Welke keringen vervangen koppelingsplaten
Nieboer40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-2019

Gepost: 12 maart 2019 07:19 PM

Hoi,

Ben nieuw op dit forum. Ik rijd inmiddels 15 jaar met veel plezier een Citroen C3 1.4. Heb zelf al het nodige vervangen aan de wagen. Hierbij heb ik altijd gebruik gemaakt van Citroën software.
Maar nu zijn de koppelingsplaten kapot en deze ga ik zelf vervangen. Mag ook na 230.000 km. Ik vervang het druklager, drukgroep en koppelingplaten. Nu lees ik dat het advies is ook keeringen te vervangen. Maar ik geen idee welke. Wie kan mij adviseren welke keeringen ik dien te vervangen. Ook elk ander advies of tips zijn welkom. Ik ga vrijdag beginnen ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
atte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-04-2011

Gepost: 12 maart 2019 07:32 PM
  [ # 1 ]

Wat bedoeld wordt zijn de keerringen van de versnellingsbak waar de aandrijfassen (links en rechts) de bak in geschoven moeten worden. Je moet namelijk de aandrijfassen uitbouwen voordat je de versnellingsbak er onder vandaan haalt. In de werkplaatsdocumentatie (ATH online) staat dat als volgt:
‘- Vervang de lipkeerringen met behulp van montagestempel 7114-TW (links) of 7114-TX (rechts).

- Vul de ruimte tussen de lippen met vet.’

Als je de aandrijfassen er netjes uithaalt en je de keerringen niet beschadigd, hoef je ze niet te vervangen (is mijn ervaring), maar of je ze beschadigd hebt merk je pas als alles weer is ingebouwd en de versnellingsbak toch (langs de keerringen) olie gaat lekken. Dus: aanbeveling is vervangen.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 12 maart 2019 07:41 PM
  [ # 2 ]

Geleidebus ook mee vervangen!

En uiteraard de versnellingsbakolie ook verversen want die moet er ook af.

Profiel  
 
Nieboer40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-2019

Gepost: 12 maart 2019 08:24 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de info. Zal de lipkeeringen en de geleidebus bij bestellen.

Profiel  
 
atte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-04-2011

Gepost: 12 maart 2019 08:26 PM
  [ # 4 ]

De vraag ging alleen over de keerringen, maar als we toch bezig zijn…. Na die aangegeven km-stand is het ook aanbevelenswaardig om een nieuw toplager te monteren. Overigens; let ook op de juiste procedure voor het vullen en ontluchten van de hydraulische koppelingsbediening.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 13 maart 2019 08:31 AM
  [ # 5 ]

Ik heb de beschikking over de digitale werkplaatshandboeken, daar staat alles in, ook de beschrijving hoe de klus aan te pakken.
Desgewenst stuur me een pb met je vin-nummer en je mailadres, dan zal ik het document als pdf naar je mailadres sturen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Nieboer40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-2019

Gepost: 14 maart 2019 09:58 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor het aanbod René. Ik ben zelf ook in het bezit van de digitale handboeken Citroën DocBackup. Zal vandaag beginnen met het opruimen van garage en twee takels regelen.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 maart 2019 10:46 AM
  [ # 7 ]

Mooi, dan weet je exact hoe je de klus moet aanpakken.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Nieboer40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-03-2019

Gepost: 26 maart 2019 02:03 AM
  [ # 8 ]

De klus is gereed. Het druklager was kapot. De gehele vond ik meevallen. De auto had ik op twee bokken staan. Het terugplaatsen van de versnellingsbak was voor mij niet alleen te doen. Bij het terug plaatsen de leiding geraakt van de hydraulische koppeling. Deze helaas moeten vervangen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook