1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Levensduur dynamo
tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-2006

Gepost: 17 mei 2019 08:34 PM

Goedenavond mede zwevers,

Ik vraag mij af wat de levensduur is van een dynamo?
De huidige heeft het 14 maanden en 16.000km volgehouden en dat lijkt mij wat kort?

Groet Xeno

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 mei 2019 12:13 AM
  [ # 1 ]

Op basis van deze info is daar weinig over te zeggen…

Heb je hem er nieuw in gezet/laten zetten, betreft het een nieuwe auto, wat voor een merk dynamo is het?

Wat voor C5, type motor, bouwjaar…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 18 mei 2019 12:28 AM
  [ # 2 ]

van een originele dynamo mag je toch verwachten dat deze pak m beet 100.000 km zijn werk doet. 16.000 is te weing tenzij er meer aan de hand is

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 mei 2019 08:27 AM
  [ # 3 ]

Uiteraard, maar ik heb uit verkeerde zuinigheid ook wel eens een Chinese startmotor gemonteerd, dus was binnen 5000km naar zijn grootje, toen maar gauw de originele laten reviseren.

Vandaar ook mijn vraag Smile

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-2006

Gepost: 18 mei 2019 09:32 AM
  [ # 4 ]

Hoi 25 TRD,

Ik heb de dynamo door een PSA bedrijf laten monteren (Euro Repar).
De prijs voor de dynamo was hoger als ik een zelf een nieuwe Valeo zou hebben gekocht.
De dynamo zag er nieuw uit, maar zou gereviseerd kunnen zijn geweest, dat kan ik niet zien.
De opdracht wwas; ‘Mijn dynamo is stuk, kunnen jullie een nieuwe monteren?’.

Mijn probleem zit er in dat ik een keer naar een dealer ga omdat ik zelf geen zin heb om te sleutelen en veronderstel dat ik een zekere vorm van garantie/ service/ kwaliteit krijg.

Nu achteraf blijkt dat dus anders te liggen en krijg ik het argument ‘zit er al een jaar op, moet overleggen met leverancier’. Terwijl mijn eigen onderdelen leverancier 2 jaar garantie geeft, wat korting en na twee jaar ook niet de moeilijkste is.

Ik ging er vanuit dat een dynamo toch 10 jaar/100.000 mee zou moeten gaan.
(Nee, ik verwacht geen 10 jaar garantie, maar 14 maanden is wel het andere uiterste.)

C5 ph1 2.0i rfn 2003

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2019 09:57 AM
  [ # 5 ]

100.000 km is nog vrij vlot vind ik eerlijk gezegd, ik heb Japanse auto’s gehad waarbij de dynamo na 450.000 km nog steeds de originele was..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 18 mei 2019 10:01 AM
  [ # 6 ]

Die in mijn C5 is ruim 300k meegegaan…

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 18 mei 2019 10:17 AM
  [ # 7 ]

Ik zei “pak m beet 100.000” om aan de veilige kant te blijven. De micra van mijn vrouw heeft na 325.900 nog steeds de originele dynamo.in mijn 50 harig autoleven heb ik nooit beneden dex180.000 hoeven te vervangen. Startmotoren idem, behalve die ene keer dat een zgn nieuwe en"gereviseerd” merkloos exemplaar betrof met verkeerde koolborstels.
Ik vind levensduur niet opwegen tegen het geringe aantal kilometers en de verkoper moet iets leveren wat aan de te verwachten prestaties voldoet. En daar past 16000:km absoluut niet bij. Daar is de wet duidelijk in. Praktijk is helaas vaak lastiger

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 juni 2019 07:26 PM
  [ # 8 ]

Wat is er kapot, zou ik vragen. Een zekering, koolborstels, winding, spanningsregelaar of iets anders? Als het een zekering is kan de oorzaak elders liggen. Een winding, spanningsregelaar of koolborstels zo snel kapot lijkt me garantiegeval (een onverhoopte fabrieksfout) of echte meuk (ingebouwde fabrieksfout, garantie tot de deur) dan ben je bedonderd. Maar ik begrijp de frustratie: ga je een keer naar de dealer en dan nog een tegenvallend resultaat als die geen coulance toont.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-2006

Gepost: 13 juni 2019 10:24 PM
  [ # 9 ]

blijkbaar iets met de lagers, tot zover geen garantie…

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 13 juni 2019 11:05 PM
  [ # 10 ]

Hi Xeno,

Eurorepar geeft bij mijn weten twee jaar garantie, zie ook https://www.eurorepar.com/NL-nl/q/Kwaliteit. Zijn argument “Ik moet met mijn leverancier overleggen” is quatsch, daar heb jij niets mee te maken. Je koopt ‘m bij hèm, niet bij zijn leverancier.

Grt Martijn

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2019 09:13 AM
  [ # 11 ]

Mij Subaru heeft al 278000 km de zelfde dynamo. 17 jaar oud…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 14 juni 2019 02:02 PM
  [ # 12 ]

Dynamo’s gaan meestal veel langer mee dan 100.000km
Op mijn Citroën HDI’s nog nooit één hoeven vervangen, 520.000km, 480.000km, 320.000km etc.
Wel één op een peugeot 306, maar die begon ineens te roken en dat was geen mechanische slijtage.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 juni 2019 10:14 PM
  [ # 13 ]

In mijn Citroën is de dynamo nu 18 jaar en 448.000 km oud.
Het is een Xantia HDi, zelfde motor als geleverd in C5 type1

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 juni 2019 11:32 AM
  [ # 14 ]

Wat is er nu precies defect aan de dynamo?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2019 11:33 AM
  [ # 15 ]
tmrrental schreef:

blijkbaar iets met de lagers, tot zover geen garantie…

Even voor mij, je hebt een dynamo laten vervangen. Na een x aantal km ging er iets niet goed met die dynamo en ben je terug gegaan naar de zelfde garage die hem heeft ingebouwd, en die heeft hem opnieuw voor je vervangen en daar heb je dus weer een factuur voor gekregen van hun?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook