbak? Zal ff zoeken maar heeft geen warmte wisselaar meen ik.
En koelvloestof wel keurig op temperatuur?
Wel weer paar jaar terug. Ben met zelfde v6 xm auto automaat vanuit midden frankrijk naar nl gereden zo rond180.
Gaf geen krimp. (Had je nog niet zoveel flits kasten)
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik verdenk de warmtewisselaar, en dan met name de “waterkant” waar gemakkelijk kalkaanslag in komen, maar kijk ook eens naar de olie: In de latere versies ( ES9J4 en ES9A) wordt zelfs 5W30 gedaan. Dikkere olie koelt slechter.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011
- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Het is inderdaad een automaat. Maar wel een recent gereviseerde, dus de bakolie lijkt me dan oké. Of ze de warmtewisselaar toen vervangen hebben, vraag ik me af.
Marco: Ik denk dat we je op het verkeerde been gezet hebben, Ik heb even de onderdelenboeken geraadpleegd:
- Een ES9J met een HP20 heeft WEL een warmtewisselaar op de automaat/bak maar heeft geen warmtewisselaar voor de motorolie.
Dat wil zeggen dat als je in Duitsland langdurig hard rijdt je olietemperatuur ruim boven de watertemperatuur kan uitkomen: Richting 140-150 graden en dat is technisch gezien geen groot probleem: Een goede synthetische motorolie 5W40 hoort erin. En die moet je normaal iedere 20.000 km vervangen, maar bij “zware gebruiksomstandigheden” iedere 10.000 km vervangen en hard rijden ( 200 kmh) op de Duitse autobahn hoort ook bij de zware omstandigheden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Is het onderhoudsinterval van zo’n XM niet 15.000km? Is bij mijn Xantia v6 volgens mij wel zo (maar dat is een hele vroege). Trouwens, die motor met handbak heeft denk ik ook geen warmtewisselaar voor de motorolie toch? Kun je dat bevestigen?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Marco: Ik denk dat we je op het verkeerde been gezet hebben, Ik heb even de onderdelenboeken geraadpleegd:
- Een ES9J met een HP20 heeft WEL een warmtewisselaar op de automaat/bak maar heeft geen warmtewisselaar voor de motorolie.
shit, je hebt helemaal gelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste