Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb intussen alle draadjes over het ‘sneeuwvlokjesprobleem’ zo’n beetje wel bekeken, maar ik heb niet mijn probleem daartussen gezien. Dus toch maar even een nieuw topic.
Ik heb namelijk het volgende probleem: bij veelvuldig filerijden (optrekken, stoppen, optrekken) hoor ik ineens het beruchte piepje en zie het vlokje knipperen. Resultaat: de auto rijdt niet meer. Dit heb ik voor het eerst vorig jaar in een parkeergarage gehad, zoekend naar een plekje. Maar gisteren in de file was het weer raak: in de Schipholtunnel notabene (stressss) en even later vlak daarbuiten (weer strrressss).
Dit is gelukkig wel op te lossen door ‘de reset’: contact uit, weer aan en dan een minuutje het rempedaal ingedrukt houden. Na dit een paar keer gedaan te hebben is het weer opgelost. Stoel nat van het zweet, klamme handen aan het stuur, maar ze rijdt weer. In zo’n situatie is een minuutje toch best erg lang… Als er daarna weer doorgereden kan worden, lijkt het probleem zich niet meer voor te doen. Maar op deze manier zie ik, om meerdere redenen overigens, liever niet een file voor mij opdoemen.
weet iemand hoe dit in het vervolg te voorkomen is?
Het (ont)koppelen gaat wel gepaard met een zacht gekraak, waarschijnlijk onvoldoende smering van de koppelingsvork of zo (ik heb de koppelingsplaat vorig jaar vervangen en daarna alles weer ‘ingelezen’). Ik heb m trouwens nu nog niet uitgelezen met de Lexia, want er kan op dit moment weer gewoon gereden worden.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij de vervanging van de koppeling ook gelijk de koppelingsservo vervangen?
Zo niet, dan is dat zeer waarschijnlijk de boosdoener.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nee, niet vervangen. Als die het doet, dan is het toch gewoon goed, zou je denken? Maar goed, die vervangen is niet al te ingewikkeld, toch? Ga ik dan wel doen, denk ik, maar ik ben ook benieuwd naar andere reacties. Alvast bedankt voor de tip!
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vervangen is inderdaad niet extreem moeilijk, maar je moet deze wel inleren. Misschien is het in jouw geval een kwestie van demonteren, uit elkaar halen, schoonmaken en smeren.
Overigens is de koppelingservo niet zo goedkoop nieuw
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Valt wel mee vergeleken met de dealerprijs, daar kost hij 3x meer als hier https://www.ebay.nl/itm/SACHS-3981-000-089-Nehmerzylinder-Kupplung-Aktuator-Citroen-C2-C3-Peugeot-1007/191645850755?hash=item2c9efb9c83:g:mSAAAOSw9N1Vt0rk
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je je verdiept in de werking van de koppelingsservo ga je het net als ik als slijtage-onderdeel zien.
De mijne overleed eerder dan de rest van de koppeling.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, dat wordt dan kennelijk een vervangende, ook omdat ik dat gekraak hoor tijdens het koppelen. Dank voor de link…
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hebt toch een vroege Pluriel?
Vanaf 2006 moet je een ander nummer van Sachs hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Bedankt voor het meedenken. Ik zal er goed naar kijken, er zal wel een onderdeelnummer op dat ding staan. Of ik zoek op het VIN-nummer…
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ken je dit al?
http://jimbutterworth.co.uk/5clutchactuator.htm
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Da’s een mooi verhaal, lijkt me allemaal heel logisch. En het lijkt exact mijn probleem en de oplossing daarvoor te beschrijven. Ik ga er zsm naar kijken. Hartstikke bedankt!
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn er ook revisiesets voor die servo? O-ringen en zo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet dat ik weet. In het VK zit een bedrijf die ze reviseert, zie https://www.sinspeed.co.uk/citroen-peugeot-sensodrive-clutch-gear-actuator-repairs/
Met een Lexia kan je tellerstanden uitlezen, de Sensodrive-ECU houdt namelijk alles bij.
Dus hoeveel keer de koppelingsservo wordt bekrachtigd, maar ook hoe vaak elke versnelling wordt ingeschakeld.
