Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De Xantia (2.0 HDI 110, break met hydractive) komt nu na het starten langzamer op druk (dat duurt nu 20 a 25 seconden) en zakt dan als deze op druk is (lampjes uit) eerste helemaal naar beneden (achterzijde, na 24 uur parkeren of langer). Dan duurt het een seconde of 10 waarin niets gebeurd en dan komt hij in ongeveer 10 seconden helemaal omhoog. Dit is nu ruim een maand zo. LHM is helder gifgroen.
Weet nu niet zo goed waar ik het moet zoeken, anti-zinkklep, interne lekkage of toch weer de anti-zinkbol. Heeft iemand een idee?
Achtergrond:
In september had hij ook last van wat inzakken, maar toen zakte hij langzaam wat in (bv 2 centimeter, bij parkeren) en na het starten nog 2 centimeter en kwam dan omhoog. Het duurde toen ongeveer 15 seconden voor de auto op druk was en dan nog 15 seconden voordat de achterkant weer omhoog was. Na vervangen van anti-zinkbol (oktober, nieuw bol, oude was erg oud) zakte de auto niet meer in en was deze binnen 5 seconden na het starten op druk en hoog, heerlijk!
In november werd de auto heel hard (vooral rechts voor) en reageerde ook raar. Bij nakijken bleek de bol rechtsvoor intern te lekken (stikstof in LHM, bleef er als een soort purschuim uitkomen), bollen voor en achter vervangen, veel omhoog en omlaag om gas eruit te krijgen en de xantia veerde weer helemaal oké.
Bijna 3,5 jaar gelden zijn alle bollen op druk gebracht, lhm vervangen en de 2 voorveerbollen vervangen (zaten bij aanschaf HP bollen op) dit is bij Chyparse gebeurd (naar tevredenheid!). 1,5 jaar gelden systeem gespoeld (hydraurincage) en daarna verse LHM. Dit omdat de auto ietsje schokkerig omhoog kwam en na overleg Citroen dealer. Er kwam toen nauwelijks vuil uit het systeem.
Groet, Bart
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Je verhaal líjkt op een slechte antizinkbol in combinatie met misschien ergens interne (of een beetje externe?) lekkage. Het is alleen zo vreemd dat je antizinkbol net vervangen is.
Wat gebeurt er als je die auto een paar dagen laat staan? Bij mij zakt de neus dan in, waaraan je kunt zien dat hij ergens intern lekt. En hoe stuurt hij als de motor stationair draait? Die van mij stuurt dan zwaar, omdat er door die interne lekkage te weinig druk over blijft om het sturen goed te bekrachtigen. Dit zijn overigens beide ook maar theorieën van mij, maar ze lijken me plausibel.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de snelle reactie!
De neus zakt niet ook niet als de auto 3 dagen stil staat, de achterzijde blijft dan ook hoog staan. Behalve als ik de deuren vaak open en dicht doe om iets uit de auto te pakken, dan zakt de achterzijde enkele centimeters.
Sturen gaat licht, ook stationair, behalve soms beneden de -5 de eerste 5 meter (bij uitparkeren). De auto lekt geen lhm.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
En de hoogteregelaar zelf? Het gebeurt immers steeds tijdens het opbouwen van de druk?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vergeten te melden, bij Chyparse is de hoogteregelaar achter ruim 3 jaar geleden vervangen. Als ik de auto van stand verander reageert deze vrij vlot. Vandaar dat ik hier zelf niet als eerste aan zou denken, maar misschien is hij toch niet meer zo goed…
Nu ik vanmiddag kritisch heb gekeken zag ik dat de auto achter toch ongeveer 1,5 cm gezakt was voor het openen en starten.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Als ik mijn auto vergrendel met de afstandsbediening, dan zakt hij ook iets (is normaal)
Als dat het enige is…....niks lekt en hij doet het. Veel noemen die “rare dingen” karakter
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Lentekriebels misschien?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Het is inderdaad ook niet zo erg… Hij rijdt en veert heerlijk en dan valt er natuurlijk heel goed mee te leven.
Het probleem ligt aan de achterkant als ik het goed begrijp ? Ontlucht de remmen achter maar eens.
Of als je (nog) geen zin hebt in smerige handen leg dan eens wat gewicht in de kofferbak dus 100kg of meer. Kost niks maar dan weet je waar het probleem zit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de tips, ik ga ze proberen, eerst met extra gewicht, dan even ontluchten. Mocht het niet opgelost zijn dan ga ik proberen of de auto hetzelfde doet als ik de auto in de verhoogde rijstand zet.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
TRSarno schreef:Als ik mijn auto vergrendel met de afstandsbediening, dan zakt hij ook iets (is normaal)
Nou, die van mij doen dat beide niet . Zal misschien iets in het hydractive-systeem zijn. Ik ken trouwens wel meer XM’s en Xantia’s die inzakken als je deuren open of dicht doet. Zal met hetzelfde te maken hebben.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Misschien lucht ja..
Sinds ik vorige week de achterremmen ontlucht heb, omdat er met de APK geen
remdruk op de achterwielen meer was, is de auto met de koude start ook
veel sneller op druk.
Ik denk dat het van 20sec. naar ongeveer 10sec. gegaan is, wat een behoorlijk
verschil is.
En de remmem doen het weer..ook wel zo handig.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gisteren heb ik de achterremmen “ontlucht”. Er kwam direct mooie groene LHM uit en aan een kant een klein luchtbelletje (denk 0,1 cc). Vanochtend geen verschil, ga nu testen met wat gewicht.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Afgelopen dagen eerst geprobeerd in hoge stand, dan zakt hij niet in, ook niet als ik nadat de lampjes op het dashboard uit zijn en ik de auto in de normale rijstand zet. Met wat gewicht in de achterbak (125 kg) in de normale rijstand zakt deze hetzelfde in als leeg. Iemand een idee waar ik eerst kan kijken?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check dit: http://citroen.tramontana.co.hu/en/suspension/anti-sink-system
In de hoogste stand staan de hoogteregelaar en veercylinders anders. Dit kan het lekken stoppen.
Volgens tramontana kan ook de hoofdremcylinder verdacht zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Bogaard; dank voor je bericht en de link met schema!
Als ik het schema goed bekijk, sluit de antizinkklep achter zowel de aanvoer naar de hoogteregelaar en die tussen de antizinkbol en de veercilinders. Mocht de druk bij stilstand in de aanvoer afnemen en de druk in de veercilinders hoger zijn dan sluit de klep. Mocht de druk in de veercilinders weglekken en de druk in de antizinkbol nog hoger zijn dan opent de klep weer even. Klopt dat?
De xantia zakt na parkeren maximaal 1 a 1,5 cm, dat blijft ook na 3 dagen stilstand zo. De auto zakt achter vanaf 7 uur parkeren na het starten en op druk komen (lampjes uit) helemaal naar beneden. Geen verschil tussen 7 uur en 72 uur.
Ik denk dat ik dan de veercilinders voorlopig kan uitsluiten.. En de eerste verdachte de hoogteregelaar of de hoofdremcilinder is. Omdat de auto in de hoge stand na het starten niet/minder lijkt te zakken, zou ik nu denken de hoogteregelaar of maak ik een denk fout…