Hallo,
Heeft er hier iemand ervaring met het afstellen van de handrem? Ik loop tegen problemen aan. Rechts gaat het prima (vanaf de bovenkant), maar links kan ik er van boven zonder een hoop te demonteren niet bij, en van onderen krijg ik onmogelijk een sleutel tussen het koppelingshuis en de remtang, er is te weinig ruimte lijkt het.
Wat is de makkelijkste manier om de linker handremblokken te stellen? Van boven? Of heb ik speciaal gereedschap nodig?
Bedankt voor de tips!
Zijn je handremmen niet zelfstellend? In dat geval hoef je maar één zijde na te stellen om de boel in balans te krijgen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee RogerM. er stelt niks zelf…
Soms is het genoeg om de kabel strakker te zetten aan de bijrijderskant. De kabel loopt namelijk door.
Lukt dat niet, dan moet je de kabel weer losser zetten en de stelbouten bij de blokjes uitdraaien en weer borgen. Soms werkt het beter van onder af.
Je hebt dunne steeksleutels nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de reacties!
Mijn probleem is vooral dat ik de borgmoer van de linker handremtang (aan de motor/bakzijde) niet los kon krijgen omdat ik er (van onderaf) met mijn sleutel vrijwel niet bijkon, en als ik er wel bijkon, ik geen slag kon maken (sleutel klem in die volle, drukke motorruimte).
Ik ga de kabel eerst strakker proberen te zetten! Bedankt.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uiteindelijk is de enige oplossing om ruimte te maken en de tangen van de bak af te halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of een ouwe steeksleutel 14 zo met de slijptol bewerken dat je er een slagje mee kunt maken. Dat werkte best goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tenzij het vastgerot zit…
Overigens, als je het na heel lang kloten dan eindelijk goed hebt, rijdt je vrouw een tijdje met de handrem vast tot het gaat stinken en dan ben je weer terug bij af….
Been there…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@boogaard: herkenbaar! Alleen was ik het in dit geval zelf
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
bogaard77 schreef:Overigens, als je het na heel lang kloten dan eindelijk goed hebt, rijdt je vrouw een tijdje met de handrem vast tot het gaat stinken en dan ben je weer terug bij af….
Ik heb dus het remblok-slijtage-lampje van een extra schakelingetje voorzien zodat-ie nu ook aangeeft dat de handrem er nog op staat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je kunt een ring/steeksleutel 14 (of 16) aanpassen. Je plaatst hem in de bankschroef en slaat er 2 keer een knik met een moker in. De eerste knik meteen na de kop van de ring, en de tweede 5 cm verder. Vervolgens slijp je de ring op minder dan halve hoogte: 2 á 2-en een halve millimeter. Vervolgens haal je de handrem aan, om maximale ruimte te creëren. Je kunt dan van onder de auto met je arm in een kronkel de betreffende contramoer (bakzijde van de linkerhandremtang) van bovenaf bereiken. Met de ring kun je de beste kracht maken, itt een steeksleutel. Dit kun je het beste doen als de voorzijde van de auto op bokken (assteunen)staat, en de wielen vrij kunnen draaien.
Vervolgens handrem los, en stelbout stellen met dunne, platte 14 (rijwielhobbyistengereedschap). Meestal best een vette klus. Je kunt door aan het wiel te draaien voelen of de stelbout de remschijf net raakt. (In WPHB staat 0,1 mm). Dan handrem aantrekken, en contramoer vastzetten.
Daarna kun je de buitenste (linker)(bestuurderskant) stellen, op dezelfde manier, maar dan met gewone ringsleutel de contramoer los zetten.
Mijn ervaring is dat je ter controle de wielmoeren met aangetrokken handrem met 10kgm aan moet kunnen trekken als je wiel los van de grond hangt: dan staat je handrem aan die zijde goed afgesteld.
Bekijk de film over handremblokken vervangen, dan kom je het afstellen ook tegen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229817/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Penny Lane schreef:bogaard77 schreef:Overigens, als je het na heel lang kloten dan eindelijk goed hebt, rijdt je vrouw een tijdje met de handrem vast tot het gaat stinken en dan ben je weer terug bij af….
Ik heb dus het remblok-slijtage-lampje van een extra schakelingetje voorzien zodat-ie nu ook aangeeft dat de handrem er nog op staat.
Derk
Voor stinkende handremblokken heb ik mijn echtgenote niet nodig maar penny lane hoe ziet dat schakelinkje eruit? contactje gemaakt op het rempedaal zelf?
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat heb ik daarna ook gemaakt. Met een contactpunt van een 2CV waarvan het contactje op de ontgrendel haak leunt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de tips.
Het is gelukt met de methode-verbogen-sleutel.
Meteen een verklikkerlampje gemaakt, en een lekzak vervangen (deze is van Cyril Sars, kijken of hij langer meegaat dan de vorige…).
Van het weekend de volgende klus: hd pomp vervangen door een exemplaar uit een cx.
Groeten en bedankt voor de hulp.
Succes, mooie alias trouwens! De mijne is/ was Koffiemolen op het Peugeotforum aangezien Peugeot naast auto’s ook een ruim track-record heeft opgebouwd als producent van koffiemolens
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook peper- en zoutmolens!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.