Heb sins 2 maanden een mooie xsara uit 2004
Helaas word de airco niet helemaal koud soms een klein beedje koelte komt eruit .
Hij blijkt 7 maanden geleden afgevuld te moeten zijn
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Beste Paul, als deze zo snel niet meer correct functioneert is er iets niet in orde. Dit kan duiden op een lekkage. Ga eens naar de garage en laat het systeem controleren op werking.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dan ga ik maar eens langs een airco station
Ik kocht de auto 2 maanden terug in de winter dus dan word alles koud
Je kan hem opnieuw laten vullen met als extra een beetje kleurstof (fluorescerend).
Vaak komt het lek dan boven water met blacklight.
soms is het iets onnozels kleins , in mijn geval lekten de ventielen (op de vulnippels) en stonden de plastic doppen vol met groene olie. een zeldzaam verschijnsel, maar het komt voor ! succes.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Nou we gaan verder met het verhaal
Airco laten leeghalen af laten persen en opnieuw laten vullen
Wordt wel kouder maar blijft niet constand koud en laat ook geen plasje water achter
Kachel motor en weerstand kan dit een oorzaak zijn
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee, want dan komt er helemaal geen lucht door je roosters heen. Gaat de koelventilator wel draaien als je de airco aanzet?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Weet dat met me 205 de weerstand wel eens stik was dat die minder snel draaide
De fan komt in
Maar hoor wel elke keer de pomp inschakelen lijkt het en zo een zware klik kwa geluid
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Je kachelmotor kan door een kapotte weerstand wel sneller of langzamer gaan draaien, maar dat heeft niet direct invloed op hoe goed je airco koelt. Overigens wordt je kachelmotor bij die Xsara niet meer op dezelfde manier aangestuurd, maar dat doet niet echt ter zake (de transistoren die je ventilatorsnelheid regelen kunnen nog steeds stukgaan trouwens).
Dit klinkt als een probleem in de pomp zelf of in de aansturing daarvan. Hij kan je pomp uitzetten als de druk in het systeem te hoog wordt of als je motor te warm wordt. Hoe warm wordt je koelwater?
Druk in het systeem is wat lastiger uit te testen. Misschien kan iemand met een Lexia het voor je uitlezen (dealer kan misschien ook maar lijkt me prijzig).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Heb je gecontroleerd of de aanvoerende leiding naar de verdamper koud is? Dit is een soort radiator onder het dashboard.
Zo ja, dan werkt de airco maar komt de koude lucht niet in het interieur, mogelijk doordat er geen lucht door de verdamper kan stromen als gevolg van vuil.
Zo nee, dan werkt de airco dus niet goed, ondanks vullen. Is de pomp goed? Is de droger ooit vervangen? Deze kan inwendig vervuild zijn waardoor slecht doorstroming van het koelmiddel.
Ik heb het niet vervangen heb de auto pas een maand of 3 a 4
Zal morgen die dingen gaan controleren
De temperatuur blijft tussen de 60 en 90 graden in staan dus wordt niet te warm
Dat zwaar klikken is je magnetische koppeling van de airco, als je hem niet meer hoort heb je een probleem.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Doet de buiten temp aanduiding het nog. Ik had een xsara picasso met een gelijksoortig heuvel. Ook de buiten temp werd niet meer correct aangeduid. Nadat de sensor in de rechter buitenspiegel vervangen was, deed de airco het ook weer.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is wel een goeie inderdaad. Je automatische temperatuurregeling gebruikt de buitentemperatuur om te kijken hoeveel hij de lucht nog moet koelen om tot de ingestelde temperatuur te komen. Zeker als hij een te lage temperatuur meet kan het dan dus veel te heet worden in je auto.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Die temperatuurmeter is makkelijk na te kijken, als het zowat 25 graden buiten is moet je die temperatuur ook meten (niet in volle zon), wijkt die af dan lees je -10 of +70 of… totaal verkeerde waarde dus.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb ook wel eens gehad dat hij het soms wel goed deed maar er soms zo een graad of tien naast zat (sensor van de Xantia is dacht ik hetzelfde). Die was dus wel iets minder stuk. Maar je ziet het inderdaad gauw genoeg.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)