Los maken as
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 januari 2019 04:02 PM

Hallo Lezers,

Weet iemand hoe je het makkelijkst de as van een GSA uit de wiellager los kan halen.
Ik weet dat die geborgd is met een ring. En heb volgens de werkplaats handleiding
het geprobeerd met een plat stuk metaal tussen de as en het lagerhuis. En daar met een moker er op te slaan. Maar de as wil niet los gaan.

Mvg Erwin

 

Instagram

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 16 januari 2019 04:15 PM
  [ # 1 ]

...moker   Shocked

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 januari 2019 04:18 PM
  [ # 2 ]

Ja op het stuk gereedschap uiteraard. Met een hamer lukte het niet.

Instagram

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2019 04:39 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij zit ie niet in het wiellager geborgd. Ik laat de moer erop zodat je de kop van de as niet molt

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 januari 2019 04:44 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

Volgens mij zit ie niet in het wiellager geborgd. Ik laat de moer erop zodat je de kop van de as niet molt

Ik weet zeker dat die in het wiellager geborgd zit. Staat ook in het werkhandboek. 10 Jaar geleden heb ik deze toen wel los weten te krijgen door een harde tik er op te geven.

 

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 05:29 PM
  [ # 5 ]

hoi erwin; welke as hebben we het over? gr mrep

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 januari 2019 06:23 PM
  [ # 6 ]
mrep schreef:

hoi erwin; welke as hebben we het over? gr mrep

Aandrijf as linkerkant van een GSA. De as die naar het wiellager gaat.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 08:20 PM
  [ # 7 ]

hoi edwin; als je de homokineet bedoeld, die is niet geborgd in het fuseehuis, dus niet in het lager. daar moet ie eigenlijk gewoon met zachte dwang uitschuiven. maar als je de homokineet van de aandrijfas af wilt halen, dan is die inderdaad met een circlip ( onzichtbaar ronde stalen veerring ) op de vertanding van de aandrijfas geborgd. die kan eraf, als je het speciale gereedschap moet ontberen , dan kun je het met een ( KOPEREN OF BRONZEN ! ) zware hamer proberen. maak dan de rubber hoes open, schuif deze zo ver mogelijk weg, en zoek de BINNENRING van de homokineet op,draai eerst de homokineet weg, die zal ong 45 gr kunnen verdraaien en sla dan tegen de binnenring , een beetje hulp, die de aandrijfas vasthoudt, is handig, anders kun je het in de bankschroef klemmen. je kunt ook met een stuk buis ( staal of koper, brons ) tegen de binnenring slaan. als je de juiste klap op de juiste plaats weet te plaatsen, dan floept de homokineet er zo af. de terugweg is weer een ander verhaal, maar je kunt het leren, wij hebben het ook ooit geleerd. probeer niet op de buitenring van de homokineet te slaan, deze is gehard, er kan een stuk afbreken, en je slaat dan eigenlijk via je kogels die erin zitten op de binnenring, dus je raakt veel kracht kwijt , en de banen waar de kogels op lopen kunnen schade oplopen, dat merk je niet meteen maar je as kan op termijn wel stukgaan. succes gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 16 januari 2019 08:55 PM
  [ # 8 ]

edit van de mod: svp niet quoten op het laatste bericht!

Bedankt voor het advies. Ga morgen een nieuwe poging wagen.

Instagram

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 16 januari 2019 09:13 PM
  [ # 9 ]

oja !  VEILIGHEIDSBRIL ! !

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2019 05:20 PM
  [ # 10 ]

De as is los. Het sleutel woord is terugslag hamer. In combinatie met een steel van een hamer.

Instagram

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook