Had mij als nieuw lid voorgesteld en gelijk een aantal vragen gesteld. Nu naar hier verplaatst, omdat het een te Hi schema vraag betreft.
Visa in januari naar kampen gereden vanuit Nijmegen. Toen tot maart in garage gestaan.
Daarna slecht starten en inhouden met gas geven. Ben op zoek naar de oorzaak.
Ben weer verder gaan zoeken. Benzineslang van pomp naar carburateur aan de carb kant losgemaakt. Toen gestart. Er komt geen brandstof uit.
Is dit een goede check? Draait de motor wel rond om de mechanische pomp aan te drijven? Als de brandstofpomp kapot is, hoe verwijder ik deze dan makkelijk? Van bovenaf zie ik 2 moeren zitten waar ik lastig bij kom.
Visa Club 1983 JX-17-RV
Om te kunnen starten is brandstof in principe wel handig. Als je de slang van de pomp naar de carburateur los haalt en je start even door moet er benzine uitkomen met flinke stoten. Het is een mechanische pomp die met starten al flink wat benzine pompt. Start je wel goed door? Als hij vanaf maart heeft stilgestaan kan het even duren eer de pomp de benzine uit de tank gepompt heeft.
Komt er geen benzine uit, dan zou er wat mis kunnen zijn met de pomp of er kan (vaak onder de auto bij de bijrijder) een verstopt benzinefilter zitten.
Ik zou dat eerst even checken voordat je de pomp gaat verwijderen. Mocht het zo zijn dat het filter verstopt zit, dan zou de tank versmeerd kunnen zijn, al is dit natuurlijk wel een beetje op de zaken vooruit lopen. Heeft de Visa toevallig lang stil gestaan?
Heb de Visa in januari van Nijmegen naar Kampen gereden.
Ben de tweede eigenaar. Was door ex citroenmonteur (
die veel andre mooie klassieke Citroens heeft, nagekeken, waarbij de tank is schoongemaakt
en filter vervangen en nieuwe olie en banden. Dus dat zou Ok moeten zijn.
Wel heb ik zelf benzineslang van carb naar pomp vervangen.
Was uitgedroogd en gescheurd. Zal controleren of bij starten benzine
uit leiding komt. Eerst accu weer even aan lader
Visa Club 1983 JX-17-RV
ff de benzine aanzuigen.. mischien doet ie het dan weer
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Al gedaan, bah! en nee deed niets.
Misschien zit er iets vast? Of valse lucht…
Visa Club 1983 JX-17-RV
geen benzine uit de pomp maar wel bij aanzuigen:
- lekke benzineleiding waardoor aanzuigen valse lucht.
- defecte pomp: lek membraan, vastzittende klepjes na langere stilstand
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de pomp geen brandstof aanzuigt dan is de oplossing simpel -> vervangen of reviseren.
Als de pomp wél brandstof aanzuigt, blaas dan de carburateur eens door (deksel lichten en met een stukje benzineslang krachtig naft door alle gaatjes blazen. Kijk uit dat de benzine niet in je gezicht spat). Check meteen de vlotterhoogte. En vergeet het palletje voor de choke-klep niet bij terug installeren ...
Als de carb. schoon (genoeg) is en er benzine in komt, dan kun je gaan kijken naar de andere twee benodigdheden: vonk en lucht.
Zit er, bijvoorbeeld, geen nest van een of ander dier in het luchtfilter?
En werkt de ontsteking naar behoren? Een kapotte condensator en/of bobine geeft eveneens slecht rij- en startgedrag. Ingebrande contactpuntjes, kapotte bougies of bougiekabels idem.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Als de pomp geen brandstof aanzuigt dan is de oplossing simpel -> vervangen of reviseren.
Denk ik ook
Midfriesland schreef:
En werkt de ontsteking naar behoren? Een kapotte condensator, Ingebrande contactpuntjes…
Voor zover ik weet heeft een 2 cil Visa elektronische ontsteking…
probleem zit toch in de pomp, levert geen benzine bij starten?
.
Heb ik ook bij mijn visa 2 cil bouwjaar 1986.
Ik moet blijven starten tot de benzine uit de brandstoftank tot de motor getrokken is.
Dat duurt ongeveer 1 minuut.
Daarna start hij beter tot deze terug een paar dagen stil staat.
Ik denk dat mijn benzinepomp de benzine terug naar lopen naar de brandstoftank.
Mijn visa loopt wel soepel als deze gestart is.
groetjes
Dromer
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Misschien zijn de rubber leidingdelen poreus. Vervangen door nieuwe exemplaren helpt dan voorkomen dat lucht in de leiding komt, waardoor benzine terug loopt naar de tank.
waar rook is, is…
LHM only!
Klopt. Is elektronische ontsteking.
Zal morgen de pomp er eens uit proberen te halen. Kwam er vandaag moeilijk bij. Zit diep weg.
Nog tips voor het verwijderen? En waarop te letten bij plaatsen van nieuwe pomp?
Las iets over een stoterpen die aangedreven wordt door de nokkenas?
Zit er nog en pakking en/of moet ernog ergens vet?
Ben beginner dus ik vraag maar…
Visa Club 1983 JX-17-RV
Pomp verwijderd en opengemaakt. Ziet er op het oog normaal uit.
Beetje roest in de binnenrand. Ga een nieuwe er in zetten en hopen dat het
euvel verholpen is….zat een zwart driehoekig blokje onder
en ik vond nog een ringetje wat tussen de moer en de pomp moest zitten.
Lag er los naast???
Visa Club 1983 JX-17-RV
De visa deed het even….
Benzinepomp vervangen. En vervolgens de sensoren doorgemeten.
Onderste sensor gaf bij draaien krukas rond 6 volt. De bovenste niet.
Toen wat zitten prutsen aan de stekker en bedrading.
Gestart en in één keer draaiende motor!
Even door laten lopen en toen contact af.
Daarna wilde de motor net als voorheen weer niet starten.
In ieder geval weet ik nu waar het euvel zit.
Zijn er nog losse sensoren te krijgen?
Visa Club 1983 JX-17-RV
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
ik zou overwegen een ‘moderne’ ontsteking te plaatsen, waardoor die sensoren niet meer nodig zijn…
Ja, als je eenmaal aan het klooien bent kan het flink zoeken zijn. Massa is ook erg belangrijk, bijvoorbeeld de massa van de computer (zit onder je knipperlichtenautomaat).
Vlak ook het contactslot niet uit, daar ben ik vorig jaar mee de mist in gegaan.
Had ook gezeur met de ontsteking, spontaan uitvallen en rare voltage’s op de sensoren daarna. Uiteindelijk een spuit slotspray in het contactslot en het euvel heeft nooit meer plaatsgevonden…