Het is je gelukt
Windows gebruikers kunnen het best PIXRESIZER downloaden.
(alleen van deze site!)
Dit werkt perfect!
Ik blijf de XM een geweldige auto vinden, zeer fijne herinneringen aan.
We hadden hem net en toen reed mijn freule een benzinepomp aan puin.
vanDaag schreef:Om het lijstje verder aan te vullen: de blower blijft op standje aanjagen staan…Het regelpaneel van de EEC was ook even in de war en gaf wat error aan op het display, maar die meldingen zijn nu weg. De bediening werkt weer normaal, behalve de ventilatieknopjes. In AC blijft de aanjager ook aan. Tja….Moet ik het zoeken op de motor, iets met weerstandjes en transistoren?
Kijk, soms gaat het makkelijk….dan trek je de regelunit met behulp van 2 plamuurmessen eruit en alles werkt weer spontaan…..Voor hoe lang is afwachten…..morgen meteen maar ook lampjes kopen opdat er weer licht zij achter de knopjes en het display..
Te vroeg gejuicht….het is af en aan, dan weer aanjagen en dan weer helemaal niets. Ik lees zo hier en daar dat ik dan even naar de ventilatiemotor moet kijken of daar wel een signaal aankomt, contacten reinigen en als dat niet helpt de transistoren vervangen. Die motor zou onder het dashboard zitten aan de passagierskant.
En dan blijft de snelheidsmeter hangen tussen de 80 en 90 km/u…...
Maar wel met succes de twee voorbollen vervangen zojuist..wat een verschil. Achter zitten vreemde kleine grijze bolletjes op, maar het veert goed, of misschien weet ik dat pas als ik ze een keer vervang. We zullen zien. Eerst nog zoveel andere dingen te doen:
Stuurhuis kraakt, deze zal volgens de monteur vervangen moeten worden.
Koppeling ben ik niet zeker van. Hij ontkoppelt goed en slipt niet, gaat misschien enigszins zwaar, ik weet niet wat “gewoon” is aan deze auto. De stand van het pedaal is ook goed. Maar wat niet prettig is is het op laten komen van de koppeling in de eerste en tweede versnelling, dat moet ik heel precies doseren anders gaat de boel even trillen/vibreren, een soort ruwheid, moeilijk uit te leggen. Het is net geen bokken, maar toch een beetje stotteren. Het is een kort stukje in de slag, of ik nou langzaam of snel koppel, veel of weinig toeren maak. Bij terugschakelen is dat ook het geval. File rijden is daardoor een crime.
De raambediening evenals het slot werken niet in de linker voordeur. De AB trouwens ook niet, een minor Problem na het voorgaande.
Tips en advies heel erg gewenst…
wwet je zeker dat het stuurhuis kraakt en niet een veerschotel?
En de koppeling kan verglaasd zijn of onder invloed van langere stilstand kan het opervlak van de plaat zijn veranderd. Soms kun je een oppervlakkig laagje van de koppelingsplaat “wegbranden” waarna de koppeling weer soepel aangrijpt.
Je slijpt dan een laagje van de plaat af maar daartegenover staat dan dat je een vervanging zou kunnen uitstellen.
Die grijze veerbollen schijn je nooit te hoeven bijvullen , dus die zullen nog wel OK zijn .
Voordat je je stuurhuis laat vervangen , wat een kostbare zaak is , zou ik `em even laten bekijken bij van der Laan in Abbenes , die hebben aardig wat expertise wat betreft om op een goedkope manier de boel te herstellen.
Been there , done that.
XM TCT Ambiance`94
Het is volgens de garage waar ze 12 jaar in onderhoud is geweest het stuurhuis. Daar is al eens uitgebreid naar gekeken. De eigenaar heeft er zo een paar jaar mee gereden. Vervangen kost daar 2 tot 4 uur werk á 60 euro. Een ruilexemplaar heb ik al gevonden voor 125 euro. Het geluid treedt ook op bij stilstaand met het stuur draaien. Maar een second opinion van een specialist lijkt mij wel verstandig alvorens dat stuurhuis te bestellen.
En de koppeling, tja….twijfelgeval. De grootste kosten zitten in de uren, een koppelingset van Valeo kost ca 140 euro. Het totaal komt dan op ongeveer 750 tot 850 euro, mede afhankelijk van het merk onderdeel, als ik even rondgoogle. Dat is voor nu ff een brug te ver…liever huur ik een brug en zou ik het graag laten doen met mijn hulp natuurlijk, door een mede liefhebber met ervaring.
Mocht er hier iemand zijn die dat tegen een redelijke vergoeding wil doen, dan heel graag.
Dirk de Pirk schreef:Die grijze veerbollen schijn je nooit te hoeven bijvullen , dus die zullen nog wel OK zijn .
Voordat je je stuurhuis laat vervangen , wat een kostbare zaak is , zou ik `em even laten bekijken bij van der Laan in Abbenes , die hebben aardig wat expertise wat betreft om op een goedkope manier de boel te herstellen.
Been there , done that.
Abbenes is een aardig eind weg voor mij. Ik woon in Huissen tussen Arnhem en Nijmegen. Weet iemand een adres dichter in mijn buurt? Ik vond garage Berben in Ulft en Wil Wijnhoven in Boxmeer. Vroeger ging ik altijd naar Citrovile in Borculo.








