Even opnieuw voorstellen, ik was even weg want wat viel er nou te melden over een pico bello C5..?
Ik kon er maar niet aan wennen, al die luxe, het smetteloze interieur, de ramen die vanzelf sluiten bij een spatje regen, net als je je peukje naar buiten wil schieten..
Gisteren heb ik hem geruild met een XM…..haaa…eindelijk weer thuis! De garagegeur komt me weer tegemoet als ik de deur open en bij iedere keer als ik hem probeer te starten hoor ik ‘klik’..o ja…eerst de code intoetsen..
Het is een non-hydractieve 2.0 16V uit 1999 geworden, Blue Mauritius. Ik wilde eens eenvoudig beginnen, geen ingewikkelde CT Turbo of V6, die heb ik al gehad, maar gewoon zo’n schip dat scheef gaat op de golven en de neus omhoog richt als je even gas geeft om een C5 in te halen. Wat heerlijk rijden is dit toch. Zelfs met al de mankementen die ik erbij kocht en met de afwezigheid van een radio, zwierde ik fluitend en zingend de lange weg terug naar huis.
Meteen vanochtend een rondje banden gedaan, demo Michelins green, de braampjes zitten er nog op. En wat een verschil! De 150 km van gisteravond op 4 verschillende banden met net 1,6 mm profiel en bovendien door het lange stilstaan vierkant, verliep met hevig gehobbel en getrek aan het stuur. Maar ja, voor de Apk was het net goed..
Met zo’n XM koop je een project, ondanks de bijgeleverde onderhoudshistorie van de laatste 12 jaar.
Het lijstje grote en kleine dingen is lang….
Maar eerst het positieve:
Prima motor, goed onderhouden ook, lekker allert en soepel. Veel beter dan de 2.0 van de C5
Remmen, wielophanging, hydrauliek in orde, werkende Ecc
Mooi interieur, nauwelijks slijtage of sporen.
Het rechterraam werkt!
Dan het lijstje met gebreken:
Linkerraam doet het niet, linker slot ook niet, ab ook niet.
Bollen voor aan vervanging toe. Reeds besteld.
4 Banden versleten, reeds vervangen.
Achter zakt ze na het uitzetten binnen 3 minuten tot de grond.
Stuurhuis maakt geluid, knikt, klakt, tandheugel versleten.
Stuur staat op 11 uur.
En de koppeling? Twijfelgeval.
Ik zal hier de komende tijd wel wat laten zien en vooral veel vragen…heel veel vragen. Ik probeer zoveel mogelijk zelf de dingen te doen voor zover er geen brug nodig is, maar iedere hulp of samenwerking is zeer welkom!
Ik heb een gebruikt en gecontroleerd stuurhuis gevonden voor niet al te veel, maar deze moet er nog wel in. Dat kan ik zeer zeker niet zelf. Tips zijn welkom waar ik dit kan laten doen.
Dit is het voor nu even, tot later.
De foto die ik probeerde bij te voegen was te groot. Zal straks ff kijken of ik hem kleiner kan maken.
Ik weet niet hoe ik mijn foto’s onder de 500kb moet krijgen…
vanDaag schreef:Ik probeer zoveel mogelijk zelf de dingen te doen voor zover er geen brug nodig is,
Koppeling kan zonder brug, stuurhuis ook, maar een brug is wel gemakkelijk
Zo lukt het wel Afbeeldingsinfo -> kopieren en hier tussen de img’s plakken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hé dat is hem….heb je de foto van Facebook geplukt?
Ja
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dan ben ik benieuwd naar uw identiteit….
Pb
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
4CEEFC8C-29D0-4309-85C2-A672B2641300.jpg
Lukt me dus niet, kan het ook niet verwijderen…
Koppeling kan zonder brug, stuurhuis ook, maar een brug is wel gemakkelijk
Dan kan ik het nog niet zelf, ik ga eens wat offertes vragen. Mogelijk hier iemand op het forum?
In welke omgeving moeten we het zoeken ? sleutelen , brug enzo…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik woon in Huissen, tussen Nijmegen en Arnhem.
Om het lijstje verder aan te vullen: de blower blijft op standje aanjagen staan…Het regelpaneel van de EEC was ook even in de war en gaf wat error aan op het display, maar die meldingen zijn nu weg. De bediening werkt weer normaal, behalve de ventilatieknopjes. In AC blijft de aanjager ook aan. Tja….Moet ik het zoeken op de motor, iets met weerstandjes en transistoren?