Geachte lezers,
Iemand een idee hoe ik deze moer kan los halen?
https://photos.app.goo.gl/3a2cK2kzkVzHMZhn9
Het is de moer die aan het begin van de as zit. Bij de GSA zit er een splitpen door.
Deze is van een GS, is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Mvg Erwin
► Instagram •
Heb je een goed passende dop uit je doppendoos?
Jazeker krijg hem met een momentsleutel niet los. Voorste gedeelte van de moer, lijkt een soort borg moer.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Luchtratel er op of een pijp van een meter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Luchtratel er op of een pijp van een meter.
Dus die moer is niet special geborgd. Dan ga ik morgen met een langere pijp een nieuwe poging wagen.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een luchtratel werkt waarschijnlijk beter, maar die moet je wel hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Die heb ik helaas niet. En anders breng en het naar een garage om het los te maken.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Zo te zien is de moer geborgd met de kerf aan de linker bovenste kwart. Gewoon voorzichtig met goed passend gereedschap en een lange hefboom los draaien. Bij montage wel een nieuwe moer pakken. Deze moeren zijn voor eenmalig gebruik.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Bedankt voor de tip. Ik had zo’n type moer nog nooit eerder gezien, vandaar deze vraag in het forum.
► Instagram •
Je kan als hij niet los wil met de lange pijp de borging ( inkeping die met een beiteltje gemaakt is) voorzichtig weg slijpen. Maar niet te diep, zodat je de draad van de as niet beschadigd.
Vaak kan je deze moer wel hergebruiken hoor. Maar je moet wel ( ook een nwe moer) op dezelfde manier borgen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Op mijn ZX hetzelfde principe van borging van de wielnaafmoeren. De moer is geborgd door met een hamer en beitelje één of meerdere kerven te slaan die de schroefdraad van de moer vervormen, zodat de moer niet los kan lopen. Loshalen vergt veel kracht, vandaar een lang stuk pijp op je sleutel zetten voor een flinke hefboom, of een luchtsleutel gebruiken. Officieel moet je de moer daarna vervangen door een nieuwe. In de praktijk durf ik de moer opnieuw te gebruiken als die niet te veel gehavend is en op een andere plek met een nieuwe kerf weer te borgen is. Of je nu een nieuwe moer neemt, of deze hergebruikt, zorg wel dat je die weer met een kerf goed borgt.
Volgens mij is de moer geborgd met twee inkepingen, een op 10 uur en een op half 1.
Aan de bovenkant van de draadstomp zit een gleuf, waar je met een flinke tik met hamer en stompe beitel de kraag van de moer in dat gleufje kunt rammen.
Dus die moer kun je denk ik gewoon weer gebruiken. Hij zal wel goed vast zitten, ik raad je aan om het aanhaalkoppel even op te gaan zoeken.
Zoals Han aangeeft, die moer is verkeerd geborgd, normaal moet dat in die sleuf, dan kun je er ook aan om de borging weer weg te kloppen met een dunne doorslag oid.
Serieuze hefboom erop, niet op de momentsleutel of de ratel maar op een vaste hefboom als je die in je doppenset hebt.
Als ik geen nieuwe moer heb dan herbruik ik die.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
De moer is wel degelijk geborgd, niet zoals je tegenwoordig vaak tegenkomt met een stuikborging, maar met een splitpen. Alleen is deze moer blijkbaar ooit vervangen, er hoort een kroonmoer op. In de astap van de homokineet zitten gaatjes om de splitpen doorheen te doen. Ben benieuwd hoe dit aan de andere zijde zit. Nooit vastdraaien met een slagmoersleutel, dan heb je geen controle en ik heb het zelf wel eens meegemaakt dat daardoor het schroedraad vernield was, waardoor de moer zich los ging werken en naar buiten kwam. Met je eigen gewicht op een pijp van een meter is voldoende vast, daarna nieuwe splitpen.
Kwam er bij toeval achter. Gelukkig was toen een nieuwe kroonmoer voldoende.
Inderdaad als ik nog eens goed naar de foto kijke, kan je zelfs een heel klein stukje van het gat waar de splitpen door moet zien zitten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
GS1970 schreef:De moer is wel degelijk geborgd, niet zoals je tegenwoordig vaak tegenkomt met een stuikborging, maar met een splitpen. Alleen is deze moer blijkbaar ooit vervangen, er hoort een kroonmoer op. In de astap van de homokineet zitten gaatjes om de splitpen doorheen te doen. Ben benieuwd hoe dit aan de andere zijde zit. Nooit vastdraaien met een slagmoersleutel, dan heb je geen controle en ik heb het zelf wel eens meegemaakt dat daardoor het schroedraad vernield was, waardoor de moer zich los ging werken en naar buiten kwam. Met je eigen gewicht op een pijp van een meter is voldoende vast, daarna nieuwe splitpen.
Kwam er bij toeval achter. Gelukkig was toen een nieuwe kroonmoer voldoende.
Je eigen gewicht op een pijp van een meter? Ik neem aan dat je tussen 70 en 90 kg weegt en dat is echt veel teveel hoor. Je hebt het dan over ongeveer 800Nm.
De asmoer van de XM is een flinke moer, dopmaat 36 geloof ik en die moet vast met 320 Nm, dus een pijp van een meter met 32 kg.