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Wat te denken van garage RENARD in Beneden-Leeuwen














Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dirk de Pirk schreef:Die grijze veerbollen schijn je nooit te hoeven bijvullen , dus die zullen nog wel OK zijn .
Dit zijn niet de normale grijze bollen van Citroën, ze zijn kleiner en hebben een wat andere vorm. Ik had ze nog nooit gezien.
Overigens ken ik ook wel originele grijze bollen die aan vervanging toe waren. Volgens mij zit er niet zo veel verschil in originele groene en originele grijze bollen voor een XM. Die c5-bollen schijnen wel flink doorontwikkeld te zijn (maar ook daarbij vraag ik me nog af of ze écht altijd goed blijven).
Ik ken de vorige eigenaar van deze XM trouwens een beetje, dus daarom weet ik wat voor bollen eronder zaten
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ah, dat is leuk om te weten. Had jij ook op mijn Facebook bericht gereageerd? Vooralsnog veert het goed achter, dus dat laat ik even zo. Met de nieuwe voorbollen zweeft ze weer zoals het hoort. Eerst even andere zorgjes wegwerken…
andre.smulders schreef:Wat te denken van garage RENARD in Beneden-Leeuwen
Ja dat is ook redelijk dichtbij, bedankt voor de tip.














Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
vanDaag schreef:Had jij ook op mijn Facebook bericht gereageerd?
Klopt . Maar ik heb die auto ook maar een paar keer gezien hoor, dus verwacht niet te veel van me
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
vanDaag schreef:Dirk de Pirk schreef:Die grijze veerbollen schijn je nooit te hoeven bijvullen , dus die zullen nog wel OK zijn .
Voordat je je stuurhuis laat vervangen , wat een kostbare zaak is , zou ik `em even laten bekijken bij van der Laan in Abbenes , die hebben aardig wat expertise wat betreft om op een goedkope manier de boel te herstellen.
Been there , done that.Abbenes is een aardig eind weg voor mij. Ik woon in Huissen tussen Arnhem en Nijmegen. Weet iemand een adres dichter in mijn buurt? Ik vond garage Berben in Ulft en Wil Wijnhoven in Boxmeer. Vroeger ging ik altijd naar Citrovile in Borculo.
Verhoeven in Duiven (bij de makro)
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas













Totaal aantal Berichten: 1229
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
vanDaag schreef:Te vroeg gejuicht….het is af en aan, dan weer aanjagen en dan weer helemaal niets. Ik lees zo hier en daar dat ik dan even naar de ventilatiemotor moet kijken of daar wel een signaal aankomt, contacten reinigen en als dat niet helpt de transistoren vervangen. Die motor zou onder het dashboard zitten aan de passagierskant.
Ik denk dat het een combinatie is van versleten of smerige koolborstels (die zorgen ervoor dat die af en toe aan en uit gaat) en transistoren die defect zijn (waardoor de motor alleen maar twee standen kent, vol vermogen of niks).
Ik zou nieuwe transistoren zoeken, hier ergens op het forum kun je wel vinden welke je moet hebben en hoe je ze vervangt en als je die binnen hebt de ventilatormotor demonteren, de koolborstels er voorzichtig uithalen en de boel schoon blazen met perslucht of vervangen als ze versleten zijn maar ik denk dat schoonmaken voldoende is en vervolgens de transistoren vervangen