De mijne was meer dan 700.000 keer aangestuurd in 170.000 km, dus gemiddeld ruim 4 keer per km.
Gewoon op dus, de elektromotor wordt bij elke koppelingsbeweging heen en terug gestuurd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nou, een mooie splinternieuwe koppelingsactuator gekocht en gemonteerd (https://www.amazon.de/dp/B00D3DLSSE/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1, 216 euro). Geen rare bijgeluiden meer, het werkt weer naar behoren…
Benieuwd of ik nu probleemloos kan filerijden (wat natuurlijk niet de bedoeling is)
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vorige week had ik soortgelijke problemen als Theo: auto wil in file op snikhete niet meer optrekken vanuit stilstand.
Ik kon gas geven maar er gebeurt niks, tot een grote klap, toch in versnelling, paar schokken, motor valt net niet uit en sneeuwvlok in display. Na twee keer aan-uit zetten motor weer gestart en ik kon verder rijden. Maar op terug weg gebeurde het weer! Toen maar geen dot gas gegeven en twee keer aan-uit, met knipperlichten op de middenbaan. En toen voorzichtig op rechter baan naar huis gereden en zoveel mogelijk de auto rollend houden in file.
Vertrouwen in sensodrive bak kwijt. Ja toch maar koppeling en actuator (laten) vervangen voor zomer…
Toch even de reset procedure van handleiding pag. 54 geprobeerd en nu schakelt auto weer soepeler en probleemloos.
Aantal ritten met veel optrekken gedaan vandaag met 29 graden buiten en vertrouwen is weer terug, gelukkig.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Toelichting:
Al een paar jaar had ik het vermoeden dat ik koppeling een keer zou moeten vervangen. Bij wegrijden en opschakelen hoorde je een soort fluit-toon van koppeling die slipt bij koppelen, ongeveer halve seconde, totdat koppeling volledig aangrijpt. Beetje irritant, maar kon ik mee leven.
Wel een keer de klassieke versleten-koppeling test gedaan op snelweg:
100 rijden, naar 4 schakelen, dus naar manual gaan, en dan een dot gas geven. Bij goede koppeling mag motor toerental niet gelijk oplopen, alleen rustig aan met toenemende snelheid. Bij slippende koppeling schiet het motor toerental wel omhoog.
Uitkomst was dat koppeling niet slipte bij die test. Dus ik maakte me niet meer zo’n zorgen.
Ook heb ik al een paar jaar lang dat ik vrij veel gas moet geven om achteruit weg te rijden. Met weinig gas bleef auto gewoon stilstaan. Achteruit inparkeren gaat dan met dotjes gas. Irritant, maar ook dat went.
Ik weet dit gedrag aan een toch wel wat versleten koppeling.
Een week of twee geleden had ik al twee keer dat auto niet in achteruit wilde wegrijden op parkeerplaats. Met 2x aan-uit zetten op te lossen. Irritant, maar even geen tijd om naar te kijken.
Vorige week wilde mijn oranje Pluriel dus ook niet meer optrekken in de file. En dan wordt het toch echt vervelend!!
Na de reset-procedure van pagina 54 (die nodig is als accu los is geweest) lijken een hoop van mijn problemen verholpen:
Sensodrive bak schakelt weer soepel. auto trekt soepel op. Fluit-toon bij aangrijpen koppeling lijkt veel minder. Geen fluit-toon meer in eerste versnelling bij optrekken, of als bak met weinig gas doorschakelt naar hogere versnelling. Nog wel een zachter en korter koppeling aangrijp fluit-toonje als je met wat meer gas rijdt tijdens het opschakelen. Vooral van 1 naar 2 en een beetje van 2 naar 3de versnelling. Achteruit rijden gaat ook weer makkelijker, met een klein beetje gas er op.
Kennelijk had koppeling bediening een reset nodig.
Ik vermoed nu dat ik jaren geleden de accu wel eens los heb gehaald, maar nooit die reset heb gedaan. Ook weet ik dat ik vorig jaar de accu vervangen heb, maar ik betwijfel of ik toen deze reset gedaan heb.
Hoe dan ook, het werkt weer naar behoren. Hoop ik.
Hydro
Elle va comme les pompiers!